Rewolucyjne zmiany w II naborze Zielonego Transportu Publicznego! [FILM]

infobus
24.06.2021 16:00
Program „Zielony Transport Publiczny” prowadzony przez NFOŚiGW w najbliższym okresie będzie odgrywał strategiczną rolę dla rynku autobusów miejskich w Polsce.

Dlatego dzisiejsze wystąpienie wiceprezesa Funduszu na temat jego przyszłości jest kluczowym wydarzeniem dla naszej branży.

Ważne zmiany

24 czerwca – podczas III. Kongresu Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego zorganizowanego przez Izbę Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, swoje wystąpienie miał Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Potwierdził on, że niebawem (najpóźniej do końca wakacji) ogłoszone zostaną wyniki I naboru w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Potem - jesienią br. – zostanie ogłoszona II edycja programu, do której wprowadzone zostaną liczne, wręcz rewolucyjne zmiany. To efekt , wniosków wyciągniętych przez Fundu.sz ze styczniowego naboru. Nowe zasady to m.in.:

  • nabór potrwa do końca roku i będzie miał formułę konkursu, w którym wygrają najlepsze projekty, a nie ten które zostały złożone najszybciej;  
  • konkurs zostanie podzielony na dwa segmenty, tj. transport miejski i transport pozamiejski (regionalny), które zgodnie z treścią KPO, będą miały odrębne systemy premiowania. Nie znamy jeszcze poszczególnych budżetów.
  • komisja konkursowa będzie premiowała projekty składane przez mniejsze miasta, szczególnie z miejsc z niższymi wskaźnikami dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych gmin (wskaźniki G);
  • na dodatkowe punkty mogą liczyć miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze i charakteryzujące się przekroczeniami tlenków azotu w atmosferze;
  • z kolei w naborze dla transportu pozamiejskiego będą premiowane samorządy korzystające z FRPA.

Podsumowując: zasady aplikacji opublikowane zostaną przez NFOŚiGW w lipcu, a okienko aplikacyjne otwarte zostanie we wrześniu i czynne będzie prawdopodobnie do końca roku.

-„Wiadomości te są naprawdę rewolucyjne. Widać, ze NFOŚiGW wyciągnął wnioski z dotychczasowego naboru i dlatego zamienia formułę naboru ciągłego (kto pierwszy ten lepszy) na formułę naboru konkursowego (premiowanie jakości wedle ustalonych kryteriów). To także oznacza, że będą inne kryteria dla transportu miejskiego i inne dla transportu regionalnego. Zapowiada się bardzo ciekawa końcówka roku – skomentował wystąpienie wiceprezesa NFOŚiGW Marcin Gromadzki z PTC.

Pełne wystąpienie Artura Lorkowskiego można zobaczyć w zapisie naszej transmisji on-line z Kongresu IGKM: