Rekordowe zamówienie na wojskowe autobusy
Jednostka Wojskowa nr 4228 z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę pojazdów do przewozu osób. Wśród trzech zadań znajduje się także zamówienia na aż 27 autobusów turystycznych!
Jednostka Wojskowa nr 4228 z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę pojazdów do przewozu osób. Postępowanie zostało podzielone na trzy zadania:
Zadanie nr 1 – Dostawa samochodów ciężarowo-osobowych do 3,5t. –120 sztuk
Zadanie nr 2 – Dostawa samochodów osobowych 9 miejscowych –(Mikrobus) –56 sztuk
Zadanie nr 3 – Dostawa Autobusów 47 miejscowych –27 sztuk
Oczywiście zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych. Bez względu na ilość oraz typ zamawianych pojazdów ich termin dostawy został określony na maksymalnie 3 miesiące od podpisania umowy tj. do 30 listopada br. Wydaje się że jest to stanowczo za krótko, chyba że potencjalny dostawca już produkuje te pojazdy. Jeżeli chodzi o samochody z zadania nr 1 i 2 to potencjalnych dostawców jest wielu. W ostatnich latach Wojsko Polskie kupowało przede wszystkim samochody na bazie Fiata Ducato, rzadziej Ford Transit lub Volkswagen Crafter.
Jeżeli chodzi o 27 autokarów z trzeciego zadania to mają to być pojazdy wyprodukowane w 2012 roku o pojemności minimum 45 osób plus pilot i kierowca. Przestrzeń bagażowa ma mieć pojemność minimum 10 m3, silniki wysokoprężny o mocy minimum 320 kW, automatyczną lub manualną zsynchronizowaną skrzynię biegów o minimum 6. przełożeniach do przodu, tempomat, retarder, zbiornik paliwa zapewniający przejazd minimum 1000 km bez dodatkowego tankowania. W ramach wyposażenia dodatkowego autobusy muszą posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i stanowiska pracy kierowcy, odtwarzacz CD/MP3 z gniazdem iPod, sufit i ściany boczne pokryte tkaniną tapicerską, kamerę lub system cofania, barek z ekspresem do kawy, lodówkę…W ramach wymogów dotyczących bezpieczeństwa autobusy muszą posiadać:
– homologację typu pojazdu na teren RP,
– dźwiękowy sygnał włączonego wstecznego biegu,
– automatyczny system wykrywania pożarów w komorze silnika,
– przednią szybę ogrzewaną elektrycznie.
Dodatkowo autokary muszą posiadać 36 miesięczną gwarancję. Kryteria oceny ofert zostały podzielone następująco:
– Cena oferty brutto –znaczenie 85%
– Zużycie energii – znaczenie 5%
– Emisja dwutlenku węgla –znaczenie 5%
– Emisje zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów –znaczenie 5%
W ubiegłym roku Wojsko Polskie zakupiło pięć turystycznych autobusów MAN Lion’s Coach, oraz jeden MAN Lion’s Regio. Obecnie na stanie wojska oprócz międzymiastowych Autosanów, Irisbusów i Solbusów znajduje się niewiele typowych autokarów wysokopokładowych. Łącznie z tymi zakupionymi w 2011 r. jest ich 11 szt., w tym 9 szt. marki MAN i 2 szt. marki Mercedes-Benz. Flotę uzupełniają Autosany A11-12T w ilości ok. 18 szt. oraz Jelcze T120/3 w ilości około 5 szt. To oczywiście zdecydowanie za mało, jednak czy wojskowi potrzebują aż tak drogich autokarów w dobie „powszechnego”szukania oszczędności?