Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ruszyło II FRPA 2020: Nabór w 8 województwach. Mało czasu!

infobus
22.05.2020 08:00

21 maja osiem województw w Polsce ogłosiło dodatkowy, druginabór wniosków do dofinansowania reaktywacji połączeń autobusowych w ramach FunduszuRozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2020.

Uwaga – wnioski będzie można składać od 22 maja do 29maja! Z uwagi na sytuacjęepidemiologiczną składnie w części województw będzie możliwe tylko listownielub elektronicznie na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej.

Krótki termin

Naszym zdaniem, biorąc pod uwagę ciężką sytuację wtransporcie regionalnym w kraju, tak krótki termin naboru to jakaś biurokratycznamasakra. Wczoraj na stronie dolnośląskiego ogłoszenia zaobserwowaliśmy … 5wejść do godz. 22:35 na stronę ze szczegółami o naborze. To świadczy, że mamydo czynienia z kolejnym autobusowym niewypałem ze strony Ministerstwa Infrastruktury..

-„Wyznaczony termin 7dni na składanie wniosków dla samorządów, które obecnie nie organizująprzewozów o charakterze użyteczności publicznej, jest moim zdaniem praktycznieniemożliwy do osiągnięcia – komentuje najnowszy nabór FRPA Tomasz Szelukowski zfirmy TRAKO PROJEKTY TRANSPORTOWE. – Zaplanowanie szczegółowych przebiegówtras, które powinna poprzedzić analiza nie tylko obecnej sieci połączeń, aletakże w kształcie przed wybuchem epidemii oraz opracowanie projektu rozkładujazdy w ciągu 5 dni roboczych jest niewykonalne, tym bardziej, że urzędy istarostwa mają teraz ograniczone kadry w związku ze zwolnieniami, czy opieką naddziećmi. Moim zdaniem branża przewozów autobusowych potrzebuje konkretnego i celnieukierunkowanego wsparcia finansowego ze strony budżetu państwa oraz „osobistegolekarza”, czyli wiceministra w Ministerstwie Infrastruktury, który powinien byćodpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego – podkreśla Szelukowski.

Osiem autobusowych województw to 22 maja o godzinie 9:00:

Dolnośląskie

Lubuskie

Mazowieckie

Opolskie

Podkarpackie

Pomorskie

Świętokrzyskie

Zachodniopomorskie

ABC FRPA

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej jest państwowymfunduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeńautobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszychmiejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy,szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeńautobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, doktórych dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy. Dopłatą z funduszumogą być objęte przewozy na liniach komunikacyjnych niefunkcjonujących conajmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed 18 lipca 2019r. Dofinansowanie mogą uzyskać też linie, na które umowa o świadczenie usług wzakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po tym dniu. Warunkiemuzyskania dopłaty jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora częściceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10% oraz zawarcie umowy o świadczenieusług w zakresie transportu publicznego.

Jedyna nowa zasada – wynikająca z Tarczy 3.0 – to w ramachnowelizacji ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej przewidziano od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020r. zwiększenie stawki dopłat z Funduszu z 1,00 zł do 3,00 zł.

-„Wysokość dopłaty w drugim naborze z Funduszu rozwojuprzewozów autobusowych w 2020 r. wzrosła trzykrotnie – mówi wojewodazachodniopomorski Tomasz Hinc. – Mam nadzieję, że zwiększona dotacja skłonisamorządy do zaangażowania się w pozyskanie środków na zapewnienie transportuosobom wykluczonym komunikacyjnie. Gminy, powiaty i ich związki mogą ubiegaćsię w tym roku o ponad 46,5 mln zł.

Autobusowe formalności

Do wniosku o dofinansowanie z FRPA organizator dołącza dokumenty potwierdzając danei informacje zawarte we wniosku, wszczególności kalkulację na podstawie, której wyliczono kwotę deficytu iwnioskowanego dofinansowania w formie dopłaty.

Wojewoda, rozpatrując wniosek bierze pod uwagę:

1) powierzchnię obszaru właściwości organizatora;

2) liczbę mieszkańców obszaru właściwości organizatora;

3) liczbę linii komunikacyjnych w przewozach autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek

4) długość linii komunikacyjnych w przewozach autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek,

5) liczbę zatrzymań autobusu na przystankach komunikacyjnychna liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej, dla których organizator złożył wniosek

6) realizację potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób oograniczonej zdolności ruchowej w zakresie dostępu do przewozów na liniachkomunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej, dla których organizator złożył wniosek

7) wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca, októrym mowa w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodachjednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego będącejorganizatorem, a w przypadku związku tych jednostek – średnią arytmetycznądochodu jednostek wchodzących w skład związku.

8. Dofinansowanieudzielone ze środków Funduszu nie stanowi dotacji w rozumieniu art. 126 ustawyz dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.