Rośnie rynek LPG
Relatywnie niższe ceny gazu LPG względem tradycyjnych paliwnapędzają rynek samochodów na gaz. Po polskich drogach jeździ już blisko 3 mlnpojazdów zasilanych tym surowcem. Polityka akcyzowa będzie w tym roku i wnastępnych latach stabilna, podobnie jak ceny surowca, dlatego spodziewam sięstabilnych cen autogazu – prognozuje Sylwester Śmigiel, prezes Gaspolu.
– W 2016 roku zanotowaliśmy wzrost sprzedaży gazu. Rynekosiągnął 2,33 mln ton, to blisko 5-proc. wzrost w ciągu roku. To pozytywnezaskoczenie. Spodziewaliśmy się wprawdzie wzrostu, ale był on jednak większy,niż wskazywały wcześniejsze prognozy – mówi agencji informacyjnej NewseriaBiznes Sylwester Śmigiel, prezes Gaspolu i członek prezydium PolskiejOrganizacji Gazu Płynnego.
Roczny raport POGP wskazuje, że na wzrost konsumpcji gazuduży wpływ miała większa sprzedaż autogazu – wyniosła ona blisko 1,8 mln ton(wzrost o 5,9 proc.) i stanowiła 76 proc. w całości rynku. Każdy z pozostałychsegmentów rynku, czyli gaz do zbiorników (poza autogazem) i butlowy, odpowiadaza ok. 12 proc. łącznej sprzedaży w Polsce. Jednocześnie sprzedaż gazu wbutlach spadła, wzrosła zaś sprzedaż gazu do zbiorników.
Produkcja krajowa LPG wzrosła o ponad 17 proc. do 440 tys.ton, stanowiło to jednak nieco mniej niż 19 proc. krajowego zapotrzebowania.Głównie bazujemy na dostawach ze Wschodu, przede wszystkim z Rosji (59 proc. i11,2 mln ton przez 11 miesięcy 2016 roku ) i Kazachstanu (18 proc. i 367 tys.ton). Dostawy z Białorusi i Litwy stanowią po ok. 6 proc. dostaw. Łącznie ztych czterech krajów pochodzi ok. 90 proc. dostaw do Polski.
– Niezależnie od tego, że na polski rynek wpływa więcejgazu, więcej też reeksportujemy. W 2016 roku zanotowaliśmy większą sprzedaż dokrajów sąsiadujących – na poziomie 280 tys. ton – wyjaśnia Śmigiel. – Ceny byływ miarę stabilne. W drugiej połowie 2016 roku zanotowaliśmy co prawda lekkiwzrost, który przełożył się na ceny detaliczne. Mimo to relacje, jeżeli chodzio główny segment rynku, czyli autogaz, utrzymywały się na bardzo korzystnympoziomie względem paliw tradycyjnych, benzyny bezołowiowej.
Raport wskazuje, że wyższy poziom konsumpcji w segmencie torezultat rozszerzenia oferty koncernów motoryzacyjnych o samochody fabryczniewyposażone w instalację LPG. Coraz częściej gaz jest postrzegany jako paliwopełnowartościowe. Podstawową kwestią był jednak poziom cen detalicznychposzczególnych rodzajów paliw.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Średnioroczna cena detaliczna autogazu w ubiegłym rokuwynosiła 1,81 zł/l i była o prawie 9 proc. niższa niż w 2015 roku i o blisko 30proc. względem 2014 roku. Przez cały rok utrzymywała się korzystna proporcjaśredniomiesięcznych cen autogazu do cen benzyny EU 95 (41,7 proc.) – rok temubyło to 43,2, a w latach 2013–2014 – 48,8 proc. Tak korzystne relacje cenoweprzyczyniły się do nienotowanego od lat zainteresowania autogazem i wkonsekwencji znaczącego wzrostu sprzedaży w tym segmencie rynku LPG.
– Ta różnica była na tyle korzystna dla użytkownikówautogazu, że zanotowaliśmy dość spory wzrost liczby samochodów o 63 tys. sztuk– red.. Tym samym zbliżyliśmy się już prawie do magicznej liczby 3 mlnsamochodów, które są napędzane autogazem. Jestem przekonany, że w 2017 roku taliczba zdecydowanie przekroczy już 3 mln użytkowników autogazu – analizujeprezes Gaspolu.
Z raportu POGP wynika, że auta z instalacją LPG stanowią14,6 proc. wszystkich samochodów – to o 0,2 pkt proc. mniej niż w 2015 roku.
– O ile nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, ceny powinny byćw 2017 roku w miarę stabilne, zarówno jeżeli chodzi o autogaz, jak i gaz docelów grzewczych. Zagrożeniem może być polityka fiskalna, ale myślę, że żadnejniespodzianki nie będzie i będzie ona w tym roku i następnych latach stabilna,podobnie jak ceny surowca – prognozuje Sylwester Śmigiel.
„