Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rusza produkcja eCitaro – ruszają testy [FILM]

infobus
04.12.2018 18:48

3 grudnia Mercedes-Benz zorganizował pierwsze testy swoich dwóch elektrobusów eCiatro z układem drzwi 2-2-2 i 2-2-0. Wcześniejruszyła produkcja seryjna tego modelu w fabryce Mannheim – m.in. dla Hamburga,ale także dla Mannheim czy Berlina. W przyszłym roku firma spodziewa sięprodukcji na poziomie 50 szt. W kolejnym roku ten poziom ma wynieść już 200szt. Z kolei pierwsze testy dla wybranych polskich klientów mają rozpocząć się wiosną przyszłego roku. 

Podczas swojej prezentacji Frank Mandel z Daimler Buses potwierdził sukcesywny rozwój elektrycznej rodzinyeCiatro. Od września 2019 planowo mają być dostarczane już na rynek wersje z pantografem– umożliwiające szybkie ładowanie, a od początku 2020 – pojazdy przegubowe eCitaro G. Być może pierwszy elektryczny przegub Mercedesa zobaczymy na Busworld 2019.  Kolejnym etapem ma być wprowadzenie nowejgeneracji baterii LMP ze stałym elektrolitem i tym samym dalsze wydłużeniezasięgu. Równolegle ma pojawić się wersja z ogniwami paliwowymi zasilanymiwodorem, jako „range extender”. To wszystko pokazuje, że Mercedes postawił na napęd bateryjny, równolegle cały czas pracując nad pojazdami wodorowymi.

Nieśmiertelny Citaro

Podstawą nowego, w pełni elektrycznego eCitaro jest obecny bestsellerCitaro, który został dostarczony do klientów w liczbie już ponad 50 tys. sztuk.Różnica polega na indywidualnym projekcie nowego pojazdu, który przypominamodel Mercedes-Benz Future Bus – uzupełniony o nowy sufit w przestrzeni pasażerskiej.

Akumulatory w eCitaro zostały montowane modułowo, na dachu iw komorze silnika. W rezultacie poprzez umiejętne rozłożenie masy i wraz z przedniąosią o ośmiotonowym maksymalnym obciążeniu osi, nowy pojazd ma niższą masęwłasną i pozwala eCitaro zaoferować do 88 miejsc pasażerskich.

Pojemność akumulatora w eCitaro – od firmy Akasol – wynosimaksymalnie 243 kWh. Standardowo ładowanie odbywa się za pomocą złącza plug-in.

Zdaniem Mercedesa wyjątkową cechą eCitaro jest inteligentnysystem zarządzania temperaturą, który oznacza powiązanie wszystkich modułów –czyli np. klimatyzacji baterii, silników trakcyjnych i przestrzeni pasażerskiejw jeden spójny system. Do tego dochodzi wstępne podgrzewanie wnętrza i akumulatora wzależności od rozpoczęcia operacji przez autobus. To według Mercedesa może daćnawet do 40 procent niższe zużycie energii na ogrzewanie i chłodzenie, a zatemodpowiednio zwiększyć zasięg pojazdu.

Wrażenia z jazdy

Dla kierowcy przejście z Citaro na eCitaro jestbezproblemowe, ponieważ jeździ się „prawie” tak samo, jak zwykłym autobusem. „Prawie”to oczywiście za mało, aby oddać imponujące przyspieszenie (dzięki silnikom ZF w piastach kół) i tym samym świetne właściwości jezdnetego pojazdu. Jest cicho i komfortowo, a kierowca ma do dyspozycji potężną moc elektrycznegonapędu. Dodatkowo rekuperacja zachodzi zarówno podczas stopniowego hamowania po naciśnięciupedału hamulca, jak i dźwigni „retardera”.

Deska rozdzielcza jest taka sama, jak w konwencjonalnym modelu.Jedynym wyjątkiem jest fakt, że licznik obrotów został zastąpiony licznikiemenergii. Zapewnia to informacje na temat aktualnie zużywanej energii, a także oefektywnej rekuperacji. Tym samym nadrzędy cel Mercedesa został osiągnięty – przesiadka z Ciatrona eCiatro to dla kierowców klasyczna „bułka z masłem”. Dodatkowo bardzo smaczna.

ABA i PBA i tego akcentu nie mogło zabraknąć na grudniowej prezentacji

Mercedes-Benz cały czas liderem pod względem systemówbezpieczeństwa i tego akcentu nie mogło zabraknąć na grudniowej prezentacji.  Z nowinek – w miejskim Citaro mamy teraz układ Preventive BrakeAssist, czyli pierwszy na świecie aktywny system wspomagający hamowaniemiejskich autobusów. Reaguje na zarówno na przeszkody stacjonarne, jak iruchome, w tym na pieszych i rowerzystów. PBA ostrzega kierowcę i automatycznieuruchamia hamowanie. Jednakże, mając na uwadze pasażerów stojących, pełneuruchomienie hamulców nie jest inicjowane. Kierowca może w każdej chwiliodpowiednio zareagować: bądź manewrem wymijającym, bądź pełnym użyciem hamulców.

Z kolei Active Brake Assist 4 dla autokarów to aktywnymasystentem hamowania awaryjnego i kolejna wersja rozwojowa systemu Active BrakeAssist 3. Podobnie jak w poprzednim wariancie, po wydaniu ostrzeżeniaautomatycznie uruchamia pełne hamowanie po pojawieniu się w zasięgu radarunieruchomej lub wolno poruszającej się przeszkody.

Nowością w Active Brake Assist 4 jest to, że teraz układ rozpoznajetakże pieszych. Active Brake Assist 4 to pierwszy system tego rodzaju wautobusach i może ponownie uruchomić hamulce w reakcji na wykrycie kolizji. Od stycznia2019 ABA4 będzie dostępna, jako wyposażeniestandardowe dla modeli Mercedes-Benz Tourismo.

Jak to działa? Zobaczcie sami:

{https://www.youtube.com/watch?v=MhNH6WVOU-I}

Asystent boku

Dodatkowo – w obliczu coraz częstszych wypadków z udziałem z pojazdami elektrycznymi, jake-rowery czy e-hulajnogi – Mercedes-Benz opracował system Sideguard Assist.Jest on dostępny zarówno dla autobusów miejskich, jak i autokarówturystycznych. Jako opcja. Czujnikiradarowe po stronie wejścia dla pasażerów pokrywają pas o szerokości 3,75 m wzdłużautobusu. Sideguard Assist skrętu wykrywa ludzi, rowerzystów, pojazdy i stacjonarneprzeszkody. Ostrzega kierowcę o takich przypadkach i dodatkowo wysyłaostrzeżenie, jeśli istnieje ryzyko kolizji.

Nowe minibusy

Podczas spotkania w Mannheim Mercedes-Benz pokazał całkowicienową generację minibusów, a dokładniej dwa modele Sprinter Transfer i SprinterMobility. Na razie w cieniu pozostał Sprinter City i Sprinter Travel. Jakinformuje producent – będą one wprowadzane stopniowo. Nowe minibusy mają m.in. nowy kokpit z systemem multimedialny MBUX oraz szeregsystemów bezpieczeństwa i wspomagania.