RAFAKO – nowy gracz na autobusowym e-rynku!
Od kotłów do autobusów. W ciągu najbliższych kilku miesięcy raciborska firma chce rozpocząć testy trzech elektrobusów , w tym elektrycznego autobusu do przewozów szkolnych. Jak na debiutanta – szeroko.
Przypomnijmy, że RAFAKO to znany na świecie producent kotłówenergetycznych oraz instalacji dla elektrowni, elektrociepłowni i spalarni. Adroga od energetyki do „elektryki” to tylko „mały” krok. W przypadku RAFAKO,zainteresowanie autobusami elektrycznymi wynika przede wszystkim zewzrastającego zapotrzebowania rynkowego na taki produkt oraz zauważalną w ostatnimokresie ciągle wzrastającą dynamikę tego rynku, zarówno w zakresie popytu jak irozwiązań technicznych. Producentów jest wielu, ale zapotrzebowanie jestjeszcze większe, zarówno liderzy, jak i inni uczestnicy, w tym RAFAKO, będąmieli szansę urosnąć na fali rozpędu, a kluczowe jest zdobycie pierwszychkontraktów i referencji.
Od zera
Wcześniej firma nie działała na rynku motoryzacyjnym, jednakrozpoczęte parę lat temu obserwacje rynku elektromobilności skłoniły RAFAKO do stworzenia komórki, a następnie całego zespołu odpowiedzialnego zaprojekt autobusu elektrycznego. Zespół ten budowany jest już od dwóch lat, a składają się na niego specjaliści od IT, elektroniki imechaniki o bogatym doświadczeniu na rynku motoryzacyjnym i transportowym.
Wciągu ostatnich dwóch lat spółka RAFAKOdokonała dogłębnej analizy rynku autobusowego i nawiązała współpracę z firmamiprojektowymi i badawczymi oraz kluczowymi producentami na rynku Automotive.
-„Nasz projekt ma wiele zalet, z którychnajistotniejszą jest to , że powstajecałkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby „elektryka”konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględniawszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego potrzeby i wykorzystujenajnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety , które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniomtechnicznym i wymaganiom klienta – komentuje Michał Maćkowiak, lider projektu wRAFAKO S.A
Jednocześnie RAFAKO postawiło na rozwiązania sprawdzone iniezawodne, ponieważ wysoka jakość i bezpieczeństwo nowego autobusu ma byćkojarzona z marką RAFAKO.
Trzy prototypy
W ciągu najbliższych kilku miesięcy gotowe będą 3 prototypypojazdów elektrycznych, w odpowiednich konfiguracjach rynkowych, przygotowanedo testów w różnych warunkach komunikacyjnych, a wśród nich przygotowywana jesttakże wersja pojazdu szkolnego jako alternatywa dla dawnego „gimbusa”.
-„Dzięki testom terenowym uda nam się wybrać optymalneparametry napędu i baterii, przeanalizować oprogramowanie zarządzające energią,zmaksymalizować osiągi i zminimalizować zużycie energii. W praktyce w pracachprojektowych jesteśmy na ostatniej prostej i nie mogę się doczekać, kiedyautobusy z logo RAFAKO wyjadą na ulice – cieszy się Michał Maćkowiak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektromobilne perspektywy
Według raportu „Electric Buses 2018-2038” do 2028 roku rynekautobusów elektrycznych będzie wart 500 miliardów dolarów na całym świecie .
-„Za rozwojem tego segmentu przemawia wiele korzyści.Elektryczne pojazdy są ciche i nie zanieczyszczają powietrza, co znaczniepoprawia komfort życia w miastach. Kolejnym argumentem jest specyfikawykorzystania autobusu w ruchu miejskim – komentuje Michał Maćkowiak – Jazda komunikacją miejską związana jest z częstymipostojami, a najczęściej stosowane w autobusach silniki spalinowe najbardziejzużywają się i spalają najwięcej paliwa właśnie podczas ruszania z miejsca.Silniki elektryczne są pod tym względem znacznie bardziej wydajne idynamiczniejsze, a dodatkowo dają możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniui umożliwiają płynne przyspieszanie bez szarpnięć w całym zakresie prędkości ,przez co autobusy elektryczne są bardziej komfortowe.
-„Firma, która nie nadąża za zmieniającym się otoczeniem, inie dostosowuje do nowych czasów, musi zniknąć. My nie boimy się zmian, aprojekt autobusu elektrycznego RAFAKO jest tego najlepszym dowodem – podsumowuje cały projekt Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes zarządu RAFAKO S.A.
„