Rozmowa z Dyrektorem Generalnym Veolia Transport Polska – Tomaszem Rochowiczem

infobus
06.08.2006 19:30
W ubiegłym tygodniu przybliżyliśmy nieco sylwetkę firmy Veolia Transport Polska. Zgodnie z zapowiedzią prezentujemy rozmowę z jej Dyrektorem Generalnym Prezesem Zarządu –Panem Tomaszem Rochowiczem, którego zapytaliśmy m.in. o kwestie otwarcia polskiego rynku przewozowego i plany firmy na przyszłość, zarówno odnośnie rynku autobusowego jak i kolejowego.  
 
 
Infobus: Dlaczego Veolia (dawna nazwa Connex Polska) realizuje przewozy miejskie tylko w dwóch polskich miastach –Warszawie i Tczewie ?
 
Tomasz Rochowicz: Rynek przewozów miejskich jest systemem zamkniętym, jedynie nieliczne miasta, takie jak Warszawa, Radom czy Gdynia ogłosiły przetargi na obsługę niektórych ze swoich linii miejskich. Pozostałe miasta w ogóle nie ogłaszają przetargów na obsługę linii. Jeśli chodzi o spółki Grupy Veolia Transport zajmujące się komunikacją miejską, to chcielibyśmy poinformować, że jesteśmy w trakcie negocjacji w sprawie zakupu udziałów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach. W przypadku pozytywnego ich zakończenia również ta spółka stanie się częścią Grupy Veolia Transport Polska.
 
I: Znacznie lepsza jest pozycja Grupy na rynku przewozów regionalnych i międzymiastowych –PKS?
 
TR: Rynek przewozów regionalnych i międzyregionalnych jest bardziej zliberalizowany, Grupa Veolia Transport ma na nim mocniejszą pozycję.
 
I: Jakie są dalsze plany Veolia Transport Polska? Czy może my spodziewać się w najbliższym czasie przejęcia kolejnych przedsiębiorstw?
 
TR:  Nasze plany to dalsze uczestnictwo w prywatyzacjach w zakresie przewozów pasażerskich drogowych, kolejowych, morskich. Nie wykluczamy też przejęcia innych, nie będących własnością Skarbu Państwa, przedsiębiorstw z branży.  
 
I: Polityka jakości –mówił o tym m.in. dyrektor Biś na spotkaniu w warszawskiej zajezdni. Jak jej założenia są realizowane? W rozmowie z nami Dyrektor Biś powiedział, że „W dalszych planach Spółki jest wdrożenie systemów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Środowiskowego w ramach tworzenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania Przedsiębiorstwem. Wprowadzenie takiego systemu daje wymierne korzyści, między innymi poprzez zwiększenie kontroli kosztów. Pozwala też wyrobić w klientach przekonanie korzystanie z usług firmy dbającej o jakość, bezpieczeństwo i zwracającej uwagę na środowisko naturalne.”Czy słowa te można odnieść także do innych polskich firm przewozowych Connex Polska?
 
TR: Według naszej polityki wszystkie spółki z Grupy posiadają lub będą posiadały certyfikat jakości ISO 9001. Również spółki, które w przyszłości wejdą w skład Grupy będą się starały o ten certyfikat. Grupa Veolia Transport Polska przykłada ogromną wagę do tego, aby nasze spółki działały na jak najwyższym poziomie jakości. Dlatego też Connex Warszawa będzie się ubiegała o certyfikat zarządzania środowiskowego wg międzynarodowej normy EN-PN ISO 14001:2004.
 
I: Od dłuższego czasu na bieżąco informujemy na łamach portalu o akcji Czysty rynek –nowa jakość. Jej zasadniczym celem jest zwrócenie uwagi na zamkniecie polskiego rynku przewozów autobusowych. Czy uważa Pan, że ten rynek jest faktycznie niedostępny dla takich operatorów jak chociażby Veolia?
 
TR. Owszem, tak jak już stwierdziłem na początku, polski rynek przewozów pasażerskich jest w mniejszym lub większym stopniu zamknięty, nie tylko dla Veolii, ale również dla innych operatorów.
 
I: Jak Pan ocenia lobby przewoźników miejskich w Polsce? Jak wygląda sprawa współpracy Veolia Transport Polska z IGKM? 
 
TR:  Zdecydowanie rynek ma bardzo duży potencjał rozwojowy. Administracjom lokalnym brakuje funduszy na odnowę taboru. Grupa Veolia Transport, uczestnicząc w prywatyzacji, może inwestować w prywatyzowane przedsiębiorstwa nie tylko kapitał, ale również swój know-how, podnosząc tym samym jakość usług dla lokalnych środowisk. Uważamy, ze ważną rolę do odegrania ma tu IGKM, która, dbając o podniesienie jakości usług, lobbuje na rzecz otworzenia rynku dla operatorów prywatnych.
 
I: Jak Pan ocenia tabor autobusowy, eksploatowany obecnie przez Spółki Connex. Czy prowadzą one jego odnowę i jak szybko ona następuje?
 
TR: Według standardów Grupy Veolia Transport, średni wiek naszych autobusów nie powinien przekraczać 8 lat. W naszych spółkach zajmujących się komunikacją miejską mamy korzystną sytuację – w obu firmach w obecnie średni wiek taboru nie przekracza 8 lat. Nieco gorzej jest w przedsiębiorstwach komunikacji regionalnej –byłych PKS-ach. W chwili wejścia do Grupy VT zwykle średni wiek taboru w tych firmach waha się pomiędzy 12-14 lat. Według naszych biznesplanów potrzebujemy, pomimo intensywnej odnowy (minimum 10% taboru w ciągu roku) około 5 lat, żeby osiągnąć standard 8 lat. We wszystkich spółkach odnowa taboru jest realizowana w ramach pakietu inwestycyjnego, podpisywanego przez nas w momencie prywatyzacji.
 
I: Czy Veolia Transport Polska ma szansę zaistnieć również na polskim rynku kolejowym?
 
TR: Grupa Veolia Transport Polska jest bardzo zainteresowana polskim rynkiem kolejowym. Poczyniliśmy już w przeszłości próby świadczenia w Polsce usług kolejowego przewozu pasażerskiego, nie zakończyły się one jednak sukcesem. Polski rynek przewozów kolejowych jest zamknięty, z monopolistyczną pozycją PKP. O ile byłaby taka możliwość, to Veolia Transport Polska chciałby, wspólnie z firmą Veolia Transport Niemcy, która jest na rynku niemieckim operatorem przewozów kolejowych o bardzo silnej pozycji (10% rynku), zakupić firmę z Grupy PKP. Dzięki temu VT miałaby szansę zaistnieć na polskim rynku pasażerskich przewozów kolejowych. 
 
I: Czy zechciałby się Pan odnieść do ostatniego przetargu zorganizowanych przez ZTM Warszawa? Jak Pan oceni kryteria wyboru oferty? Jakie były przyczyny porażki Connex Warszawa?
 
TR: Firma Veolia Transport od samego początku popierała akcję „Czysty rynek –nowa jakość”. Jesteśmy zdania, że w przetargach cena usługi nie powinna być jedynym albo głównym kryterium wyboru oferty. Równie ważnym kryterium powinna być jakość świadczonych usług. Z ubolewaniem stwierdzamy, że w ostatnim przetargu cena zdominowała przetarg, a jakość została zepchnięta na dalszy plan. 
I: Dziękuję za rozmowę.