Niemiecka firma Rheinbahn Düsseldorf odebrała właśnie 45 szt. nowych autobusów przegubowych MAN Lion`s City G wyprodukowanych w zakładach MAN Bus w Sadach i w Starachowicach. Co ciekawe 18-metrowe pojazdy są wyposażone w jednostki spełniające jeszcze normę EEV, a konkretnie w silniki MAN D20 o pojemności 10,5 litra i mocy 360 KM. Standardowo wszystkie egzemplarze posiadają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, a także po raz pierwszy w powiększoną platformę do postoju rowerów. Ciepłe, diodowe oświetlenie zaprasza do wnętrza, a zastosowany system liczenia pasażerów pozwoli planistom Rheinbahn na bieżąco ocenić poziom napełnienia taboru. Pojemność pasażerska przegubowych autobusów to 55 miejsc siedzących i 51 stojących. Łączna wartość „przegubowego”kontraktu to ok. 12 mln EUR. Dodajmy, że wcześniej przewoźnik zakupił 50 szt. pojazdów Solaris Urbino 18, które zostały przekazane firmie na początku 2013 r. A to jeszcze nie koniec zakupów autobusów wyprodukowanych w naszym kraju. W pierwszej połowie br. firma Rheinbahn odbierze dwa egzemplarze elektrobusów Solaris Urbino 12 z systemem ładowania typu plug-in. Łącznie w ciągu ostatnich 14 miesięcy Rheinbahn pozyskał 155 nowych autobusów, w tym:
– 50 szt. Urbino 18
– 45 szt. MAN Lion`s City G
– 60 szt. VDL Citea LLE 120
-„To największy program odnowy autobusowej floty w historii Rheinbahn, który przeniesie korzyści wszystkim stronom –zarówno pasażerom, środowisku, jak i naszej spółce –m.in. dzięki niższemu zużyciu paliwa”–powiedział Dirk Biesenbach, dyrektor generalny Rheinbahn. Ocenia się, że ostatnie inwestycje w tabor pochłonęły około 40 milionów EUR. Jednak dzięki temu aż 40 procent taboru przewoźnika składa się z fabrycznie nowych pojazdów. Jak widać po najnowsze strukturze zakupów, tradycyjnemu duetowi dostawców taboru dla Dusseldorfu w zeszłym roku przybył groźny konkurent. Zamówienie Rheinbahn na 60 szt. autobusów VDL to największy w historii kontrakt wygrany przez holenderskiego producenta na niemiecki rynku. Jego wartość to ok. 13 mln EUR. Zakup został poprzedzony aż trzyletnim testem dwóch pojazdów –Citea LLE i Ambassador. Według przewoźnika holenderskie pojazdy osiągnęły imponujące wyniki w zakresie niskiego zużycia paliwa, wynoszącego aż 20% w porównaniu do swoich odpowiedników wśród innych marek. To poziom oszczędności dotychczas zarezerwowany dla pojazdów hybrydowych, które są zdecydowanie bardziej kosztowane i to zarówno w momencie zakupu, jak i eksploatacji. Tak dobre osiągi to efekt niskiej masy własnej Citei wynoszącej 8,9 t zamiast standardowych 12 ton. To daje wagową różnicę na poziomie 3,1 t, czyli masie dwóch średniej wielkości samochodów osobowych. Tajemnica lekkości VDL kryje się zarówno w specjalnie zaprojektowanym szkielecie ze stali nierdzewnej z dużym udziałem elementów z włókna szklanego, jak i zastosowanie podłogi z płyt typu „sandwich”, wykonanych z arkuszy piankowych i tworzyw sztucznych. Warto też dodać, że koła VDL Citea LLE 120 mają średnicę 19,5 zamiast klasycznego rozmiaru 22,5 cala. Podobnie jak Solarisy i MAN-y także najnowsze pojazdy z Holandii spełniają normę EEV. Ich dostawy zostały zrealizowane w 2013 r.
Firma Rheinbahn AG zapewnia transport publiczny w rejonie miast Dusseldorf, Meerbusch i znacznej części Mettmann. Jej flota to ok. 400 autobusów, które obsługują 91 linii normalnych i 7 linii ekspresowych (częściowo przebiegających pod ziemią). Do tego dochodzi 11 linii tramwajowych oraz sieć kolei regionalnych obejmującą Neuss, Krefeld, Duisburg i Ratingen, będąca jednocześnie częścią sieci kolejowej Zagłębia Ruhry (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr). Łącznie Rheinbahn przewozi rocznie około 216 mln pasażerów.