Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rusza ZG MKS w Rzeszowie

infobus
24.03.2010 20:52
Związek Gmin 'Podkarpacka Komunikacja Samochodowa’ nie porozumiał się z MPK Rzeszów w sprawie obsługi niektórych linii podmiejskich. Oznacza to, że ich obsługę przejmie tworzona sieć MKS. Wyjątkiem jest gmina Krasne, gdzie przewoźnikiem pozostanie MPK. –„Odpowiedź na nasze pismo jaką otrzymaliśmy z MPK Rzeszów jest negatywna – mówi Kazimierz Jarecki, prezes ZG 'PKS’. Związek, który od 1 kwietnia uruchamia Międzygminną Komunikację Samochodową i zaproponował miejskiemu przewoźnikowi obsługę linii 4, 5, 6, 28 i 35. –„Z dopłatą do przewozów ulgowych, a nie do wozokilometra jak chce MPK, co zakwestionowała Regionalna Izba Obrachunkowa”- tłumaczy Jarecki. Przewoźnik jednak się nie zgadza. Tak samo jak na wzajemne honorowanie biletów miesięcznych i sieciowych w strefie miejskiej oraz na zwrot kosztów za uznanie biletów semestralnych. –„Żeby nie robić zamieszania postanowiliśmy jednak, że będziemy na liniach MKS na terenie miasta honorować bilety miesięczne wystawione przez MPK – wyjaśnia prezes. – Natomiast semestralne bilety MPK będą honorowane w całej sieci MKS.”
W Międzygminnej Kominkacji Samochodowej bilety będą tańsze niż w MPK - zapowiada Marek Poręba
Do Krasnego jednak MPK
Wiadomo już, że wśród linii Międzygminnej Komunikacji Samochodowej uruchamianych 1 kwietnia na pewno nie będzie dwóch zapowiadanych jako '204′ i '206′, obsługujących gminę Krasne. Jej władze chcą na razie pozostać przy MPK Rzeszów. Jak będą jednak wyglądać wzajemne rozliczenia, skoro miejska spółka nie zgadza się z warunkami związku? –„Rozmowy będą jeszcze prowadzone w tym tygodniu”- zapowiada Jarecki. MKS obsłuży więc gminy: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Trzebownisko, Tyczyn oraz mimo wcześniejszych wątpliwości także Głogów Młp.
Generalnie MKS zaplanował 10 linii. Mają mieć trzycyfrowe oznaczenia zaczynające się od “2”i nawiązujące do dotychczasowych linii MPK. Zamiast “2”wyjedzie więc “202”itp. Jednak przebiegi nowych linii będą się nieco różnić od obecnych. Część nie będzie kończyć się w Rzeszowie, ale autobusy pojadą dalej, dzięki czemu powstaną bezpośrednie połączenia obejmujące kilka gmin. –„Podstawowa informacja ważna dla mieszkańców to ta, że ceny biletów u nas będą niższe, takie jak w MPK przed ostatnią podwyżką – podkreślił Marek Poręba. – Jednorazowy bilet w strefie miejskiej czy w gminie będzie kosztował 2,10 złotego, a nie 2,30 zł. Tańsze też będą bilety miesięczne.”
Rozkłady MKS mają być zbliżone do tych z MPK.–„Dotychczasowe rozkłady zostaną w zasadzie powielone z drobnymi zmianami – wyjaśnił Kazimierz Jarecki, prezes ZG “PKS”. – Łącznie z nieopłacalnymi kursami po godzinie 23 i sobotnio-niedzielnymi”–zaznaczył prezes. Autobusy wyjadą nie z ul. Bardowskiego, gdzie MPK ma swój dworzec podmiejski, ale z dworca PKS przy ul. Grottgera. Bilety jednoprzejazdowe będą dostępne jedynie u kierowców. Wieloprzejazdowe karty elektroniczne można będzie kupić w kasach dworca PKS, ale będą mogły być doładowane w autobusie. W kilku miejscach w Rzeszowie wkrótce pojawi się cztery punkty doładowywania kart.
