Nowy konkurs CUPT na zakup zielonych autobusów. Budżet to 150 mln zł

infobus
04.10.2022 19:00

Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło konkurs „Działanie 11.4 – Transport miejski (POIiŚ.11.4/1/22)”.

W jego ramach można otrzymać wsparcie na zakup taboru autobusowego: nisko i zeroemisyjnego – z napędem elektrycznym, wodorowym lub gazowym (LNG i CNG), oraz taboru tramwajowego i trolejbusowego. Fundusze na ten cel pochodzą jeszcze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dlatego nie trzeba czekać na nowe konkursy zaplanowane na lata 2021-2027 i można już skorzystać z dotacji z poprzedniej perspektywy, i to na poziomie 85 proc.! Ale trzeba się spieszyć!

150 milionów

Każdego dnia miliony osób korzystają z komunikacji miejskiej, dlatego istotną kwestią jest zapewnienie sprawnie działającego, nowoczesnego i przyjaznego dla środowiska transportu miejskiego. Dlatego w jednym z ostatnich programów z perspektywy 2014-2020, CUPT przeznaczył na inwestycje w miejski transport publiczny kwotę aż 150 000 000 zł. Do tego ta suma będzie rosła, bo jest uzależniona od kursu euro. Dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 może wynieść do 85 proc wydatków kwalifikowalnych, a o jej pozyskanie mogą się ubiegać:

  •     jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich związki, stowarzyszenia i porozumienia)
  •     miasta i ich obszary funkcjonalne objęte instrumentem ZIT,
  •     miasta średnie,
  •     zarządcy infrastruktury służącej transportowi miejskiemu,
  •     operatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Wnioski o dofinansowanie należy składać w terminie od 30 września 2022 r. do 14 listopada 2022 r. Uwaga! Czas na rozliczenie projektu upływa już 31 grudnia 2023 r. Czyli w zasadzie już należałoby ogłaszać przetargi na zakup nowego taboru.

Konkursowy harmonogram

Harmonogram konkursu CUPT jest następujący:

  ETAP KONKURSU  TERMIN  CZAS TRWANIA  
Ogłoszenie konkursu23.09.2022 r.7 dni
Nabór wniosków o dofinansowanieod 30.09.2022 r. do 14.11.2022 r.46 dni
Ocena wniosków o dofinansowaniedo 14.03.2023 r. **do 120 dni
Ewentualna poprawa/ uzupełnianie dokumentacji przez Wnioskodawców do 60 dni
Sporządzenie listy ocenionych projektówMarzec 2023 r.*10 dni
Zatwierdzenie listy ocenionych projektów – rozstrzygnięcie konkursumarzec 2023 r.*20 dni
 Podpisanie umów o dofinansowanie    Kwiecień 2023 r.*do 60 dni dla każdego projektu ustalany indywidualnie od otrzymania przez wnioskodawcę informacji o wybraniu projektu do dofinansowania

Regulamin konkursu

Szczegóły dotyczące oceny wniosków są zawarte w Regulaminie. W skrócie wszystkie projekty oceniane będą w oparciu o:

a)            horyzontalne kryteria formalne w ocenie formalnej;

b)           w ocenie merytorycznej I stopnia;

c)            horyzontalne i dodatkowe kryteria merytoryczne II stopnia w ocenie merytorycznej II stopnia.

Za co dostaje się punkty, o tym można przekonać się przeglądając zdjęcia w galerii. Ocena poszczególnych projektów w zakresie spełnienia wszystkich kryteriów wyboru jest przeprowadzana całościowo, jednoetapowo, w terminie nie dłuższym niż łącznie 120 dni, (liczonym indywidualnie dla każdego projektu). Termin ten w uzasadnionych przypadkach może być wydłużony przez IZ o 60 dni.

fot. MZK Malbork

Przykład Malborka

Jednym z pierwszym miast, które już potwierdziło swój udział w konkursie CUPT "Transport Miejski" jest Malbork. Wniosek MZK ma dotyczyć zakupu czterech 10-metrowych autobusów elektrycznych. Jego szacowana wartość to ok. 16 mln zł, a udzielone dofinansowanie to ok. 11 mln zł. Jeśli miasto zdobyłoby tę dotację, miałoby łącznie 10 e-busów. Sześć elektrobusów, które już jeżdżą po mieście (marki Solaris na liniach 1 i 6) to też efekt realizacji unijnego projektu.

Co ważne, Miejski Zakład Komunikacji w Malborku równolegle obok wniosku przygotowuje specyfikację przetargową. Tym samym już niebawem ruszy przetarg na cztery MIDI elektryki, ale z zastrzeżeniem, że jeśli przewoźnik nie uzyska dofinansowania, to cała procedura zostanie unieważniona. Inaczej firma nie wyrobi się w harmonogramie konkursu i pewnie tak samo zrobią pozostałe miasta. Zapowiada się niezły ruch...

Kolejnym efektem ekspresowej procedury będzie rezygnacja przez wnioskodawców z infrastruktury ładującej, aby nie komplikować i nie walczyć z czasem. Jak wiadomo, postawienie ładowarek (w tym przede wszystkich tych szybkich, pantografowych) jest procesem wymagającym wielu uzgodnień i pozwoleń - na co tutaj nie ma czasu. To na pewno skomplikuje ich późniejszą eksploatację, ale takie są zasady gry..