Rusza Średzka Komunikacja Publiczna! Debiut MIDI Ursusa
31 stycznia zacznie działać miejska komunikacja w Gminie Środa Śląska. Dzisiaj – 30 stycznia – odbyła się oficjalna prezentacja średzkich autobusów. Takiej floty nie ma nikt w Polsce!
We wtorek – 30 stycznia – w Środzie Śląskiej miało oficjalne uruchomienie I etapu komunikacji miejskiej. Mimo zimnej, styczniowej pogody przy średzkim dworcu autobusowym pojawiły się tłumy mieszkańców, aby z bliska przyjrzeć się pojazdom oraz sprawdzić, jak poruszają się po mieście. Rozdawane były m.in. rozkłady jazdy oraz w specjalnym namiocie udzielano wszelkich informacji dotyczących Średzkiej Karty Mieszkańca, uprawniającej mieszkańców do 50% zniżki na przejazdy w Średzkiej Komunikacji Publicznej sp. z o.o. Przypomnijmy, że ŚKM mogą uzyskać osoby posiadające stałe lub okresowe na min. 12 miesięcy miejsce zameldowania na terenie Gminy oraz rozliczające podatek dochodowy w Urzędzie Skarbowym w Środzie Śląskiej.
-„Szczególnie ciekawa dla mieszkańców była przejażdżka dużym autobusem elektrycznym marki Ursus, który mimo rozmiarów porusza się niemal bezgłośnie – podsumowuje Jaromir Stawirej, prezes spółki Średzka Komunikacja Publiczna. – Przypominam, że do 16 lutego mieszkańcy będą mogli korzystać z autobusów za darmo!”
Przypomnijmy, że średzka komunikacja miejska zbudowana została w zasadzie od zera, w ramach unijnego projektu dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. W ramach I etapu zakupiono 10 autobusów, w tym:
-
4 pojazdy wolnobieżne wrocławskiej marki Frugal z napędem elektrycznym z systemem informacji pasażerskiej firmy Sims;
-
3 minibusy z silnikami diesla Euro 6 na bazie Iveco Daily z zabudową MMI Urby 72C z systemem informacji pasażerskiej firmy Sims;
-
3 midibusy Ursus CitySmile 10 LFE z napędem elektrycznym, które jednocześnie są pierwszymi tego typu pojazdami wyprodukowanymi w Lublinie. Pojazdy mają system klimatyzacji firmy ThermoKing oraz zestaw informacji pasażerskiej firmy Sims.
Na dziś średzka flota to łącznie 10 nowoczesnych autobusów z których 7 posiada napęd elektryczny. Tym samym spółka Średzka Komunikacja Publiczna posiada aktualnie najwięcej elektrobusów na Dolnym Śląsku (przeskakując Polkowice) oraz ma największy udział pojazdów elektrycznych w swojej flocie w Polsce (za Wrześnią, która ma jeden autobus i to elektryczny).
Etap pierwszych średzkich inwestycji to koszt blisko 8,5 mln zł, z czego ponad 5,8 mln zł pochodziło ze środków zewnętrznych.
Dwa etapy
Średzki projekt obejmuje dwa etapy:
-
I etap to zakup 10 mini- i midibusów elektrycznych, niezbędnych do obsługi północnej części gminy oraz miasta Środa Śląska – z dotacją o wysokości ponad 5,8 mln zł
-
II etap to zakup 4 pojazdów niskoemisyjnych do obsługi południowej części gminy – z dotacją o wysokości ponad 2,2 mln zł. Najpewniej będą to trzy minibusy z silnikiem diesla Euro 6 oraz jeden elektrobus klasy MIDI lub MAXI.
Co ważne, drugi etap ma zakończyć się w październiku 2018 r., także za moment – najprawdopodobniej jeszcze w lutym – gmina ogłosi przetarg na zakup taboru. Wydaje się, że miasto uruchomi dwa osobne postępowanie – jedno na minibusy, a drugie na elektrobus.
Średzka komunikacja
31 stycznia rusza pierwsze kursy gminnej komunikacji zbiorowej w Środzie Śląskiej obejmujące połączenie Środy Śląskiej przez dworzec autobusowy ze stacją kolejową Środa Śląska oraz z przystankiem kolejowym Przedmoście-Święte i miejscowościami w północnej części gminy; połączenie Środy Śląskiej z podstrefami LSSE oraz trzy połączenia miejskie obsługiwane minibusami elektrycznymi. Rozkład jazdy ŚKP dostępny jest TUTAJ / . To razem:
-
cztery linie miejskie: linia A / linia B / linia C / linia C – szkolna
-
cztery linie podmiejskie: linia 1 / linia 2 / linia 3 / linia 4
– „To kolejny strategiczny projekt, na który gmina Środa Śląska otrzymała dofinansowanie zewnętrzne. Dzięki decyzji Zarządu Województwa i środkom z Unii Europejskiej możemy realizować naszą koncepcję uruchomienia gminnej komunikacji zbiorowej opracowaną w 2016 r., która w istotny sposób poprawi mobilność mieszkańców oraz zapewni przewozy w przystępnych cenach i w zgodzie z ekologią” – podsumowuje Adam Ruciński, burmistrz Środy Śląskiej.
Przypomnijmy, że podobny projekt realizuje Gmina Strzelin, która na zakupu autobusów miejskich i podmiejskich pozyskała z Urzędu Marszałkowskiego 3,9 mln zł. Tam również fundamenty pod start lokalnej komunikacji publicznej przygotowuje Firma TRAKO PROJEKTY TRANSPORTOWE. Dodatkowo w Strzelinie TRAKO będziemy świadczyć usługę swoistego Zarządu Transportu Miejskiego dla tej gminy. To pierwszy taki przypadek w Polsce.
„