Resort zamawia trzy krwiobusy. Dla Radomia, Kalisza i Słupska
12 października Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia ogłosił przetarg na zakup mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autokarów.
Pojazdy mają trafi dla RCKiK w Radomiu, Kaliszu i Słupsku. To kolejny kontrakt na krwiobusy w Polsce w tym roku. 6 kwietnia Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę na zakup dwóch takich autobusów z firmą Zeszuta. Cały czas toczy się też zamówienia na trzy takie konstrukcje, gdzie skuteczny protest do KIO złożyła firma Giss (z ambulansami na bazie Neoplana).
Trzy zadania
Najnowszy kontrakt Ministerstw Zdrowia obejmuje trzy osobne zadania:
- zakup mobilnego punktu pobierania krwi na bazie autobusu dla RCKiK w Radomiu;
- zakup mobilnego punktu pobierania krwi na bazie autobusu dla RCKiK w Kaliszu;
- zakup mobilnego punktu pobierania krwi na bazie autobusu dla RCKiK w Słupsku.
Poszukiwane parametry pojazdów są następujące:
- długość: od 11 900 do 13 500 mm
- szerokość: od 2 550 do 2 700 mm
- wysokość nie więcej niż 3 940 mm
- średnica zawracania mierzona po śladzie kół max. 20 000 mm
- silnik - wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 290 kW, moment obrotowy: min. 1900 Nm w zakresie od 930 do 1400 obr./min lub moment obrotowy: min. 2200 Nm w zakresie od 930 do 1350 obr./m.in.
- czystość spalin: minimum EURO 6 w technologii Ad Blue, zamawiający dopuszcza pojazd spełniający normę czystości spalin minimum EURO 5 bez dodatku Ad Blue.
Przetargowe wymagania w zakresie doświadczenia to co najmniej dwie dostawy pojazdów na bazie autobusów wraz z zabudową o wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00-zł brutto. Wymagany termin realizacji zamówienia to 12 m-cy od zawarcia umowy. Na oferty ZZP czeka do 24 października, a następnie oceni je według dwóch kryteriów:
- bezpłatne przeglądy techniczne wraz z zabudową / waga: 40
- cena - waga: 60
Pojawianie się kryterium jakościowego (bezpłatne przeglądy techniczne wraz z zabudową) oraz brak unijnego dofinansowania wyróżniają to zamówienie na tle dotychczasowych przetargów Ministerstwa Zdrowia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przetargowa historia
Przypomnijmy, że jeszcze pod koniec zeszłego roku resort ogłosiło dwa przetargi:
- na zakup trzech mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Radomiu (1 pojazd), Kaliszu (1 pojazd) i Słupsku (1 pojazd);
- na zakup dwóch autobusów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd).
Urzędnicy otrzymali wówczas tylko jedną ofertę – od potentata na tym rynku, warszawskiej firmy Zeszuta, która zaproponowała w postepowaniu na trzy pojazdy kwotę 8.856.000,00 PLN brutto. Z kolei MZ na ten cel miało wyasygnowało tylko 6.000.000,00 PLN brutto. Z kolei na zakup dwóch mobilnych punktów pobierania krwi, budżet wynosił 4.000.000,00 PLN brutto, a oferta Zeszuty opiewała na 6.150.000,00 PLN brutto. Z racji przekroczenia budżetów te postępowania zostały unieważnione.
21 stycznia ZZP ponowiło te przetargi w identycznej formie, ale do gry włączyła się firma Giss, która oprotestowała SWZ domagając się m.in. następujących zmian:
- przeformułowania terminu realizacji zamówienia na "do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy"
- dopuszczenia rozwiązania "sferyczna szyba przednia, warstwowa z powłoką anty-solarną lub roletą przeciwsłoneczną, klejona do nadwozia- ogrzewana"
- doprecyzowania funkcjonalności systemu asystenta martwego punktu, która zdaniem Giss powinna polega na alarmowaniu kierowcy poprzez sygnał akustyczny i świetlny
- modyfikację dopuszczającą potwierdzenie spełnienia wymagań w zakresie dopuszczenia kołpaków ze stali szlachetnej, montażu rolet oraz kamer i czujnika cofania w pojazdów bazowych po zabudowie. Chodziło o to, aby producent dopiero w momencie przekazania pojazdów pokazał świadectwo homologacji / badanie techniczne przeprowadzone w Okręgowej Stacji kontroli Pojazdów, a nie musiał wykazywać tych parametrów na etapie przetargu.
Co ciekawe – po pierwszej rozprawie KIO przyznało rację firmie Giss, ale Ministerstwo nie poprawiło specyfikacji przetargowej i nie uwzględniło orzeczenia Izby. W tej sytuacji spółka złożyła jeszcze jedną skargę, a przeciągające się postępowania doprowadziło do anulowania jednego zadania. Natomiast drugie (na dwa ambulanse dla Olsztyna i Raciborza) zostało rozstrzygnięte – z wyborem oferty firmy Zeszuta. W tym postępowaniu budżet wynosił cały czas 4.000.000,00 PLN brutto (2.000.000 PLN brutto za każdy ambulans), a firma Zeszuta zaproponowała kwotę 5.190.600 LN brutto (2.595.300,00 PLN brutto za pojazd), czyli znacznie mniej niż za pierwszym razem.