Runotex podbija Europę

infobus
04.03.2010 19:24
O podsumowaniu zeszłego roku, ambitnych planach na przyszłość i nowych produktach w zakresie tkanin dla transportu zbiorowego rozmawialiśmy z Ryszardem Łakiewiczem, dyrektorem zarządzającym kaliską firmą Runotex. Oto co nam pozwiedzał:
InfoBus.pl: W zeszłym roku firma Runotex po raz pierwszy wzięła udział w targach w Kortrijk. Czy ta wystawa przyniosła firmie nowe kontrakty i jak obecnie wygląda działalność eksportowa Runotexu?
Ryszard Łakiewicz, dyrektor zarządzającym firmą Runotex: Mała poprawka –Busworld 2009 nie był naszym debiutem. To już drugie targi w Kortrijk, w których wzięliśmy udział. Każda wystawa o takiej skali przynosi nam nowe kontakty i pozwala dalej budować naszą pozycję na rynkach europejskich. Tegoroczna edycja targów Busworld była dla nas bardzo ważna, gdyż właśnie tutaj poszerzyliśmy współpracę z firmą Volvo Bus Corporation.
Co do dalszej działalności eksportowej to możemy zdradzić, że w 2010 r. nasze wełniane tkaniny mają szansę podbicia rynku brytyjskiego i rynków Europy Zachodniej. Oczywiście do tej pory eksportowaliśmy nasze tkaniny na tamtejsze rynki, ale skala tej sprzedaży była znacznie mniejsza niż na naszym rodzimym rynku lub na innych rynkach Europy Wschodniej. Teraz to się zmieni.
InfoBus.pl: Czy możemy mówić o pewnych charakterystycznych cechach europejskich rynków, jeżeli chodzi o dobór tkanin? Np. Włosi i Hiszpanie wybierają tkaniny poliestrowe w rozmaitych, odważnych kolorach (nawet w odcieniach różu), a np. Skandynawia zamawiają głównie tkaniny na bazie wełny w kolorach niebiesko-szarych?
Ryszard Łakiewicz: Oczywiście możemy mówić o takim podziale rynku, ale to –podobnie jak preferencje naszych klientów –dynamicznie się zmienia. Zdecydowanie najczęściej wybieranym kolorem jest nieodmiennie ciemny granat i odcienie szarości. Sam wybór tkanin przestał się ograniczać do podziału: Włosi i Hiszpanie –poliestry, a Skandynawia – tkaniny wełniane. Teraz do Skandynawii np. z powodzeniem sprzedajemy nasze tkaniny akrylowe.
Co ważne –w czasach kryzysu coraz większą rolę zaczyna odgrywać jakość tkaniny i jej cena oraz –a może przede wszystkim –atrakcyjność wzoru i dostosowanie się do aktualnych trendów. Muszę przyznać, że Runotex spełnia te trzy warunki i dlatego teraz udało nam się skuteczniej wejść z naszą ofertę na rynki Europy Zachodniej, gdzie do tej pory preferencje klientów w zakresie tkanin były stałe i schematyczne, bazujące w głównej mierze na sprawdzonych produktach lokalnych producentów. Teraz, kiedy liczy się przede wszystkim atrakcyjność oferty mamy spore szanse zmienić tą sytuację –oczywiście na naszą korzyść. To jest nasza ogromna szansa.
Stoisko Runotex na targach w Kortrijk
InfoBus.pl :Jak obecnie wygląda kwestia udziałów Runotexu na polskim rynku? Jakie tkaniny głównie dostarczacie i do jakich producentów siedzeń?
Ryszard Łakiewicz: Nie da się ukryć, że w Polsce mamy znaczny udział w rynku tkanin komunikacyjnych. Na krajowym rynku dominują autobusy miejskie i w tym segmencie mamy stabilną i silną pozycję. Współpracujemy z największymi polskimi producentami siedzeń, takimi jak: Ster, Astromal, Kiel,Growag,Intap, Taps, Automet, i sanocka spółdzielnia Spójnia. I właśnie dzięki nim nasze tkaniny widać w polskich oraz zagranicznych autobusach. Jeżeli chodzi o rynek autobusów turystycznych to jest on niewielki. Tu głównym odbiorcą pozostaje wrocławska fabryka Volvo Bus. Osobnym segmentem pozostaje renowacja tapicerek. Z naszych obserwacji wynika, ze popyt w tym zakresie w ostatnim czasie się wyraźnie się skurczył.
