Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rower w autobusie – gdyńskie zasady dla całego MKZG

infobus
25.06.2019 08:00

Od 26 czerwca priorytet w gdyńskich autobusach i trolejbusach będą miały wózki,a wprowadzone w Gdyni rozwiązania regulujące przewożenie rowerów będąobowiązywać na terenie MKZG.

Od środy, 26 czerwca zostają wprowadzone nowe zasadyprzewozu rowerów autobusami i trolejbusami gdyńskiej komunikacji miejskiej.Kilkumiesięczne obrady specjalnie powołanego zespołu przyniosły rozwiązanie,które MKZG przyjął już jako rekomendację dla wszystkich gmin. Osoby na wózkachi z wózkami będą miały priorytet przed rowerami.

W zespole, który prowadził dialog na temat zmian znaleźlisię zarówno kierowcy, jak i sami rowerzyści, a także społecznicy, rodzice,związkowcy i przedstawiciele komunikacji miejskiej. To odpowiedź miasta nazgłaszane wcześniej przez obie strony trudności.

Na początek Gdynia

-„Cieszę się, że konflikt przerodził się w rozwiązanie,które szanuje interesy wszystkich użytkowników, ale też zapewniauprzywilejowanie najsłabszym – mówi wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki,Katarzyna Gruszecka-Spychała, której decyzją powołano zespół. – Takiewypracowywanie rozwiązań jest zgodne z duchem projektowania i organizowaniauniwersalnego, które przyświeca nam w Gdyni – dodaje wiceprezydent.

Rowerowe rozwiązanie zyskało uznanie wśród 14 miast i gmin,które tworzą MZKZG.

-„Należy się spodziewać, że nie tylko Gdynia, która jakopierwsza wprowadza te przepisy, ale również pozostałe miasta, w szczególnościte, które organizują komunikację, czyli Gdańsk i Wejherowo, na obszarze swojejdziałalności wprowadzą analogiczne przepisy i rozwiązania – dodaje HubertKołodziejski.

Priorytet dla wózków

Dokładnie od 26 czerwca (środa) w gdyńskiej komunikacjimiejskiej zaczynają obowiązywać nowe zasady. Precyzując – od tej pory osobaprzewożąca rower powinna wejść drzwiami oznaczonymi znakiem roweru i ustawić gomiejscu przeznaczonym do przewozu wózków. Musi także stać przy nim w trakciejazdy i (jeżeli to możliwe) wykorzystać pasy mocujące zamontowane w autobusie.

Co szczególnie ważne, przed osobą z rowerem pierwszeństwo wprzewozie mają osoby z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich orazpasażerowie z wózkami dziecięcymi. Pasażer z rowerem, który znajduje się wpojeździe, ma obowiązek ustąpienia miejsca, gdy skorzystać z przejazdu chceosoba na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym. Rowerzysta musi wówczasopuścić pojazd wraz z rowerem.

Ewentualnyrównoczesny przewóz przez pasażera roweru i przejazd osoby na wózku inwalidzkimlub z wózkiem dziecięcym, a także większej liczby rowerów, jeżeli z pojazdu niekorzysta osoba na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym, jest możliwy podwarunkiem uzyskania zgody od osoby kierującej pojazdem. Jednocześnie całkowityzakaz przewozu obejmuje rowery metropolitalne MEVO. Wprowadzane zmiany sązgodne z rekomendacją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiejz 27 marca 2019 roku – wspólną dla wszystkich gmin należących do związku.

Podróż może zostać przerwana

Warto zauważyć, że zapisy dotyczą prawa pierwszeństwa nietylko w sytuacji, kiedy wszystkie wymienione w nich osoby na tym samymprzystanku wyrażają zamiar skorzystania z pojazdu miejskiej komunikacjizbiorowej, ale także wtedy, kiedy osoba z rowerem odbywa już podróż, którą musiprzerwać, gdy osoba z niepełnosprawnością na wózku inwalidzkim lub osoba zwózkiem dziecięcym znajduje się na przystanku, do którego dojechał pojazd.

Działania legislacyjne powinny zmierzać ku popieraniu,ochronie i zapewnieniu pełnego i równego korzystania ze wszystkich prawczłowieka i podstawowych wolności przez wszystkie osoby z niepełnosprawnością,w tym prawa do podróżowania wolnego od ograniczeń, a wprowadzana legislacjajest wyrazem poszanowania przyrodzonej godności osób z niepełnosprawnościami.

Wzięto także poduwagę, że rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i jestuprawniona do ochrony przez społeczeństwo, a rodzice małych dzieci powinniotrzymywać od społeczeństwa niezbędną pomoc umożliwiającą im pełne i równekorzystanie ze środków komunikacji zbiorowej.

Konsekwencją takich rozwiązań jest pozbawienie osóbpodróżujących z rowerami w podanych sytuacjach rekompensaty za odstąpienie odumowy przewozu.