Ruszyła druga edycja Akademii Bezpiecznego Samochodu
Tylko 3 miliony kierowców, spośród 12 jeżdżących po Polskich drogach, odwiedza warsztat w celu kontroli i utrzymania sprawności technicznej pojazdu. Aż 7 milionów odwiedza warsztat wyłącznie w celu naprawy popsutego samochodu.
26 września w hotelu Sobieski w Warszawie zainaugurowano drugą edycję kampanii społecznej Akademia Bezpiecznego Samochodu. Celem kampanii, której inicjatorami są: Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych oraz renomowane firmy motoryzacyjne, jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym spowodowanych zużytymi lub wadliwymi częściami eksploatacyjnymi i nakłonienie kierowców do robienia systematycznych przeglądów.
Inaugurację kampanii poprzedziła konferencja prasowa w formie talk show, prowadzonym przez redaktora Jerzego Iwaszkiewicza. Celem debaty było uporządkowanie problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W dyskusji udział wzięli: Jadwiga Bąk – kierownik Zakładu Psychologii Instytutu Transportu Samochodowego, Maria Dąbrowska-Loranc – kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego, Alfred Franke –Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, Marek Gawroński i Krzysztof Szymański – prezesi Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców Sylwester Ropielewski –podinspektor KGP, oficer profilaktyki w ruchu drogowym. Dyskutanci oparli się w rozmowie na teorii trójkąta bezpieczeństwa wypracowanym przez Akademię Bezpiecznego Samochodu. Ustalono, że najważniejszym elementem tego trójkąta jest oczywiście świadomy kierowca –jego kondycja psychofizyczna, koncentracja i umiejętności, wynikające z doświadczenia, znajomości przepisów ruchu drogowego i taktyki jazdy. Drugim elementem zapewniającym bezpieczeństwo na drodze jest sprawny samochód. Trudno zatrzymać auto, kiedy nie działają hamulce. Trudno skręcić, kiedy nie działa układ kierowniczy. Trudno zobaczyć przeszkodę, kiedy nie działają światła. I w końcu, nie ma mowy o bezpieczeństwie bez dobrej jakości dróg. Na ich stan nie mamy wprawdzie bezpośredniego wpływu, ale to właśnie oznakowanie, jakość nawierzchni i sposób organizacji ruchu może zadecydować o bezpiecznym dotarciu do celu. Tylko razem te trzy elementy mogą zbudować stabilną konstrukcję trójkąta bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Uczestnicy konferencji zostali przywitani przez Manifestację Zbuntowanych Części Samochodowych i mieli okazję obejrzeć „Gabinet strachu”–niezwykłą ekspozycję części samochodowych, których stopień wyeksploatowania świadczy o absolutnym braku wyobraźni kierowców.
Akademia propaguje swoje idee poprzez stronę internetową www.abs.org.pl, ale również w bardziej niekonwencjonalny sposób. W 6 miastach Polski – Olsztynie, Łodzi, Bielsku- Białej, Lublinie, Opolu i Bydgoszczy, w weekend 29 września –1 października zorganizowane zostaną marsze Zbuntowanych Zużytych Części Samochodowych oraz ekspozycje zużytych samochodów w największych centrach handlowych tych miast.
Kampanii patronują Instytut Transportu Samochodowego oraz Fundacja Zapobiegania Wypadkom Drogowym.
W Polsce, co 90 minut ginie człowiek na drodze, a co 10 minut zostaje ranny. W porównaniu z innymi krajami jest u nas bardzo niebezpiecznie –zagrożenie mieszkańców znacznie przekracza wskaźniki europejskie. Przeciętny mieszkaniec Polski ma trzy razy większą szansę zostania zabitym w wypadku drogowym niż, np. mieszkaniec Szwecji.
Gwałtownie rośnie ilość samochodów, a nie podąża za tym rozwój dróg. Ponadto średni wiek samochodu wynosi w naszym kraju aż 11 lat, a średni przebieg roczny około 16 tys. km. Raporty policyjne coraz częściej wskazują, że zły stan techniczny samochodów ma wpływ na bezpieczeństwo na naszych drogach.
Niestety kierowcy nie mają świadomości, że zużyte części eksploatacyjne wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i lekceważą i opóźniają regularne przeglądy samochodów.
Dlatego Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych oraz czołowi producenci części motoryzacyjnych zainicjowali kampanię społeczną Akademia Bezpiecznego Samochodu.
Czym jest Akademia Bezpiecznego Samochodu?
Akademia Bezpiecznego Samochodu jest kampanią edukacyjną uświadamiającą znaczenie regularnych przeglądów samochodów i wymiany zużytych części eksploatacyjnych na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Dlaczego taka kampania jest potrzebna?
Kampania jest wynikiem analiz rynku napraw samochodów w Polsce oraz zachowań kierowców, z których wynika, min. że:
•aż 18% kierowców w ogóle nie odwiedza warsztatów
•amortyzatory wymieniane są po 260 000 km, a nie jak powinno być po 80 000
•wycieraczki wymienia się co 5 lat , a nie co sezon
•tłumiki raczej naprawia się a nie wymienia
Jakie są cele kampanii?
Głównym celem kampanii jest podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez uświadomienie kierowcom istotnego wpływ stanu technicznego samochodu na bezpieczeństwo jazdy oraz zmobilizowanie ich do częstszych przeglądów. Kampania chce również zainicjować działania, zmierzające do rozbudowania w procesie szkolenia i egzaminowania kierowców części dotyczącej eksploatacji pojazdów.
Do kogo jest skierowana?
Kampania skierowana jest do wszystkich posiadaczy samochodów osobowych, dostawczych a nawet ciężarowych. W tym 51% to mężczyźni i 49% kobiety, a więc problem niemal w takim samym stopniu dotyczy obu płci.
Ile potrwa kampania?
Kampania przewidziana jest wstępnie na około 3 lata. Wstępne badania jakościowe dotyczące oceny skutków kampanii przewidywane są na rok 2008.