Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ruszył wodorowy pokaz Solarisa w Polsce. Od Jaworzna [FILM]

infobus
27.01.2021 16:00

27 stycznia w bazie PKM Jaworzno zaprezentowano wodorowy autobus Solaris Urbino hydrogen.

To początek kilkudniowego tournée tego pojazdu po kilku wybranych polskich miastach. Wodorowemu Urbino towarzyszy nasza ekipa filmowa, także tych wszystkich którzy nie mogli zobaczyć autobusu "live" - niebawem czeka filmowa premiera. Tymczasem prezentujemy kilka zdjęć z filmowego planu.

4 + 1 lokalizacja

COVID-19 ograniczył pokaz wodorowego Solarisa w zasadzie do kameralnej prezentacji w kilku lokalizacjach. Niestety, z uwagi na sytuację epidemiologiczną o masowych prezentacjach, czy jazdach testowych na razie możemy zapomnieć. Z tym musimy jeszcze trochę poczekać… Dlatego z uwagi na pandemię oraz konieczność tankowania pojazdu w Berlinie, czyli w najbliżej położonej Polski stacji wodorowej, poniższy plan należy traktować bardzo elastycznie.

  • 27 stycznia pierwszy pokaz w Jaworznie
  • 28 stycznia pojazd jedzie do Krakowa
  • 29 stycznia wodorowiec zawita w Koninie
  • 30 stycznie będzie we Włocławku
  • 31 stycznia …..

Ta ostatnia lokalizacja jest jeszcze niepotwierdzana, dlatego o niej nie piszemy, ale analizując naszą listę projektu do „Zielonego Transportu Publicznego” TUTAJ łatwo będzie zgadnąć, o jakie miasto – bardzo zainteresowane wodorem – chodzi.

Zobaczcie jaworznicki pokaz na filmie:

https://vimeo.com/506431634

Trochę techniki

Testowy Urbino 12 hydrogen to cichy i bezemisyjny pojazd zasilany energią z ogniwa paliwowego o mocy 70 kW.  Jednostkę napędową w wodorowych Solarisach stanowi oś z elektrycznymi silnikami.  Ponadto pojazd wyposażony jest w baterię Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. W autobusach wodorowych energia elektryczna powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazdy są więc przyjazne dla środowiska, nie generując żadnych szkodliwych substancji do otoczenia.

W zakresie sposobu magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen uwzględniono najnowocześniejsze rozwiązania. Wodór gromadzony jest na dachu autobusu w postaci gazowej w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów.

Testowy pojazd mieści 85 osób. Pasażerowie będą mogli wejść na pokład za pośrednictwem drzwi w układzie 2-2-2. Komfort i bezpieczeństwo podróżującym zapewni klimatyzacja, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. W autobusie można podładować urządzenia mobilne za pomocą punktów ładowania USB, lub skorzystać z dostępnego na pokładzie bezprzewodowego Internetu. Dla pasażerów z ograniczoną mobilnością przewidziano również przestrzeń na wózek inwalidzki, znajdującą się przy II drzwiach autobusu.

69 wodorowców

Od czasu premiery autobusu Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku, firma otrzymała zamówienia na łącznie 69 pojazdów z Holandii, Niemiec, Włoch oraz Szwecji. Dla porównania - w Europie w latach 2012–2020 uruchomiono około 150 autobusów na ogniwa paliwowe. A będzie ich coraz więcej. Do 2025 r. ma być ich ponad 1200 szt.

Zgodnie z prognozami UITP, co najmniej 22,5% wszystkich nowych autobusów zamówionych w 2021 r. w Europie będzie zeroemisyjna, aby zachować zgodność z przepisami i najnowszymi progami.

Wszystkie autobusy z ogniwami paliwowymi działające obecnie w Europie zostały zakupione w ramach projektów współfinansowanych przez samą UE. Ponad 200 autobusów napędzanych wodorem zostało zamówionych w ramach programów JIVE, z czego 50 autobusów z JIVE już jeździ.  Najnowsza edycja JIVE 2 obejmuje 11 europejskich miast i regionów - Aberdeen (Wielka Brytania), Auxerre (Francja), Barcelona (Hiszpania), Birmingham (Wielka Brytania), Emmen (Holandia), Groningen (Holandia), Londyn (Wielka Brytania), Holandia Południowa (Holandia), Południowy Tyrol ( IT), Tuluza (Francja) i Wiesbaden (Niemcy).

A kto w Polsce jako pierwszy ruszy z wodorowcami? Jaworzno? Zobaczymy.