Kolejna sprawa to korzystanie przez polskich przewoźników (najczęściej z prozaicznego faktu ograniczeń finansowych) z tkanin meblowych lub tureckich substytutów tkanin komunikacyjnych. Na szczęście jest to ułamek rynku i krajowi klienci coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że biednego po prostu nie stać na tanie rzeczy i coraz odważniej sięgają po droższe, ale i wyższej jakości tkaniny.
Wciąż rozwojowym rynkiem pozostaje rynek kolejowy. Nasze tkaniny można spotkać w wielu polskich pociągach, m.in. tych należących do PKP Intercity czy Kolei Mazowieckich, co jest najlepszą rekomendacją. Z tym rynkiem również wiążemy duże nadzieje na przyszłość.
Jeżeli chodzi o dostarczane tkaniny w Polsce to są to głównie wysokiej jakości tkaniny wełniane, w ofercie mamy również tkaniny akrylowe, które od lat cieszą się olbrzymią popularnością. W 2009 r. dodaliśmy do naszej oferty także tkaniny poliestrowo-wełniane (70%-30%) –linie Panama i Chicago oraz nowe tkaniny poliestrowe –Kalahari i Safari Lux.     
InfoBus.pl: Czy możemy obecnie mówić o jakiś zmianach w podejściu polskich do tematu tkanin w autobusach? Czy np. wybierają częściej tkaniny uznawane do tej pory za droższe? A może teraz bardziej odważnie wybierają kolorystykę tkanin?
Ryszard Łakiewicz: Polscy klienci coraz częściej decydują się na zakup wyrobów wysokiej jakości i pełniej korzystają z naszej szerokiej oferty. Ponadto obserwujemy trend w kierunku indywidualizacji wzornictwa i ujednolicania tkanin w całym taborze. Trzeba tutaj zauważyć, że tapicerka to element pojazdu, który chyba najbardziej zwraca uwagę pasażera. Runotex proponuje swoim odbiorcom możliwość indywidualizacji tapicerki, oferując nieodpłatną kreację wzoru oraz warunki cenowe identyczne, jak w przypadku tkaniny standardowej pochodzącej z naszej kolekcji.
Tutaj chciałbym dodać, że aktualnie w naszej firmie powstają wzory, które w najbliższych latach będą dominować na ulicach polskich miast. Tkaniny według indywidualnego wzornictwa już można zobaczyć w Szczecinie, Poznaniu, Toruniu, i wielu innych polskich miastach. Myślę, że swego rodzaju pozytywna moda na własną stylistykę wnętrza pojazdów komunikacji miejskiej zaczyna być coraz bardziej widoczna w Polsce i spowoduje, że kolejne miasta zaczną interesować się takim rozwiązaniem.
Fotel z tkaniną Runotex dla SKMFotel z tkaniną Runotex dla Kolei Mazowieckich
InfoBus.pl: W zeszłym roku jedna z firm zaprezentowała na targach w Kielcach tkaniny oddychające –przede wszystkim z myślą o fotelu kierowcy. Czy Runotex również posiada taką tkaninę w swojej ofercie i jak w ogóle podchodzicie do tego tematu?
Ryszard Łakiewicz: Widzieliśmy oczywiście tkaninę oddychającą konkurencji. Zaznaczam jednak, że nie staraliśmy się kopiować konkurencyjnych rozwiązań technologicznych i nie zamierzamy tego robić. W naszej ofercie znajduje się tkanina wełniana, której „oddychanie”jest jedną z naturalnych właściwości. Runo tkanin wełnianych tworzy naturalną warstwę izolującą przepuszczającą powietrze, co ma pozytywny wpływ na ograniczenie pocenia się pasażerów –szczególnie latem. Wełna podnosi komfort podróży ze względu na swoją higroskopijność, czyli pochłaniania wilgoci, potu i późniejszego „oddawania”tej wilgoci. Jeżeli te cechy możemy uznać za „oddychanie”to możemy powiedzieć, że posiadamy w ofercie tkaninę oddychającą i z zadowoleniem przyznajemy, że spotyka się ona z coraz większym zainteresowaniem.
