Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rampini Alé Elettrico na ulicach Wiednia

infobus
07.11.2012 20:23
Wiedeńskie Linie Autobusowe uruchomiły linię autobusową, którą będą obsługiwać pierwsze w pełni elektryczne autobusy firmy Rampini wyposażone w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Pierwszy z dwunastu pojazdów AléElettrico rozpoczął właśnie przewożenie pasażerów. Operator do lata 2013 roku planuje wprowadzić w pierwszej fazie elektrobusy na dwóch liniach w centrum stolicy Austrii i zastąpić nimi obecnie stosowane pojazdy spalinowe. Elektryczne autobusy pozyskują energię na pętlach za pomocą montowanych na dachu pantografów. Czas ładowania pojazdu wynosi 15 minut, a jego zasięg od 120 do 150 kilometrów. Model AléElettrico bazuje na doskonale nam znanym pojeździe Autodromo Ale, które kiedy w swojej ofercie chciał mieć MAN, jak i Volvo. Teraz produkowane są przez włoska grupę przemysłową Rampini i to zarówno w wersji elektrycznej (AléEL), jak i z silnikiem Diesla – MAN D0834 l0H60 (AléEEV) i na ogniwa paliwowe (AléHY). Poniżej przedstawiamy podstawowe dane techniczne pojazdu.
Rampini Alé Elettrico na ulicach WiedniaRampini Alé Elettrico na ulicach WiedniaRampini Alé Elettrico na ulicach WiedniaRampini Alé Elettrico na ulicach Wiednia
Pierwsze w pełni elektryczne i produkowane seryjnie autobusy Rampini zostały wyposażone w innowacyjne rozwiązania i infrastrukturę Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Główną zaletą pojazdu jest ograniczenie zużycia energii o 25% w porównaniu z autobusami spalinowymi lub zasilanymi gazem oraz 100% redukcja emisji dwutlenku węgla. Pobór prądu odbywa się za pomocą pantografów na krańcowych przystankach. Zastosowane prostowniki gwarantują ładowanie baterii w ciągu 15 min podczas postoju pojazdu. Naładowane akumulatory umożliwiają przejazd od 120 do 150 kilometrów. Zastosowane systemy Siemensa umożliwiają również odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania pojazdu i tym samym dodatkowego zasilania baterii litowo-ferrytowych. Po zjeździe autobusu z trasy do zajezdni pojazdy poddawane są procesowi wolnego ładowania. Pojemność zespołu baterii wynosi 96 kilowatogodzin.
Niskopodłogowy AléElettrico może jednorazowo przewieźć 40 pasażerów. Maksymalna prędkość dostosowana do warunków ruchu miejskiego została ograniczona i wynosi 62 km/h. Autobus nie emituje CO2 i jest praktycznie bezgłośny. Koncepcja elektrobusa z zespołami Siemensa została doceniona na forum międzynarodowym. Wiedeńskie Linie Autobusowe zostały uhonorowane nagrodą EBUS Award za wprowadzenie w pełni eterycznego autobusu na linii miejskiej. Nagroda „EBUS Award’ przyznawana jest przez niemieckie Forum Transportu i Logistyki dla nowatorskich koncepcji i rozwiązań w transporcie publicznym. Około 50 firm przesłało projekty i rozwiązania stając do walki o to prestiżowe wyróżnienie. Decydującym kryterium był fakt wprowadzenia elektrycznych pojazdów przez Wiedeńskie Linie Autobusowe do obsługi regularnych połączeń, co jest jeszcze dość wyjątkowe w skali całej Europy.  
Rampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach Wiednia
Tabela 1. Dane techniczne Rampini AléElettrico
Wymiary
 
Długość
7720 mm
Szerokość
2200 mm
Wysokość
3050 mm
Wysokość wnętrza
2 370 mm
Rozstaw osi
3675 mm
Zwis przedni
1700 mm
Zwis tylni
2345 mm
Osprzęt elektryczny
Siemens
Moc maksymalna
110 KM (150 kW)
Moc ciągła
62 KM (85 kW
Baterie litowo-jonowe
Pojemność 180 kWh
Czas ładowania
minimalnie 2 godziny
Zasięg
130-150 km
Prędkość maksymalna
 
Pojemność
9+33+1+1 = 44
Układ drzwi
2-2-2
Dopuszczalna masa całkowita
11800 kg
Rampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach WiedniaRampini AléElettrico na ulicach Wiednia