Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rekord w Gdańsku. 10 ofert! BP Tour najtańszy!

infobus
16.12.2016 15:34

Takiej frekwencji jeszcze nie było. do przetargu ZTM Gdańsk na obsługę linii zgłosiło się aż 10 firm. Najtańsza stawka wyniosła 5,79 zł za wzkm. Jak na Gdańsk to bardzo nisko. na: To aż o ok. 53 mln zł mniej, niż ZTM zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia (ok. 190 mln zł).

ZTM Gdańsk szuka operatora na miejskie linie obsługiwane do tej pory przez Warbus i PKS Gdańsk. 16 grudnia miało miejsce otwarcie ofert. Pierwsze zaskoczenie ? liczba oferentów. Do pomorskiego przetargu stanęło aż 10 firm – to rekord w historii tego typu zamówień w Polsce. Na placu boju stanęli tak znani gracze, jak: Arriva, BP Tour, Kłosok, Meteor, Michalczewski czy Mobilis. Do wygrania zamówienia ZTM aspirują też firmy aktualnie obsługujące wystawione na sprzedaż linie, czyli PKS Gdańsk-GRYF i Warbus. Nad morzem pojawiła się działająca tylko do tej pory na Mazowszu firma Europa Express City. Czyli pełen skład prywatnych graczy, którzy działają na polskim rynku komunikacji miejskiej.

Dlaczego aż tak dużo firm zainteresowało się zamówieniem z Gdańska ? To ostatni na horyzoncie duży przetarg na który można – przynajmniej teoretycznie ? dobrze zarobić. I warunki w Gdańsku są przyjaźniejsze niż w Warszawie, aczkolwiek ZTM ma też swoje wymagania ? przede wszystkim w zakresie bazy, zaplecza technicznego, serwisu i kontroli ruchu. BP Tour może się o tym gorzko przekonać..

Drugie zaskoczenie ? ceny. Przynajmniej trzy pierwsze oferty zawierają naprawdę niskie kwoty. Arriva po raz pierwszy mocno zeszła z ceny i znalazła się w środku stawki, a Europa Express po lekcjach w Warszawie zaczęła zdecydowanie chłodniej kalkulować swoje ceny.

I na koniec smaczek ? po raz pierwszy w historii w liniowym przetargu zmierzyły się firmy Warbus i Mobilis.

Sporo kontekstów, liczna grupa graczy, a do wygrania 8-letni kontrakt przewozowy o wartości 174 198 279 zł netto. Poniżej pełne zestawienie firm ubiegających się o zamówienie ZTM Gdańsk:

Ranking

Nazwa (firma)

wartość oferty brutto

1

BP Tour

137 275 249,00 zł

2

Konsorcjum: lider: PPUH Kłosok + A21

143 913 775,68 zł

3

Warbus

144 862 136,64 zł

4

Arriva Bus Transport Polska

150 078 121,92 zł

5

Konsorcjum: PKS Gdańsk + GRYF

155 531 197,44 zł

6

Konsorcjum: Meteor + Irex2 + Irex3

164 303 536,32 zł

7

Pomorska Komunikacja Samochodowa

167 622 799.68 zł

8

Europa Express City

168 880 994,88 zł

9

Michalczewski

174 261 326,40 zł

10

Mobilis

187 538 379,84 zł

Praca eksploatacyjna została rozdzielona na dwa pakiety, które składają się na jedno zamówienie. W ramach tego, który oznaczono literą A do wyjeżdżenia przez osiem lat będzie do 21 952 800 wzkm. Do tego dochodzi pula wzkm, którą ZTM przewidział jako prawo opcji. To pakiet B w ramach, którego będzie można zlecić dodatkowo do 3,2 mln wzkm. Zatem łącznie operator przy korzystnym układzie może mieć nadzieję na pracę eksploatacyjną w wymiarze do 25 152 800 wzkm.

Obecnie Warbus i PKS Gdańsk łącznie wykonują w skali roku przewozy w wymiarze ok. 2,5 mln wzkm. Po obecnym przetargu ten udział zwiększy się do przynajmniej 2 744 100 wzkm, co oznacza wzrost niecałe 10% w stosunku do stanu obecnego. Do wykonania zlecenia operator będzie potrzebował przynajmniej 35 autobusów różnych wielkości. Najwięcej, bo 20 ma być pojazdów przegubowych klasy MEGA. Nieco mniej będzie autobusów klasy MAXI ? tych ZTM wymaga przynajmniej w liczbie 14 sztuk. Całości dopełni jeden pojazd klasy MIDI.

Teraz ZTM zbada oferty pod względem formalnym. Tutaj liczy się będzie:

– Minimum w zakresie zdolności finansowej to 2 mln zł. ZTM uzna warunek za spełniony jeśli do oferty zostanie załączona informacja banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, która potwierdzające wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy w okresie nie wcześniejszym niż miesiąc przed upływem terminu składania ofert.

– W zakresie doświadczenia minimum to referencje poświadczające realizację przynajmniej 2 mln wzkm w ciągu ostatnich trzech lat.

– Do kompletu naturalnie trzeba będzie dołączyć zobowiązanie, które potwierdzi, że oferent będzie dysponował wymaganymi przez ZTM autobusami.