Rybnik zastępuje Jelcze SOR-ami. Z nowym logo
Pięć nowych autobusów SOR NB12 spowodowało, że we Rybnik wrześniuwycofał ostatnie wysokopodłogowe autobusy marki Jelcz. Miasto wdrożyło też płatnościkartą
Jak poinformował 12 października rybnicki urząd miasta,niedawne wprowadzenie do eksploatacji przez Transgór Rybnik pięciu nowychautobusów SOR NB 12 spowodowało, że na miejscowych drogach przestały pojawiaćsię pojazdy wysokopodłogowe. Ostatnich kilka Jelczy bez niskiej podłogizakończyło tam swoją służbę we wrześniu.
Przewoźnik, w ramach obowiązującej umowy z miastem, jestzobligowany do sukcesywnej wymiany taboru. Jak wyjaśnił cytowany wiceprezydentmiasta Janusz Koper, wprowadzone ostatnio pięć autobusów jest częścią większejdostawy, która została rozłożona na najbliższe lata.
Łącznie do miasta maprzyjechać piętnaście nowych autobusów, w tym:
-
5 szt. SOR NB12 w 2018 roku (zrealizowane)
-
5 szt. SOR NB12 w 2019 roku
-
5 szt. SOR NB12 w 2020 roku
-„Ciągle jeszcze tabor pozostawia sporo do życzenia, alejest on sukcesywnie odnawiany. W dalszej kolejności kasowane będą najstarszeegzemplarze” – zadeklarował Koper.
Co warto podkreślić, dostarczane do Rybnika nowe autobusy sąteż sukcesywnie oznaczane elementami graficznymi nowego miejskiego systemuidentyfikacji wizualnej. To wdrażany od wiosny br. zbiór wytycznych dotyczącychmiejskiej symboliki oraz formy materiałów informacyjnych, promocyjnych czyurzędowych.
Graficzna część systemu oparta jest na uproszczonym miejskimherbie. Wykorzystuje też motywy z przedwojennych witraży w oknach saliposiedzeń rybnickiego urzędu miasta. Na bocznych ścianach autobusów pojawiająsię więc postaci z witraży „mówiące” po śląsku: Jeżech (jestem) z Rybnika. Zkolei tyłu pojazdów ryba z rybnickiego herbu ostrzega: Dej pozor! (uważaj).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za bilet kartą
Obecnie już we wszystkich autobusach w każdym kursie możnazapłacić zbliżeniowo kartą bankową – umożliwiające to kasowniki znajdują sięprzy kierowcy. Ich instalacja była rozłożona w czasie: z pojazdami rezerwowymiobjęła prawie sto pojazdów. Prócz fizycznego zamontowania kasowników, potrzebnabyła też wymiana oprogramowania.
– To było duże wyzwanie – podkreśla Kazimierz Berger,dyrektor ZTZ – W nowych przetargach wymagaliśmy już tego systemu, teraz zakończyliśmydoposażanie tych autobusów, które już jeździły po rybnickich ulicach. Całaoperacja była rozłożona w czasie, ponieważ niepodobna wyłączyć nagle wszystkieautobusy. Z wozami rezerwowymi to prawie setka pojazdów, a przecież praceinstalacyjne to nie tylko fizyczne zamontowanie kasowników, ale też wymianaoprogramowania.
– Ten krok naprzód – mówi prezydent Kuczera – jest znakiemczasów. Kasownik do bankowych kart zbliżeniowych nie zajmuje tyle miejsca, cotradycyjny biletomat, nie trzeba uzupełniać papieru w drukarce. Nieustanniedoskonalimy system sprzedaży, a wprowadzone teraz udogodnienia jest ważnymetapem. Docelowo chcemy zintegrować całą komunikację w subregionie, a nowysystem biletowy znacznie przybliża nas do tego celu – podsumowuje prezydent.
Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrzmiasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej,jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.
W czerwcu br. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiegouruchomiły między tymi miastami dodatkowe połączenia kolejowe – po raz pierwszyw woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. W dni robocze kursujemiędzy nimi 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na łączącejmiasta drodze krajowej nr 78.
„