Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rok 2013 w globalnych wynikach MAN

infobus
13.03.2014 08:47

Rok finansowy 2013 był dla firmy MAN bardzo trudny. Rozwój gospodarki światowej utrzymywał się nadal na umiarkowanym poziomie. Europejski kryzys związany z zadłużeniem oraz spowodowana tym recesja w strefie euro przyczyniły się do zdecydowanie wstrzemięźliwego podejścia klientów do zakupów, zwłaszcza w pierwszej połowie roku. Negatywny wpływ na działalność firmy miała także utrzymująca się stagnacja w sektorze budowy statków handlowych oraz niepewność ekonomiczna i problemy klientów z pozyskaniem finansowania. Ponadto zysk roczny był obciążony bardzo wysokimi rezerwami na nieukończony jeszcze projekt energetyczny. W ciągu roku koniunktura uległa jednak poprawie. Poza tym do ożywienia europejskiej branży pojazdów użytkowych przyczyniło się wprowadzenie normy spalinowej Euro 6. -„Mimo silnych wahań na rynku, firma MAN, uzyskując wynik z działalności operacyjnej na poziomie powyżej pół miliarda euro, potwierdziła, że jesteśmy w stanie utrzymać właściwy kurs nawet na wzburzonym morzu”, powiedział Dr. Georg Pachta-Reyhofen, prezes zarządu spółki MAN SE. -„Generalnie jednak nie jesteśmy zadowoleni z uzyskanych wyników naszej działalności i będziemy nadal wzmacniać dotychczasowe środki w celu zapewnienia wyższego zysku. Wartość nowych zamówień utrzymała się na stabilnym poziomie i wyniosła w ubiegłym roku finansowym 16,0 miliardów euro.”

Dr. Georg Pachta-Reyhofen, prezes zarządu spółki MAN SEAnders Nielsen, prezes zarządu spółki MAN Truck &Bus AGWyniki MAN Truck &Bus AG za lata 2012/2013
W roku 2013 firma MAN Truck &Bus dostarczyła swoim europejskim klientom w sumie 81 562 pojazdy (+1596 szt. / +1,9% w porównaniu z 2012 r.), w tym 5368 szt. autobusów. To oznacza nieznaczny wzrost autobusowej sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem (+8 szt. / +0,15%). Łącznie na cały świecie MAN sprzedał 5368 szt., podczas gdy rok wcześniej 5551 szt. (-3%). W tym samym czasie fabryki MAN wyprodukowały 5433 szt. autobusów, czyli zdecydowanie więcej niż rok wcześniej (+421 szt. / +8,39%). Generalnie autobusowy wynik MAN w górę ciągnęła większa sprzedaż podwozi (zwłaszcza w Afryce Południowej i Hiszpanii) oraz zamówienia na gazowe autobusy z Szwecji, które skutecznie kontrował mniejszy popyt na autobusy miejskie i międzymiastowe głównie w Niemczech, Holandii i Turcji. Co do przychodów to MAN Truck &Bus uzyskał wynik wysokości 9,1 mld EUR, czyli nieznacznie powyżej poziomu roku ubiegłego (8,8 mld EUR). Ten rezultat to efekt zwiększonej sprzedaży pojazdów ciężarowych, podczas gdy dział autobusów wygenerował identyczny przychód jak przed rokiem: 1,3 mld EUR. To miało swoje przełożenie na osiągnięty zysk operacyjny, który w przypadku ciężarówek wyniósł 287 mln EUR (w 2012 r. był to rezultat 253 mln EUR), natomiast w przypadku autobusów wynik ten osiągnął wartość ujemną i to na poziomie -64 mln EUR. Przypomnijmy, że już rok 2012 autobusowy dział MAN Truck &Bus zakończył na minusie (-28 mln EUR), co biorąc pod uwagę najnowsze dane oznacza dalsze pogłębianie się trudnej sytuacji finansowej w tym obszarze. Zdaniem Zarządu odnotowane wyniki to efekt niższych marż i wysokich odpisów od wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Anders Nielsen, prezes zarządu spółki MAN Truck &Bus AG, na konferencji prasowej zapowiedział wyraźną poprawę wskaźników ekonomicznych firmy: -„Ustaliliśmy konkretne działania, dzięki którym firma MAN Truck &Bus w niedługiej perspektywie zwiększy swój roczny wynik z działalności operacyjnej do poziomu powyżej 800 milionów euro. Jesteśmy już na dobrej drodze prowadzącej do tego celu.”