Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rumunia i wspólny przetarg na 51 elektrobusów

infobus
18.12.2018 11:30

Cztery rumuńskie gminy chcą razem kupić 51 autobusówelektrycznych. Co ciekawe, stolica Rumunii – Bukareszt – niejest zaangażowana w ten projekt.

Rumuński rząd wraz z czterema gminami ogłosił przetarg na zakup:

  • 51 szt. autobusów elektrycznych klasy MAXI

  • 15 szybkich ładowarek

  • 51 wolnych stacji ładowania.

Cały kontrakt opiewa na 30 milionów euro (141 375 000,00RON) i jest powiązany z unijnym wsparciem. Projekt obejmuje cztery gminy, wtym:

Specyfikacja przetargowa wymaga gwarancji na „minimum 500000 km lub 5 lat” (warunek ten jest spełniany jako pierwszy) od daty oddania doeksploatacji. Oferenci mogą składać swoją ofertę do dnia 17 stycznia 2019 r.

Elektryczny lider

Przypomnijmy, że elektrycznym liderem w Rumuni jest Solaris.W ubiegłym roku władze miasta zamówiły łącznie 23 sztuki autobusówelektrycznych Solaris Urbino 12 electric. Pierwsze 11 sztuk już od wiosny jeździpo ulicach miasta. Pozostałe 12 zostanie dostarczonych do końca 2018 roku. Wramach opcji miasto zamówiło kolejnych 18 sztuk (z terminem dostawy w ciągudziewięciu miesięcy po podpisaniu kontraktu). Razem daje to sumę 41 autobusówelektrycznych Solaris Urbino 12 Electric. Tym samym Cluj Napoca stanie sięmiastem z największą liczbą elektryków marki Solaris w Europie.

Oprócz elektrobusów wielkopolski producent sprzeda doKluż-Napoka 50 trolejbusów. Będą to 18-metrowe przegubowe trolejbusy SolarisTrollino 18. Umowa warta jest 118 mln zł. Trolejbusy pomieszczą do 140pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. Będą pierwszymi przegubowymipojazdami tego typu dostarczonymi przez Solaris do Rumunii. Wszystkie trolejbusydla Kluż-Napoka zostaną wyposażone w napęd ŠkodaElectric oraz w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiejoraz siedzenia wykonane z wysokiej jakości materiałów antystatycznych zwłaściwościami „anty-graffiti”. Pojazdy będą posiadały cztery pary drzwi. Odstrony technicznej, trolejbusy zostaną wyposażone w silnik trakcyjny o mocy 250kW i dodatkowy magazyn energii w postaci superkondensatorów.

Solaris w Rumunii

Najważniejszy moment na rumuńskim rynku dla Solarisa nastąpił w2014 r. kiedy firma podpisała w czerwcu dwa kontrakty. Pierwszy z nich obejmowałdostawę 40 przegubowych Urbino 18 do Cluj-Napoca. A drugi – 17 szt. Urbino 12do położonej w północnej części kraju Craiovy. Oba zamówienia zrealizowanezostały w 2014 roku.

Później Craiova zamawiała kolejne pojazdy z Bolechowa.Wcześniej polski producent dostarczył m.in. 10 Solarisów Urbino 12 do Oradeioraz 28 pojazdów do położonego na północy kraju Baia Mare. Wśród nich znalazłosię 20 szt. egzemplarzy Urbino 12 oraz 8 trolejbusów Trollino 12.