Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rusza mega przetarg na metropolitalne autobusy. W puli 32 ebusy!

infobus
30.03.2021 08:00

30 marca opublikowany został przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię przetarg na zakup 32 szt. autobusów elektrycznych plus budowa infrastruktury do ich ładowania na obszarze GZM.

Wszystko pod hasłem „Jedziemy na prąd!”. O uzyskanym dofinansowaniu na te pierwsze metropolitarne autobusy pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Jedno zadanie

Przedmiotem zamówienia są:

1) sukcesywne dostawy 32 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym

  • 27 typu MAXI od 11,8 metra do 12,2 metra,
  • i 5 szt. typu MEGA o długości całkowitej, zawierającej się w przedziale od 17,5 metra do 18,75 metra,

2) dostawa, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie 16 sztuk fabrycznie nowych, mobilnych ładowarek przewodowych, dwustanowiskowych o mocy większej lub równej 80 kW (2 x 40 kW);

3) zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych mających na celu powstanie nowoczesnej infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego - dla potrzeb zakupionych autobusów elektrycznych;

4) opracowanie i wdrożenie systemu, w tym zarządzanie: ładowarkami plug-in i pantografowymi / rozliczeniami poboru energii i płatności pomiędzy operatorami korzystającymi z ładowarek pantografowych / energią w autobusach EV12 i EV18, zwanego dalej Systemem Monitorowania pracy Ładowarek i Rozliczeń Operatorskich.

5) obsługa gwarancyjna.

Cztery kryteria

Wybór najkorzystniejszej oferty zostanie dokonany na podstawie kryteriów:

  • Ocena techniczna / Waga: 15
  • Ekologia / Waga: 10
  • Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 20
  • Cena - Waga: 55

Do tego oferencie musza spełnić następujące wymogi formalne, takie jak:

  • wadium w wysokości co najmniej 1 000 000,00 PLN
  • OC na sumę ubezpieczenia równą co najmniej 120 000 000 PLN;
  • środki finansowe lub zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 80 000 000 PLN;
  • minimalny przychód rocznego w zakresie działalności wynoszący co najmniej 120 000 000 PLN , w tym minimalny roczny przychód w zakresie działalności objętej zamówieniem 80 000 000 PLN.

W zakresie doświadczenia mamy konieczność wykazania się:

  • dostawą co najmniej 10 sztuk miejskich niskopodłogowych dwuosiowych autobusów elektrycznych o długości całkowitej od 11,80 do 12,20 m;
  • dostawą co najmniej 2 sztuk miejskiego niskopodłogowego trzyosiowego elektrycznego autobusu przegubowego o długości całkowitej od 17,50 m do 18,75 m

O tym, jakie firmy podejdą do tego skomplikowanego i wymagającego zamówienia, dowiemy się najszybciej 5 maja, kiedy wyznaczono termin otwarcia ofert.

Gepard płaci

Przetarg na dostawę 32 autobusów elektrycznych to efekt uzyskania przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię dofinansowania z programu Gepard II w wysokości 80 mln zł. Z kolei całkowita wartość tego projektu oszacowano na 120 mln zł.

10 marca przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego podpisali umowy na przewidziane w nim dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.

Według informacji GZM nowe elektryczne autobusy z Geparda II dołączą do floty obecnie kursujących na zlecenie Zarządu Transportu Metropolitalnego ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi – sprężonym gazem ziemnym (149 – w kluczowej części Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach), z napędem hybrydowym (41) oraz elektrycznym (13).

To nie koniec

Dofinansowanie w ramach programu Gepard II otrzymały również należące do samorządu Tyskie Linie Trolejbusowe, będące częścią Metropolii Tychów; zamówiły 6 pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem (dotacja 19,8 mln zł z RPO i NFOŚiGW do projektu TLT za 23,3 mln zł).

Na dostawę łączenie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają również PKM Sosnowiec (14) i PKM Gliwice (10). 10 nowych elektryków dołączy też do floty PKM Katowice, a gliwicka spółka podpisała umowę na 15 autobusów hybrydowych.

Metropolia ubiega się też o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W tej sprawie trwa aktualnie ocena wniosku złożonego do programu Zielony Transport Publiczny. Projekt ten ma być pilotażem upowszechniania transportu wodorowego na obszarze GZM.

Małymi krokami, wspólnie z naszymi operatorami i PKM-ami, staramy się, by w naszej flocie liczba elektryków i pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi systematycznie wzrastała. Ze względu na wciąż utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia tych technologii, ich zakup nie byłby możliwy bez rządowego i unijnego wsparcia” – zaznaczył przewodniczący zarządu GZM.

„Dzięki temu nasz transport publiczny staje się coraz bardziej komfortowy i - co jest równie ważne - ekologiczny. Poprawa jakości powietrza właśnie poprzez inwestycje w rozwój transportu niskoemisyjnego to jedno z naszych najważniejszych wyzwań” – zadeklarował Kazimierz Karolczak.