Rusza seryjna produkcja Setra Comfort Class 500
W połowie lutego br. w zakładach Daimler Buses w Mannheim i Neu-Ulm ruszyła seryjna produkcja pierwszych egzemplarzy z nowej rodziny Setra Comfort Class 500. Wśród nich jest osiem egzemplarzy zamówionych przez polskich klientów: Palm Reisen, PBP Sindbad i EvoBus Polska. Co ciekawe pierwszym wyprodukowanym seryjnie autokarem był najdłuższy, trzyosiowy model S 517 HD. Zdaniem Wolfganga Hänle, kierownika produkcji Daimler Buses nie ma żadnego problemu z równoległym montażem autobusów z serii 400 i 500. Najnowsze pojazdy Setry powstały w ramach naturalnego rozwoju poprzedniej generacji i nie ma tutaj jakiś rewolucyjnych zmian konstrukcyjnych, które by wymusiłyby zmiany w systemie produkcyjnym. Możliwość elastycznego przejścia z jednej serii na drugą była także ważnym elementem 4 lat procesu opracowywania rodziny CC 500. Jako pierwsze do klientów pojadą modele dwuosiowe: S 515 HD i S 516 HD oraz trzyosiowy S 517 HD. Aktualnie w ich produkcje zaangażowane są oba zakłady Daimler Buses w Niemczech, czyli fabryki w Mannheim i Neu-Ulm, gdzie łącznie pracuje ok. 3.700 osób. O ile zakład w Mannheim koncentruje się na spawania szkieletów, zabezpieczaniu ich poprzez KTL oraz montaż pojazdów miejskich, tak Neu-Ulm to centrum lakierowania wszystkich autobusów Daimler Buses oraz finalny montaż pojazdów międzymiastowych i turystycznych. Rocznie bramy tej fabryki opuszcza ok. 2.500 autokarów, a liczba polakierowanych wynosi ok. 4500 szt.
Przypomnijmy, że nowa generacji autobusów marki Setra zadebiutowała na zeszłorocznych targach IAA w Hanowerze. Tym samy producent otworzył kolejny rozdział w swojej historii. Rodzina ComfortClass 500 łączący w sobie nowoczesność i tradycję. Jej sercem jest rzędowy sześciocylindrowym silnik Mercedes-Benz OM 470 Euro 6 o mocy 428 KM, dobrze znany m.in. z ciężarówek Actros. Współpracuje on z manualną 6-biegową skrzynią Mercedesa lub z zautomatyzowaną PowerShift. Z zewnętrz jej stylistyka to przede wszystkim nowoczesne reflektory, ekstrawagancka linia boczna, tył z nowymi krzywiznami, robiące wrażenie swoją siłą lampy tylne i asymetryczne wyloty powietrza. Ten autobus na pewno będzie się wyróżniał na drodze i na parkingu. Z praktycznych rozwiązań znajdziemy tutaj m.in. podpodłogowe bagażniki nad osiami, dobrze zaplanowana komora silnika z wydzieleniem osobnego miejsca na chłodnicę, potrójnie dzielone zderzaki przednie i tylne. Obszerne wejście oznacza również więcej miejsca dla pilota wycieczki. Miejsce pracy kierowcy jest po prostu przyjemne. Kokpit bardzo elegancki i dostępny w dwóch kolorach, wykończony z wysokiej jakości plastików i skóry. Pierwsze polskie egzemplarze Setra S 415 HD i S 416 HD zobaczymy na naszych drogach najprawdopodobniej w maju br. Dalsze informacje na temat rodziny CC 500 można znaleźć tutaj,
Dane techniczne rodziny CC 500:
|
Setra S 515 HD
|
Setra S 516 HD/2
|
Setra S 517 HD
|
Długość
|
12295 mm
|
13115 mm
|
13935 mm
|
Szerokość
|
2550 mm
|
2550 mm
|
2550 mm
|
Wysokość
|
3770 mm
|
3770 mm
|
3770 mm
|
Rozstaw osi
|
6090 mm
|
6910 mm
|
6910 mm
|
Promień skrętu
|
ok. 21 256 mm
|
ok. 23 350 mm
|
ok. 23 000 mm
|
Pojemność zbiornika
|
ok. 475 l
|
ok. 475 l
|
ok. 475 l
|
Pojemność zbiornika AdBlue
|
ok 40 l
|
ok. 40 l
|
ok. 40 l
|
Silnik
|
OM470,315kW/428KM, R6
|
OM470,315kW/428KM, R6
|
OM470,315kW/428KM, R6
|
Pojemność
|
10,7 l
|
10,7 l
|
10,7 l
|
Maksymalny moment obrotowy
|
2100 Nm (1100/min)
|
2100 Nm (1100/min)
|
2100 Nm (1100/min)
|
Przełożenie osi
|
i = 3,909
|
i = 3,583
|
i = 3,909
|
Skrzynia
|
6-bieg. GO210 (S);8-bieg. GO250-8 PS3 (O)
|
6-bieg. GO210 (S), 8-bieg. GO250-8 PS3 (O)
|
8-bieg. GO250-8 PS3 (S)
|
Retarder
|
Voith LP 490
|
Voith LP 490
|
Voith LP 490
|
Koła
|
295/80 R 22,5
|
295/80 R 22,50
|
295/80 R 22,5
|
Hamulce:
|
EBS, ESP, ABS, ASR, asystent hamowania
|
EBS, ESP, ABS, ASR, asystent hamowania
|
EBS, ESP, ABS, ASR, asystent hamowania,
|
Pojemność pasażerska
|
49 siedzeń Setra Voyage
|
55 siedzeń Setra Voyage
|
59 siedzeń Setra Voyage
|
Pojemność bagażnika
|
ok. 9,7 m3
|
ok. 11,9 m3
|
ok. 11,9 m3
|