Ruszyła pierwsza autonomiczna linia w Polsce. Gdańsk! [FILM]
Od dzisiaj – 6 września – kursuje z i do gdańskiego ZOO, autonomicznymautobus. Pojazd będzie kursował 7 dni w tygodniu, dwa razy w ciągu godziny, dokońca września. Wypatrujcie tego futurystycznego pojazdu i koniecznie się nimprzejedźcie – za darmo!
Autonomiczna trasa wiedzie od przystanku przy wejściu dozoo, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystankukońcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem. Elektryczny pojazd EZ10 mieści 12osób (w tym operatora). Bo pojazd nie ma co prawda kierowcy, porusza się pozaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzieoperator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej.
-„Takie pojazdy mogłyby w przyszłości dowozić pasażerów dowęzłów przesiadkowych. Technologia jest nowa, dlatego chcielibyśmy ją poznać izastanowić się nad jej zastosowaniem w transporcie publicznym, zanim na ulicemiast wyruszą autonomiczne samochody prywatne – prezydent Gdańska, AleksandraDulkiewcz.
{https://vimeo.com/358295159}
Dwa pojazdy
Do Gdańska trafiły dwa autonomiczne autobusy. Jeden będzie jeździł według rozkładu, pozaplanowanej trasie, zaś drugi będzie czekał w zajezdni, aby w razie awarii lubprac serwisowych wyjechać w zastępstwie na trasę.
-„Zastanawiamy się, czy tego typu inteligentne pojazdysprawdziłyby się w systemie transportu publicznego. Chodzi o uzupełnienie siecitransportu publicznego. W ramach projektu mamy okazję dowiedzieć się więcej otej technologii, oswoić z nią mieszkańców, zapytać w jakich lokalizacjachwidzieliby tego typu połączenia i zaplanować wdrożenie takich rozwiązań wprzyszłości – powiedziała serwisowi Gdańsk.pl Magdalena Szymańska z ReferatuMobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Easymile z Trapeze
Realizatorem autonomicznej usługi – na zlecenie gdańskiegoUrzędu Miejskiego – jest producent autonomicznych elektrycznych busów – firmaEasymile oraz firma Trapeze, która dostarczył system zarządzający ruchem pojazdu.
Wykonawcy – oprócz tego, że dostarczyli i zaprogramowali pojazdy- przeszkolili także trzech kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje dopełnienia roli operatorów.
Pojazdy wyposażone są w system wykrywania przeszkód wokółpojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolęnad pojazdem. W czasie trwania prezentacji busa, tj. do końca wrześniamieszkańcy Gdańska będą mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdóww transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę na stroniebadania.gdansk.gda.pl.
„