Ryanair wchodzi na krajowe linie
Na wczorajsze konferencji prasowej Ryanair w Warszawie ogłosił uruchomienie dwóch nowych połączeń krajowych z Modlina do Gdańska i do Wrocławia. Codzienne rejsy mają wystartować w marcu 2014 roku. Ceny biletów mają się zaczynać od 99 złotych w jedną stronę. Przewoźnik planuje również uruchomienie w przyszłym roku bazy operacyjnej na lotnisku w Modlinie.-„Jesteśmy zadowoleni ze wzrostu rezerwacji od czasu ogłoszenia powrotu lotów Ryanaira do Modlina od 30 września. To już za 5 dni. Od przyszłego roku Ryanair będzie operować na ponad 30 trasach do i z lotniska w Modlinie i liczymy, że przewieziemy 1,5 mln pasażerów do/z Modlina w 2014 roku – powiedział szef Ryanair Michael O’Leary.Nie mamy wątpliwości, że lokalizacja Warszawa Modlin (tylko 38 km od centrum Warszawy), przy nisko kosztowej bazie, tanim parkingu i łatwym połączeniu autobusowym, pozwoli ułatwić wybór tego lotniska pasażerom, którzy polecą pierwszymi polskimi rejsami krajowymi Ryanaira z Gdańska i Wrocławia do Warszawy’ – dodał.
Jak zauważył, w ciągu ostatnich dwóch lat Ryanair stał się liniami lotniczymi numer jeden w Polsce, przewożąc więcej pasażerów niż LOT. –„Nasze dwa pierwsze połączenia krajowe przyniosą znacznie niższe ceny biletów lotniczych dla polskich konsumentów, a wreszcie pomogą uwolnić ich od wysokich cen biletów LOT-u na trasach krajowych’ –stwierdził O’Leary. –„Ruch pasażerski na tych połączeniach jest wstrzymywany przez monopol LOT-u i jego wysokie ceny. Najtańszy bilet LOT-u do Gdańska kosztuje 167 zł (40 euro), a do Wrocławia jest w cenie 178 zł (42 euro). Rejsy Ryanair z Warszawy do Gdańska i Wrocławia będą dostępne w sprzedaży od 1 listopada w cenie prawie o połowę niższą niż LOT, co tym samym oszczędzi miliony złotych polskim pasażerom w ciągu roku’ – podkreśliło biuro prasowe Ryanair w komunikacie skierowanym do mediów.
Co z autobusami?
Czy decyzja Ryanaira w jakiś sposób uderza w autobusowe firmy operujące na liniach Warszawa –Gdańsk i Warszawa –Wrocław? Raczej nie. Jak powiedział w jednym z wywiadów Piotr Bezulski, dyrektor zarządzający PolskiBus.com: -„Już Eurolot i OLT oferowali loty w tych cenach co Ryanair i nie wpłynęło to zbytnio na nasz biznes.”Tym bardziej, że Ryanair będzie korzystał z bazy w Modlinie, która jest oddalona o ok. 40 km od centrum stolicy. Przykładowo podróż do Warszawy samolotem Ryanair zabierze nam ok. 2 godzin (nie licząc czasu oczekiwania na lotniskach), zakładając, że czas dojazdu do centrum miasta 'Modlinbusem’ (jedynym autobusem oferującym bezpośrednie połączenie z centrum stolicy) to ok. 45 minut. Dojazd na lotnisko we Wrocławiu miejskim autobusem zabierze nam ok. 30 min. A teraz koszty. Najniższa cena za przelot Ryanair-em to 99 zł. Do tego musimy doliczyć przejazd 'Modlinobusem’ – 33 zł (chyba, że rezerwujemy bilet przez internet – wtedy płacimy 9 zł). Dojazd na lotnisko we Wrocławiu to cena za bilet to 3 zł. Porównując to z ofertą PolskiegoBusa – aby dojechać autokarem z Wrocławia do Warszawy potrzebujemy prawie 6 godzin, ale nie mamy żadnych przesiadek, wyjeżdżamy z centrum i dojeżdżamy do centrum miasta i przez całą drogę możemy pracować na komputerze czy oglądać filmy. Koszt biletu to średnio ok. 40 zł, ale można – rezerwując go z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem –zapłacić za niego zaledwie kilka złotych.Z Wrocławia mamy też do wyboru dziewięć bezpośrednich połączeń kolejowych. Pociągiem jedzie się do Warszawy od 5,5 do 7,5 godziny. Bilet kosztuje od 65 zł (II klasa TLK) do 135 zł (II klasa Express Intercity). Jak widać na tym tle połączenie autobusowe Wrocław –Warszawa jest zdecydowanie najtańsze przy porównywalnym czasie co najszybsza i najdroższa oferta PKP. Połączenie lotnicze oczywiście będzie szybsze, ale nie aż tak bardzo. Przed odlotem samolotu musimy być przynajmniej godzinę wcześniej na lotnisku i ten czas należy wliczyć do całej podróży. Łącznie przelot Wrocław –Warszawa może zabrać nam przynajmniej 3 godziny. Dlatego naszym zdaniem nowa oferta Ryanair-a przede wszystkim będzie konkurencją dla spółki PKP InterCity, którą dodatkowo w przyszłym roku czeka szereg modernizacji infrastruktury torowej. Potem trasy Warszawa –Wrocław i Warszawa –Gdańsk mają być obsługiwane przez pociągi Pendolino. Wówczas czas przejazdu wyniesie 3,5 godziny do Wrocławia i około trzech godzin do Gdańska. I wtedy o pasażerskiej frekwencji zadecyduje cena biletu.