InfoBus.pl: W ostatnim okresie Runotex uczestniczył w kilku ważnych kontraktach –m.in. Wasze tkaniny (z kolumną Zygmunta) są w nowych tramwajach dla Warszawy? Jak wyglądał tutaj proces wyboru tapicerki?
Ryszard Łakiewicz: W każdym przypadku proces wyboru tapicerki jest indywidualny –tak indywidualny jak gusta pasażerów. Podejmując się wyzwania stworzenia indywidualnego wzoru zawsze staramy się zorientować w tych preferencjach i stworzyć projekt im odpowiadający. W tramwajach warszawskich znajdzie się tkanina, którą roboczo nazwaliśmy „Pocztówką z Warszawy”z wieloma warszawskimi elementami. Na tkaninie znajdzie się m.in. Zamek królewski i warszawska Syrenka. Niewątpliwie każdy pasażer znajdzie tutaj element bliski jego sercu.
InfoBus.pl: Podczas ostatniej prezentacji autokarów Volvo okazało się, że Runotex dostarcza również tkaniny tapicerskie do luksusowych autobusów turystycznych. Jakie tkaniny tutaj dostarczacie i jak czujecie się 'tkaninowym segmencie Premium”?
Ryszard Łakiewicz: Współpraca z Volvo to efekt targów Busworld 2008. Intensywna współpraca rozpoczęła się pod koniec ubiegłego roku, ale poprzedziły ją intensywne rozmowy i ciężka praca nad stworzeniem specjalnej linii wzorniczej specjalnie dostosowanej do potrzeb szwedzkiego koncernu. W segmencie „Premium”czujemy się bardzo dobrze. Nie mamy powodów, żeby wstydzić się jakości naszych produktów, które w żaden sposób nie odbiegają od standardów w tym segmencie.
Chciałbym tutaj dodać, że nie dzielimy naszych tkanin na segmenty pod kątem możliwości finansowych naszych odbiorców. Oczywiście różnice cenowe pomiędzy produktami są, ale nie są one aż tak wielkie, aby klient nie mógł sobie pozwolić na „odrobinę luksusu”.
Fotel z tkaniną Runotex dla PKP ICFotele z tkaniną Runotex dla firmy Przewozy Regionalne
InfoBus.pl: W najbliższym czasie Wasza firma szykuje małą rewolucję na rynku tkanin do zastosowania w komunikacji miejskiej. Ma pojawić się tkanina niezwykle łatwa w utrzymaniu, gdzie do jej wyczyszczenia wystarczy tylko czysta szmatka i odrobina wody. Kiedy możemy się jej spodziewać, z jakiego materiału jest wykonana i czy już gdzieś jest testowana?
Ryszard Łakiewicz: Nasza mała rewolucja to tkanina poliestrowa, w opatentowanej przez Runotex nowej technologii. Dzięki tej metodzie typowe zabrudzenia –zdarzające się nagminnie w komunikacji miejskiej –można szybko usunąć przy pomocy zwykłej gąbki i odrobiny czystej wody. Materiał jest obecnie w ostatniej fazie laboratoryjnych testów. Oczywiście testowaliśmy skuteczność nowej technologii w praktyce. Wszystkie próby wypadły znakomicie. Myślę, że premiera nastąpi w kwietniu br. –o czym oczywiście poinformujemy Czytelników portalu infobus.pl.
InfoBus.pl: Czy w najbliższym czasie możemy spodziewać się także innych nowości w ofercie firmy?
Ryszard Łakiewicz: W ostatnim czasie ogromny nacisk położyliśmy na rozwój w segmencie tkanin dedykowanych. Dlatego można śmiało powiedzieć, że nowości w firmie Runotex powstają każdego dnia. Poza tkaniną w nowej technologii, o której przed chwilą rozmawialiśmy planujemy dodatkowo, wiosenne odświeżenie naszej standardowej kolekcji. Głównym naszym hasłem na ten rok jest promocja marki oraz dedykowanych, indywidualnych wzorów tkanin.
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Poniżej podajemy linki do materiałów filmowych na temat oferty Runotexu: relacja ze stoiska firmy na targach Trako Gdańsk (http://tvexpo.pl/wystawcy/name,Runotex,rid,221,wid,150.html) oraz materiał TVN Warszawa z reakcją pasażerów na pierwszą wersję tkaniny dedykowanej dla Warszawy (http://www.tvnwarszawa.pl/0,1630465,wiadomosc.html) .