Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Raport o efektywności miejskiego transportu

infobus
15.07.2013 20:33

Jak wynika z nowego raportu Międzynarodowej Agencji Energetyki (MAE), poprawa efektywności energetycznej systemu transportu miejskiego pozwoliłaby zaoszczędzić do 54,6 bln euro do 2050 r. Byłoby to możliwe dzięki zmniejszeniu wydatków na pojazdy, paliwo i infrastrukturę transportową. Raport zatytułowany „A Tale of Renewed Cities”(„Opowieść o Odnowionych Miastach”–red.), przewiduje, że do 2025 r. roczny światowy poziom emisji z transportu miejskiego podwoi się i osiągnie miliard ton. Co więcej, 90 proc. wzrostu emisji będzie pochodzić z prywatnych samochodów. Podczas prezentacji raportu, dyrektor wykonawcza MAE Maria van der Hoeven powiedziała, że zapotrzebowanie na niedrogi, wydajny i bezpieczny transport publiczny będzie szybko rosło do 2050 r., zwłaszcza że 70 proc. ludzi będzie wtedy mieszkać w miastach. -„Należy pilnie podjąć działania na rzecz poprawy efektywności systemu transportu miejskiego. Trzeba działać nie tylko ze względu na bezpieczeństwo energetyczne, ale także w celu złagodzenia negatywnych skutków zmian klimatycznych, zanieczyszczenia hałasem, zanieczyszczenia powietrza, korków i niekorzystnych ekonomicznych skutków wzrostu natężenia transportu miejskiego”–powiedziała. MAE przeanalizowała dane z ponad trzydziestu miast, m.in. z Belgradu, Seulu i Nowego Jorku i podzieliła kwestie związane z efektywnością energetyczną systemu transportu na trzy kategorie: unikanie podróży, wspieranie efektywniejszych środków transportu oraz ulepszanie technologii pojazdów i paliw.
Wsparcie transportu publicznego. Aby zmniejszyć liczbę niepotrzebnych podróży, raport zaleca lepsze planowanie miast oraz efektywniejsze zarządzanie popytem na usługi transportowe. Z kolei wspieranie transportu publicznego i kolejowego, a także przemieszczania się pieszo czy na rowerze wpisuje się w politykę odchodzenia od przemieszczania się samochodem. Wprowadzenie bardziej energooszczędnych paliw i pojazdów, czyli niskoemisyjnych samochodów i zaostrzonych norm zużycia paliwa, jest kluczowe dla zmniejszenia zużycia energii. Obecnie transport stanowi połowę światowego zużycia ropy naftowej i niemal 20 proc. zużycia energii na świecie, z czego około 40 proc. pochłania transport miejski. Przy obecnym stanie rzeczy, MEA przewiduje, że pomimo ulepszania technologii pojazdów i zmniejszania zużycia paliw, do 2050 r. zużycie energii przez transport miejski się podwoi.