Razem na rzecz autobusów: „Smart Move”
Podczas targów w Kortrijk został oficjalnie ogłoszony nowy, bardzo ważny dla naszej branży projekt promocji transportu autobusowego –„Smart Move”. To wspólna inicjatywa Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) oraz Busworld. Dodajmy, że jednym z „ojców”tego projektu jest Graham Smith, wiceprezydent IRU od 2007 r., który w Unii wspiera właśnie interesy sektora przewoźników autobusowych. Po starcie „Smart Move”Smith powiedział: –„IRU zaczyna poważnie wspierać transport pasażerski.”
Najnowszą kampanię IRU wspiera także wielu znanych producentów autobusów (m.in. Solaris Bus &Coach) oraz przewoźników. Miejsce narodzin tego projektu nie jest przypadkowe –targi w Kortrijk to nie tylko autobusowa wystawa, ale także forum do dyskusji na temat kluczowych zagadnień, które wpływają na transport publiczny (to tutaj np. ruszyła także kampania „“A coach is not a truck”). I dlatego właśnie w Belgii IRU przedstawiła swoje plany dotyczące inicjatywy na rzecz promowania, poprawy wizerunku i lepszego wykorzystania autobusów, nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Nadrzędnym celem „Smart Move”jest podwojenie liczby autobusowych pasażerów do 2019 roku. Jak to osiągnąć? Zdaniem organizatorów przede wszystkim trzeba zmienić nasze transportowe przyzwyczajenia na rzecz szerszego korzystania z transportu publicznego –w skrócie „zmień wóz na bus”.
Szczegółowe cele „Smart Move: można podzielić na dwie grupy:
– średniookresowe, gdzie kampania ma zmienić m.in.: – postrzeganie autobusów i autokarów przez polityków i media,
zwłaszcza na szczeblu UE i państw członkowskich;- zmianę podejścia ustawodawców w zakresie tworzenie przyjaznych dla transportu publicznego przepisów, a niewygórowanych, restrykcyjnych dyrektyw;
zwłaszcza na szczeblu UE i państw członkowskich;- zmianę podejścia ustawodawców w zakresie tworzenie przyjaznych dla transportu publicznego przepisów, a niewygórowanych, restrykcyjnych dyrektyw;
– długookresowe: czyli podwojenia wykorzystania autobusów i autokarów, zwłaszcza na poziomie UE, co tylko w samej Europie powinno przyczynić się do: zmniejszenia emisji CO2 o przynajmniej 50 mln ton rocznie;zmniejszenia liczby wypadków drogowych o ponad 3000 euro rocznie;spadku natężenia ruchu drogowego w miastach przy zerowych kosztach dla podatników i utworzenie 4 milionów nowychmiejsc pracy.
Pod koniec kampanii (2015) autobusy i autokary powinny –zgodnie z ideą „Smart Move”–być powszechnie uznane za niezbędny element mobilności, a dzięki ich bezpieczeństwu, ekologii, ekonomii, łatwości obsługi i skuteczności mieć zapewnione miejsce w systemie transportowym przyszłości.
Na razie –wizerunek. potem lobby
Aktualnie „Smart Move”to przede wszystkim kampania wizerunkowa, która docelowo ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kraje i działające tam organizacje transportowe, przewoźników i producentów. Do projektu mogą przystąpić także osoby, politycy czy przedsiębiorcy. Każde wsparcie się tutaj przyda.
Przewidziane działania na dziś to przede wszystkim popularyzacja idei kampanii poprzez umieszczenie logo „Smart Move”zarówno na pojazdach przewoźników, jak i na materiałach marketingowych, stronach internetowych, papierze firmowym i gdziekolwiek indziej, gdzie byłby on odpowiedni i dobrze widoczny. Dodatkowo na stronie www.busandcoach.travel dostępne są filmy, które można np. puszczać podczas podróży, propagując tym samym cele kampanii. W zasadzie jednym warunkiem przystąpienia do projektu jest wspierania pięciu podstawowych zasad dt. transportu autobusowego. Ma być on bezpieczny, przyjazny dla użytkownika, ekologiczny, wydajny i korzystny cenowo. W dalszym etapie na pewno zjednoczenie wszystkich organizacji pod szyldem „Smart Move”będzie mogło w konkretny sposób wpływać na zmianę przepisów, czy w ogóle podejścia polityków do problemów transportu autobusowego. Na plan pierwszy wysuwają się tutaj kwestie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Czy to się uda? Zobaczymy, ale na pewno moment powstania tej inicjatywy jest odpowiedni. Kryzys gospodarczy zmienia dotychczasowe myślenie o współczesnej gospodarce i miejmy nadzieję, że transport publiczny, w tym także autobusowy na tym skorzystają.
Smart Move rośnie w siłę
W ostatnim czasie „Smart Move”mocno wzmocniło poparcie amerykańskiego stowarzyszenia ABA (American Bus Association), które obejmuje swoim zasięgiem ok. 1000 autokarów, które obsługują regularne trasy i wycieczki na terenie USA oraz Kanady. Kolejnym ważnym krokiem było podpisanie umowy z angielskimi targami Euro Bus Expo 2010, które teraz także będą wpierać kampanię „Smart Move”.
Cały czas centralnym punktem funkcjonowania inicjatywy jest strona internetowa www.busandcoach.travel, która ma już swoje wersje w języku francuskim, niemieckim, a także …rosyjskim. Przewidywane jest także pojawienie się opcji arabskiej i tureckiej. O polskiej jak na razie nie słychać.