Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ruszyła e-linia 55 w Göteborgu

infobus
17.06.2015 18:42

15 czerwca ruszyła pierwsza w Szwecji regularna linia nr 55 obsługiwana trzema autobusami elektrycznymi Volvo. Połączyła ona w Göteborgu osiedla Lindholmen i Chalmers. NA nowej trasie eksploatowane są trzy autobusy elektryczne i siedem elektrycznych hybryd ? wszystkie z logo Volvo Buses. Elektrobusy zostały wyposażone w zestawy baterii, które są ładowane (z odnawialnych źródeł energii elektrycznej) podczas postoju na krańcówkach. Zdaniem szwedzkiego producenta, zużycie energii w najnowszych autobusach elektrycznych powinno być aż o 80 procent niższe niż w analogicznych pojazdach z silnikami diesla.

Grupowa współpraca

Elektryczna trasa to wspólne przedsięwzięcie całej grupy szwedzkich firm i instytucji (m.in. Volvo, Chalmers, Szwedzka Agencja Energii, Region Västra Götaland, Västtrafik, Keolis, Gmina Göteborg, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park i Johanneberg Science Park). Jej sprawne funkcjonowanie ma pokazać, że autobusy zasilane energią elektryczną mogą być innowacyjnym i ważnym rozwiązaniem dla przyszłego zrównoważonego transportu publicznego. ??Linia 55  to kamień milowy w naszym rozwoju i ciągłym poszukiwaniu nowych rozwiązań dla elektrycznych autobusów. Cichy i całkowicie wolny od emisji spalin pojazd zarówno przyczyni się do poprawy stanu środowiska i zmniejszenia wpływu na klimat, jak i zapewni pasażerom bardziej przyjemną jazdę autobusem ? powiedział H?kan Agnevall, prezes Volvo Buses.

Elektryczny midibus

Przypomnijmy, że linię 55 obsługują pierwsze egzemplarze Volvo Electric Bus. Ich długość to 10,7 m, co oznacza, że są one o ponad metr krótsze niż standardowe pojazdy Volvo. Mimo to mogą przewieźć aż 86 pasażerów każdy. Kolejna niezwykła sprawa to umiejscowienie pulpitu kierowcy centralnie po środku autobusu, co zapewnia prowadzącemu pojazd świetne pole obserwacji. Zastosowany oryginalny układ drzwi 0-2-0 powoduje, że wszyscy pasażerowie wchodzą i wychodzą przez te same środkowe drzwi. W tym celu zostały one poszerzone i wyposażone w otwierające się na zewnątrz skrzydła.  W centralnej części pojazdu  ? jak w konwencjonalnych pojazdach ? znajduje się platforma o niskiej, płaskiej podłodze z wyznaczonym miejscem dla postoju wózków. Projektanci Volvo zadbali też o nowoczesną i przyjazną stylistykę autobusu. Wnętrze jest jasne i przestronne, a z dodatkowego wyposażenia należy wymienić elektryczne gniazdka elektryczne dla pasażerów do ładowania telefonów komórkowych oraz bezprzewodowy dostęp do Internetu.

Seryjna produkcja w 2017

Jak zapowiada Volvo, start seryjnej produkcji Volvo Electric Bus zaplanowany jest na rok 2017. Pojazdy dla Göteborga zostały wyprodukowane w Szwecji, natomiast ich seryjna produkcja ma być już ulokowana w głównej fabryce Volvo Buses – we Wrocławiu. Dodajmy, że teraz w polskim zakładzie powstają autobusy hybrydowe (Volvo 7900 Hybrid) i elektryczny hybrydy (Volvo 7900 Hybrid Electric). Jak poinformowała spółka Volvo Buses, do tej pory sprzedała ona ponad 2000 sztuk hybrydowych autobusów i podwozi.