Rekordowy kontrakt na elektrobusy: Ebusco, Heuliez i VDL
Holenderska grupa transportowa Qbuzz chce mieć największą europejską flotę autobusów elektrycznych. I jest na dobrej drodze do tego celu. W marcu przewoźnik zamówił łącznie 152 szt. autobusów elektrycznych marek Ebusco , Heuliez i VDL.
Tak gigantyczny kontrakt o efekt wcześniejszego zwycięstwa Qbuzz w przetargu liniowymna obsługę linii w prowincjach Groningen i Drenthe, w północnej Holandii. Cel, jakpostawił sobie zamawiający i przewoźnik to zmniejszyć emisję CO2 o 90%.
152 elektrobusy
Całe zamówienie – o wartości ok. 100 mln EUR – obejmuje zakup152 szt. autobusów elektrycznych, w tym:
-
60 szt. marki Ebuscoi to wersji podmiejskiej (!) o długości 12-metrowej i zasięgu do 400 km.Ładowanie plug-in w zajezdni. Dodajmy, że Ebusco mocno eksploruje holenderskirynek i w Utrechcie ma już około 10 autobusów, a 1 kwietnia, do Dordrecht przekazuje37 elektrobusów. Pojazdy mają łączyć lokalne połączenia w prowincjach Groningen i Drenthe
-
49 szt. marki Heuliez (z Grupy Iveco Bus) w wersjiprzegubowej i designie BHNS, czyli model GX437 ELEC o długości 18 metrów i bateriamilitowo-jonowymi NMCG. Dodatkowo umowa przewiduje zakup dodatkowych 51 jednostek w ciągu 4 lat, tak aby w pełnizelektryfikować flotę na liniach BRT – Q-Link, które łączą największe miasta wregionie. Pojazdy będzie można je spotkać na liniach Q-link 1, 2, 3, 4 i 5
-
43 szt. marki VDL, w tym 32 szt. VDL Citeas SLF-120 Electricz najnowszą technologią akumulatorów o pojemności 216 kWh i układem drzwi2-2-0, oraz 11 szt. VDL Citeas SLFA-180 z bateriami 288 kWh i układem drzwi2-2-2. Wszystkie z pantografami na dachu , co zoptymalizuje dostępnośćoperacyjną pojazdów. Będzie można je spotkać w Emmen, Assen i Groningen.
Grudniowy start
Wszystkie zamówione e-pojazdy przez Qbuzz powinny rozpocząćsłużbę już w połowie grudnia 2019 r. Z kolei pierwsze egzemplarze pojawią się wHolandii już w lecie, aby kierowcy mogli nauczyć się nowych autobusów iprzetestowali pojazdy na ulicach.
Wszystkie zostaną wyposażonew takie udogodnienia, jak wygodne fotele, WiFi, klimatyzacja czy ładowarki USB.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zielona połowa
Po zrealizowaniu tego zamówienia, około połowa floty Qbuzzbędzie składać się wyłącznie z autobusów elektrycznych – razem z posiadanymi od2017 r. 12 szt. elektrobusów marki VDL (SLFA) – daje to sumę aż 164 e-busów! A to niekoniec. Do 2030 roku spółka planuje posiadać tylko tabor w 100% bezemisyjny.
Ostatnio Qbuzz ogłosił zakup dodatkowych autobusówwodorowych, których łącznie w swojej flocie będzie miał już ponad 30 szt. Opróczfloty 164 autobusów elektrycznych, Qbuzz dysponuje także spory „tradycyjnym”taborem, na który składają się marki Mercedes-Benz i Setra oraz dwupokładowe autokaryVan Hool.
Na koniec dodajmy, że Qbuzz został założony w kwietniu 2008roku i jest ambitnym, innowacyjnym graczem na holenderskim regionalnym rynkutransportu publicznego. Oprócz koncesji Groningen Drenthe, zapewnia równieżtransport publiczny w regionie Utrecht Region i DMG (Drechtsteden,Molenlanden iGorinchem) w Południowej Holandii. Firma zatrudnia ponad 2400 pracowników icodziennie przewozi ponad 300 000 pasażerów dzięki flocie 780 autobusów, 26tramwajów i 10 pociągów.
„