RMŚP pyta SG o kwarantannę dla zawodowych kierowców
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców interweniuje uKomendanta Głównego Straży Granicznej ws. kwarantanny dla kierowców zawodowych.My o tej sprawie pisaliśmy TUTAJ.
Wątpliwości RMŚP budzi praktyka kierowania na obowiązkowąkwarantannę zawodowych kierowców pojazdów innych niż autobusy.
Zasada zaufania
-„Zgodnie z podstawowymi zasadami Konstytucji Biznesu, organprowadzący postępowanie względem przedsiębiorcy powinien kierować się zasadąproporcjonalności, zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa onzgodnie z prawem oraz zasadą działania w sposób budzący zaufanie do władzpublicznych. Przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiemtych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany dookreślonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa, mając na uwadzezasadę przyjaznej interpretacji przepisów – pisze w swoim liście do komendanta RMŚP.
Wcześniej do Rzecznika MŚP dotarły sygnały o istotnychutrudnieniach w prowadzeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorcówwykonujących międzynarodowy transport drogowy osób przy użyciu pojazdów innychniż autobusy (tj. przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9osób łącznie z kierowcą). Kierowcy ci bowiem, po przekroczeniu granicypaństwowej, są kierowani przez organy Straży Granicznej do odbycia obowiązkowejdwutygodniowej kwarantanny, pomimo że przepisy w zakresie ograniczeń, nakazów izakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii przewidują wyłączenie z tegoobowiązku zawodowych kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramachmiędzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportukombinowanego w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym.
Co wynika z ustawy?
Po analizie przepisów ustawy o transporcie drogowym oraz wzakresie ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii(aktualnie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawieustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniemstanu epidemii, Dz. U. z 2020 r. poz. 792) Rzecznik MŚP wskazał we wniosku, żemożliwy jest brak podstaw do różnicowania sytuacji prawnej zawodowych kierowcówwykonujących międzynarodowy transport drogowy osób przy użyciu pojazdów innychniż autobusy. W związku z powyższym, pismem z dnia 5 maja 2020 r. Rzecznik MŚPwystąpił do Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem o wyjaśnienie podniesionychwątpliwości i zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Co istotne, już w styczniu 2020 r. Rzecznik MŚP występowałdo Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem o wyjaśnieniepodniesionych wówczas wątpliwości co do stosowania przez organy StrażyGranicznej zasad Konstytucji Biznesu. W odpowiedzi pismem z dnia 23 stycznia2020 r. Komendant Główny Straży Granicznej zapewnił m.in., że funkcjonariuszeStraży Granicznej przeprowadzając kontrolę, każdorazowo powinni kierować sięzasadą proporcjonalności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pełna treść pisma Rzecznika MŚP TUTAJ
„