Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rusza polski „e-trofit”, czyli z diesla w elektrobus. W Radomsku

infobus
21.10.2022 17:00

21 października w Radomsku podpisano list intencyjny o współpracy w zakresie konwersji autobusów z silnikami diesla w pojazdy o napędzie elektrycznym.

Umowę podpisali przedstawiciele spółki SKB Drive Tech - Marek Wodzisławski i Tomasz Lipski oraz prezydent Jarosław Ferenc. Cel to szybsza elektryfikacja floty plus niższe koszty. Konwersja jednego używanego pojazdu ma być o 2,5 razy tańsza niż zakup nowego elektrobusu. Czyli przykładowo zamiast 2,5 mln wydajemy milion. Kluczowe jednak tutaj będzie uzyskać dofinansowanie pod takie e-konwersje. List w Radomsku to pierwszy krok w tę stronę.  

Lokalne wsparcie

Spółka SKB Drive Tech działa w Radomsku od 1912 roku. To rodzinna firma z tradycjami, która działa w wielu branżach związanych z motoryzacją, w tym między innymi wspomaga produkcję autobusów, pojazdów górniczych, maszyn budowlanych, pojazdów wojskowych i wielu innych.

-„Temat zielonego transportu, elektryfikacji i eliminacji zanieczyszczeń z centrum miast jest tematem wręcz palącym, więc postanowiliśmy zainwestować swoje środki, czas i niemałe pieniądze oraz energię działu konstrukcyjnego w produkt, nazwanym w skrócie - mostem elektrycznym. Taki most zastępuje silnik spalinowy w tradycyjnym pojeździe dieslowskim. Wyjmujemy silnik i skrzynie biegów, a w miejsce tylnych osi montujemy most elektryczny wyposażony w silniki elektryczne. Do tego instalujemy sterowanie elektroniczne. Ten produkt pozwala nam zmienić autobus dieslowski w autobus w pełni elektryczny – wyjaśnił prezes zarządu SKB Drive Tech, Marek Wodzisławski.

Zdaniem spółki, dzięki takiemu rozwiązaniu miasta zyskałyby 2,5 autobusu w miejsce jednego porostu z fabryki. Tym samym mogłyby szybciej i taniej zelektryfikować swoje floty.

fot. UM Radomsko

Cztery punkty

Celem współpracy pomiędzy Miastem Radomsko a spółką SKB Drive Tech jest wdrożenie programu „Zielony Transport Publiczny” – wspierającego rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym, a także rozwój zielonej mobilności.

Strony wzajemnie zadeklarowały, że prowadzony przez SKBDT projekt „e-trofit” jest zgodny z ideą w/w programu – oraz szerzej, z ideą modernizacji i rozwoju polskich miast oraz – w kilku aspektach jednocześnie;

  • ekologicznym – autobus zostaje zmodernizowany od wersji bezemisyjnej – oraz otrzymuje „drugie życie”,
  • ekonomicznym – szacowany koszt konwersji to ok. 50% wartości zakupu nowego autobusu,
  • czasowym – e-trofit trwa wielokrotnie krócej niż okres oczekiwania na nowy autobus, zapotrzebowanie rynku na nowe autobusy elektryczne (chcąc sprostać przepisom Ustawy) przekracza możliwości producentów nowych autobusów,
  • społecznym i gospodarczym – wdrożenie pilotażowego projektu „e-trofit” przyspieszy elektryfikację polskich miast, SKBDT zaś korzysta z polskiego know-how, płaci podatki w Polsce i daje zatrudnienie mieszkańcom polskich miast.

Rozmowy z NFOŚiGW

List intencyjny z Radomska będzie instrumentem do dalszej walki na szczeblach centralnych o możliwość pozyskania środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

-„Cieszę się, że nasza radomszczańska firma SKB Drive Tech jest tak innowacyjna. Jak tylko pan prezes przyszedł do mnie z propozycją modernizacji naszej floty MPK poprzez wymianę silników dieslowskich na elektryczne, to przyjąłem to z dużym zainteresowaniem. Zależny nam na tym, aby powietrze w mieście było lepszej jakości i wszelkie działania zmierzające do tego są cenne. Stając się partnerem w projekcie, firma będzie mogła zachęcić inne samorządy do współpracy, a dzięki temu walczyć o możliwość dofinansowania tego typu projektów – powiedział prezydent Radomska, Jarosław Ferenc.