Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Renault-Nissan: Autonomia dla biznesu, potem dla pasażerów

infobus
14.03.2018 11:22

Zdaniem wiceszefa Renault-Nissan, Ashwaniego Gupty,autonomiczna logistyka wyprzedzi przewozy pasażerskie i będzie stanowić o wielebardziej lukratywną część biznesu związanego z rozwojem technologii pojazdówsamojezdnych – donosi serwis Automotive News.

Pierwsza przyjdzie rewolucja w dziedzinie samochodówprzeznaczonych dla celów biznesowych, dopiero potem – pasażerskich” -ocenił Gupta. „Prace nad nimi pełną parą ruszą wtedy, kiedy ludzie biznesudostrzegą w nich źródło dodatkowych zysków, które może być efektywne” -dodał.

Choć podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych wGenewie szef Renault – Carlos Ghosn zapowiedział, że koncern planuje wypuścićna rynek zrobotyzowane taksówki do 2022 roku, to rynek usług zautomatyzowanejlogistyki wydaje się dużo ważniejszy. Związane jest to m.in. ze zmianą sposobu,w jaki konsumenci dokonują dziś zakupów – coraz więcej osób decyduje się nakorzystanie z usług sklepów internetowych; w ubiegłym roku sam tylko Amazondostarczył w ramach usługi Prime ponad 5 mld przesyłek.

Według ekspertów, automatyzacja logistyki mogłaby obniżyćjej koszty o połowę. Jak przewiduje firma McKinsey & Co., w ciągunajbliższej dekady 80 proc. wszystkich przesyłek będzie dostarczana dziękipojazdom autonomicznym.

Jak zaznaczył partner w firmie McKinsey & Co., AsutoshPadhi, „poziom zainteresowania zautomatyzowaną dostawą towarów na całymświecie ostatnio znacząco wzrósł”.

Z biznesowego punktu widzenia, logistyka autonomiczna maznaczą przewagę nad zrobotyzowanymi taksówkami. Przede wszystkim jestobwarowana mniejszymi ograniczeniami ze względu na bezpieczeństwo przewozów (napokładzie pojazdów świadczących usługi logistyczne nie ma ludzi), a samochodydostawcze nie podlegają regułom porannego i popołudniowego szczytu, kiedy ruchna drogach jest największy i stwarza największe prawdopodobieństwo kolizji.Pojazd autonomiczny może wykonać zadania rozpisane dla tradycyjnej logistyki naczas dwóch dni pracujących w ciągu godzin – wskazują analitycy, zwracając uwagęna oczywiste zyski finansowe.

Potencjał autonomicznej logistyki dostrzegają też start-upyw rodzaju firmy Udelv z Doliny Krzemowej, której szef – Daniel Laury – mazamiar udostępnić na rynku usługę dowozu żywności za pomocą aut samojezdnych wstyczniu przyszłego roku. „Mówimy tu o biznesie wartym setki miliardówdolarów” – stwierdza, odnosząc się do możliwości, które otwiera przedfirmami autonomiczna logistyka.

Wielcy gracze przemysłu motoryzacyjnego i firmytechnologiczne również nie pozostają względem tych możliwości obojętne. W tymtygodniu testy autonomicznych przewozów logistycznych w USA w Atlancierozpoczęła firma Waymo. Ford rozpoczął swój program pilotażowy w Miami, aDaimler zaprezentował swoją ciężarówkę samojezdną Freightliner Inspiration. Toyotaw styczniu pokazała koncept samochodu autonomicznego, który może przewozićzarówno ludzi, jak i świadczyć usługi logistyczne, Renault-Nissan zaś planujedebiut swojego samochodu przystosowanego dla takich usług we wrześniu, natargach motoryzacyjnych w Hanowerze. (PAP)