Sieć MKS obejmie Rzeszów i obszar siedmiu ościennych gmin
Dwie linie dla prywatnego przewoźnika
Głównym przewoźnikiem na liniach MKS będzie rzeszowski PKS, którego akcje przejął w środę Związek Gmin. Dwie linie, oznaczone teraz jako '3P’ i ’33P’ do Lutoryża i Mogielnicy (wcześniej było to '203′ i '233′) obsługiwać będzie prywatna firma Kudlik Transport. – Wszystkie autobusy, zarówno te PKS jak i prywatnego przewoźnika będą wyraźnie oznaczone znakiem MKS – zapowiada prezes ZG 'PKS’. – Po 25 marca na przystankach pojawią się rozkłady jazdy. Łącznie na dziesięciu liniach MKS kursować będzie 38 autobusów. PKS, któremu brakuje pojazdów typowych do komunikacji miejskiej, chce jeszcze rozmawiać z MPK o ich dzierżawie. –„Przewidujemy, że na trasy wyjedzie 32 autobusy”–zapowiedział Czesław Piela, prezes PKS Rzeszów S.A. Docelowo mają to być nowoczesne pojazdy z niską podłogą, dostosowane do komunikacji miejskiej lub lokalnej. Na razie PKS ma jednak tylko 5 niskowejściowych Solbusów, chociaż planuje zakup kolejnych. Pozostałe wozy to dobrze znane pasażerom Autosany H10 i H9, nieprzystosowane do obsługi typowych linii miejskich. Stąd też zaskakująca oferta prezesa PKS-u o wydzierżawieniu autobusów od MPK.
Kolorystyka autobusów MKS ma zawierać kolor niebieski i czerwony 
Podsumowanie
Powołanie MKS to efekt braku porozumienia pomiędzy siedmiu podrzeszowskimi gminami skupionymi w Związku Gmin “Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”z jednej strony, a Zarządem Transportu Miejskiego i MPK w Rzeszowie z drugiej strony. Rozwiązanie tego sporu świadczy także o słabości „miejskiej strony”.
Gminy Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Głogów Młp., Trzebownisko i Tyczyn zwarły siły w ubiegłym roku, bo uznały, że MPK dyktuje im warunki. Poszło o kwestię dopłat do ulg za przewozy na liniach podmiejskich. Co kilka miesięcy dochodziło do sporów, które udawało się zażegnywać w ostatniej chwili, tuż przed upływem ważności umowy z MPK. Ostatni raz umowę z MPK aneksowano w grudniu. Koniec współpracy formalnie zakończyło przejęcie przez gminy rzeszowskiego PKS-u. Nastąpiło to oficjalnie 17 marca br. W tej sytuacji podrzeszowskie samorządy nie przedłużą na kolejne miesiące umowy z MPK i nie będą mu dopłacać do przejazdów jak do tej pory. W 2009 r. było to 3,7 mln zł.
Tymczasem MPK zapowiada, że nie zrezygnuje z obsługi linii podmiejskich po 1 kwietnia. Prezes miejskiej spółki Sławomir Krygowski przyznaje jednak, że na liniach MPK nie będą mogły być honorowane ulgi poza ustawowymi. Gdyby doszło do zawieszenia komunikacji podmiejskiej obsługiwanej przez MPK pracę mogłoby stracić 100 kierowców…
Ceny biletów MKS / Jednorazowe
Strefa M – teren Rzeszowa lub gminy (ceny w MPK)
Normalny – 2,10 zł (2,30 zł)
Nie ma ulgowych (1,30 zł)
I strefa podmiejska
Normalny – 3,10 zł (3,40 zł)
Ulgowy samorządowy – 2,15 zł (2,35 zł)
II strefa podmiejska
Normalny – 3,70 zł (4,10 zł)
Ulgowy samorządowy – 2,60 zł (2,85 zł)
Ceny biletów MKS / Miesięczny trasowany
Normalny I/II strefa – 100 zł/118 zł (105 zł/124 zł)
Ulgowy I/II strefa – 72 zł/85 zł (75 zł/88 zł)
Miesięczny na teren gminy
Normalny – 65 zł (68 zł)
Sieciowy
Normalny – 144 zł (151 zł)
Ulgowy – 99 zł (104 zł)
W MKS obowiązywać będzie szerszy niż w MPK katalog ulg ustawowych w wysokości: 37, 49, 78 i 95 proc. Natomiast osoby powyżej 70 roku życia nie będą jak dotychczas mieć już przejazdów bezpłatnych, ale będą miały ulgę w wysokości 50 proc.
Linie Międzygminnej Komunikacji Samochodowej
202 – Medynia Głogowska – Rzeszów Dworzec PKS
3P / 203 – Lutoryż – Rzeszów*
205 – Matysówka – Rzeszów – Kielanówka – Racławówka
207 – Nowa Wieś/Zaczernie – Rzeszów Lwowska
214 – Stobierna – Rzeszów Dworzec PKS
220 – Rudna Mała – Rzeszów – Boguchwała/Niechobrz
221 – Czarna/Łukawiec – Rzeszów Dworzec PKS
227 – Głogów Młp. – Rzeszów Dworzec PKS
33P / 233 – Mogielnica – Rzeszów Kopisty*
238 – Zabratówka/Chmielnik – Rzeszów – Łąka/Terliczka