Rewolucja w Stargardzie. Nowa siatka połączeń i ZCP

infobus
26.02.2019 13:00

Otwarcie Zintegrowane Centrum Przesiadkowego w Stargardzie pociągnęło za sobą całą lawinę zmian, które powinny wyjść na dobre pasażerom – mieszkańcom i turystom.

Budowa ZCP wraz ze zmianą organizacji ruchu i przebudową dróg w jego najbliższym sąsiedztwie kosztowała 25 mln PLN. To największa inwestycja w historii miasta. O prawdziwej wartości projektu będzie jednak mogli przekonać się wszyscy poprzez codzienne korzystanie z usług komunikacji publicznej.

Wygodny dojazd wszędzie
„Nasze ZCP będzie integrować cały transport zbiorowy – autobusy, busy, pociągi, ale w konsekwencji także transport indywidualny mieszkańców. Niemal wszystkie linie autobusowe będą przejeżdżać przez ZCP, co da możliwość wygodnej przesiadki. Zarówno stargardzianie, jak i ludzie przyjeżdzający z innych miast regionu i z miejscowości okalających Stargard będą mogli łatwiej dotrzeć w różne miejsca. Umożliwi nam wygodny dojazd do pracy, szkoły, rodziny, znajomych. Wierzę, że ZCP, przyczyni się do tego, że zaczniemy postrzegać transport zbiorowy jako dużo bardziej atrakcyjny, niż było do tej pory. Dostęp do naszego rynku pracy zyskają ludzie z innych miast. Jestem pewny, wartość centrum będziemy doceniać jeszcze przez długie lata” – mówił podczas prezentacji obiektu prezydent Rafał Zając.

Aby w pełni skorzystać z ZCP trzeba zaznajomić się ze zmianami, jakie wynikły w związku z jego uruchomieniem.

„Od 1 lutego pasażerowie komunikacji miejskiej w Stargardzie będą musieli liczyć się ze zmienionymi trasami linii komunikacyjnych, godzinami odjazdów z przystanków, a nawet lokalizacją niektórych z nich. Zachęcamy, aby na bieżąco śledzić informacje umieszczone na naszej stronie internetowej i profilu na Facebooku. Warto również korzystać z aplikacji JakDojadę oraz kiedyPrzyjedzie, które są na bieżąco aktualizowane” – mówi Mariusz Chybowski z MPK.

Zniknęła pętla na placu Wolności
Od 1 lutego zlikwidowano przystanek na pętli autobusowej przy placu Wolności. Funkcje terenu na przeciwko budynku SCK w całości przejmuje ZCP przy ul. Towarowej. Pasażerowie będą mogli korzystać za to z trzech nowo uruchomionych przystanków – u wylotu ul. Struga, a także przy skwerze Jana Pawła II. Nowe przystanki autobusowe zlokalizowano również przy ul. Andersa, Wojska Polskiego, Wieniawskiego i Cieplnej.

Zamknięty zostaje punkt kasowy MPK przy ul. Piłsudskiego. Pasażerowie będą mogli zakupić bilety miesięczne, jednorazowe i okresowe w terminalu odprawy pasażerów ZCP. Godziny otwarcia nie ulegają zmianie. Od poniedziałku do piątku bilety można kupować od 6.00 do 19.00, a w soboty, niedziele i święta od 9.00 do 17.30. Bez zmian pozostają kasy biletowe przy ul. Tańskiego i Szczecińskiej (Moniuszki).

Na samym ZCP obowiązuje pewien system ułatwiający pasażerom przemieszczanie się w wybranych kierunkach. Pierwsze 4 perony ZCP przeznaczone są dla autobusów MPK, z czego z peronów nr 1 i 2 autobusy odjeżdżają w kierunku ul. Wyszyńskiego, natomiast z peronów 3 i 4 w kierunku ul. Szczecińskiej. Pozostałe perony są zarezerwowane dla innych przewoźników komunikacji międzymiastowej i dalekobieżnej. Wszystkie informacje o godzinach i kierunkach odjazdów autobusów prezentowane są na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej.

Nowy rozkład, numery i trasy
Od 1 lutego autobusy MPK poruszają się według nowego rozkładu jazdy. Przez cały okres ferii zimowych będzie obowiązywał nieco inny rozkład jazdy w dni powszednie. Natomiast już od 11 lutego autobusy będą w pełni jeździć na nowym, zoptymalizowanym rozkładzie. Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na takich liniach jak: 8, 10, 31, 32, 33, 34, 36, 37. Zwiększona zostanie częstotliwość kursowania.

„Przykładowo, z osiedla Letniego do centrum miasta w dni robocze liczba kursów ulegnie zwiększeniu z 53 do 74 dziennie. Z osiedla Lotnisko w dni robocze wyjeżdżać będzie o 16 kursów więcej niż obecnie, czyli w dzień roboczy 78 połączeń. Liczba kursów ulegnie zwiększeniu także z osiedla Pyrzyckiego w kierunku centrum – z 69 do 78 w dni robocze” – mówi Mariusz Chybowski z MPK.

Miejski przewoźnik wprowadził cztery zupełnie nowe linie – 5, 15, 24 i 25. Pierwsze dwie obejmą trasę wycofanej z kursowania 18-stki. Linia 24 zapewni dojazd z centrum (ul. Konopnickiej) do terenów przemysłowych przy ul. Metalowej. Natomiast linia 25 połączy osiedle Lotnisko z osiedlem Zachód.

Linie pozamiejskie od 1 lutego otrzymały „trójkę” z przodu. Dodatkowo autobus nr 11 to odtąd 31, a 16 to 32. Trójka z przodu oznacza dla wszystkich pasażerów, że autobus jedzie poza miasto np. do Strumian, Witkowa, nad Miedwie, do Sowna, Żarowa, Świętego. W Stargardzie spotkamy autobusy o numerach: 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37.

Nowa numeracja w tym przypadku jest wymogiem związanym z tworzącym się zintegrowanym transportem miejskim. Dzięki temu połączenia autobusowe będą bardziej przejrzyste zarówno dla mieszkańców jak i osób odwiedzających Stargard.