Ruszył Powiatowy Transport Publiczny w powiecie grudziądzkim. Z Irexem
3 stycznia w Grudziądzu i powiecie grudziądzkim zadebiutował Powiatowy Transport Publiczny.
Komunikacyjna sieć to 15 tras, z czego 11 wjeżdża do Grudziądza.
Gminne koszty
Przewozy realizuje firma Irex Trans, która przedstawiła najkorzystniejszą ofertę na obsługę O ten kontrakt ubiegały się także firmy PKS Gdynia oraz Arriva Bus Transport Polska. Przewoźnik z Bydgoszczy zaproponował jednak najniższą stawkę za 1 wozokilometr (na liniach powiatowych w wysokości 7,07 zł i 14,45 zł na linie, które obsługują m.in. przewóz dzieci do szkół) i wygrał to zamówienie.
-„Aktualnie zakontraktowaliśmy około 700 tysięcy kilometrów rocznie, z czego niemal połowa to kilometry na terenie miasta Grudziądza – informuje Adam Olejnik, Starosta Powiatu Grudziądzkiego. – W ramach projektu porozumienia uwzględniliśmy wszystkie oczekiwania ze strony Miasta, łącznie z tym, aby z organizowanego przez nas transportu mogli korzystać mieszkańcy Grudziądza bez konieczności wykupu dodatkowych biletów okresowych.”
Koszt funkcjonowania autobusowej komunikacji powiatowej ma w tym roku wynieść 5,306 mln zł, z czego:
- 3,272 mln zł zapłacą gminy
- nieco ponad 2 mln zł dołoży Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Gminny podział m kosztów jest następujący:
- gmina wiejska Grudziądz wyłoży 3,2 mln zł (90% linii przebiega przez jej teren)
- gmina Gruta 170 tys.,
- samorząd Radzynia Chełmińskiego: 34 tys. zł rocznie.
- a część kosztów administracyjnych pokryje też miasto Grudziądz.
Bilety PTP
Aktualnie bilety jednorazowe w ramach Powiatowego Transportu Publicznego do i z Grudziądza kosztują:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- z gminy Grudziądz: 3,20 zł,
- z gminy Radzyń Chełmiński: 3,50 zł,
- z gminy Gruta: 3,80 zł.
- przejazd jednorazowy na terenie Grudziądza kosztuje 3,20 zł, czyli tyle samo co w pojazdach MZK.
-„To jest wyjście naprzeciwko oczekiwaniom zarówno naszych Mieszkańców, jak i osób zamieszkujących gminy Powiatu Grudziądzkiego – ocenia Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza – Nasze Miasto pełni rolę centrotwórczą. W założeniu strategii województwa jest liderem jeżeli chodzi o Miejski Obszar Funkcjonalny. Jest to pierwszy krok do integracji, która przyniesie korzyści mieszkańcom. Dla grudziądzan zwiększy się między innymi siatka połączeń.
Na koniec dodajmy, że na razie w autobusach obowiązują wyłącznie ulgi przyznane ustawą. Dodatkowe ulgi mają być wprowadzane od lutego, o ile zgodzą się na nie samorządy, dla których będą one oznaczały wyższe dopłaty. Propozycja jest taka, aby do przejazdów bezpłatnych uprawione były osoby po 70. roku życia oraz honorowi krwiodawcy, a posiadacze karty dużej rodziny mogli korzystać z ulgi w wysokości 36 proc.
W dalszej perspektywie rozważa się między innymi wprowadzenie biletu elektronicznego, co ułatwi sposób rozliczania opłat za bilety, czy adekwatnego do obowiązujących przepisów prawa wykorzystania zasobów miejskiej spółki, mającej duże doświadczenie w kwestii realizacji zadań związanych z transportem publicznym.
W pierwszym przejeździe autobusu na trasie Słup-Grudziądz pasażerami byli m.in. starosta Adam Olejnik, prezydent Grudziądza Maciej Glamowski, wicestarosta Marcin Dziadzio, burmistrz Radzynia Chełmińskiego Krzysztof Chodubski, wójt gminy Grudziądz Andrzej Rodziewicz, zastępca wójta gminy Gruta Tomasz Groszewski, a także mieszkańcy powiatu; fot. FB Starostwo Powiatowe w Grudziądzu
xxxxx