Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Radom z pierwszym elektrobusem. Od Solarisa

infobus
24.04.2020 14:00

Pierwszy z dziesięciu elektrycznych Solarisów, które wkrótce wyjadą na ulice Radomia jest już w bazie MPK. Autobus przejdzie teraz testy sprawdzające, czy spełnione są wszystkie szczegółowe warunki zamówienia.

Niezbędne będzie także sprawdzenie współdziałania z ładowarkami, zarówno tymi, które znajdują się na terenie bazy MPK, jak i pantografowymi zamontowanymi na dwóch pętlach autobusowych – na Południu oraz na Gołębiowie I. Po zakończeniu testów, do Radomia przyjedzie kolejnych dziewięć zamówionych u producenta elektrycznych autobusów.

„Dziś oczywiście wszyscy żyjemy sprawami związanymi z walką z koronawirusem, ale jednocześnie kontynuujemy inne ważne dla miasta projekty, które poprawiają komfort życia mieszkańców. Tu niezmiernie ważnym elementem jest komunikacja publiczna. Bardzo się cieszę, że już w połowie roku na naszych ulicach pojawi się pierwszych dziesięć bezemisyjnych, cichych i komfortowych dla pasażerów autobusów, które kupujemy w ramach projektu multimodalnego współfinansowanego z funduszy unijnych” – mówi prezydent Radomia, Radosław Witkowski.

Solaris za radomską dostawę zainkasuje 31 967 946 PLN brutto. To daje cenę za jednego nU12e z ładowarkami w wysokości 2 599 020 PLN netto w pakiecie z trzyletnią gwarancją całopojazdową i ośmioletnią na baterie. Była to bardzo przyzwoita cena przy takich warunkach zamówienia.

Autobusy Solaris Urbino 12 electric będą umożliwiały podróż około 70 pasażerom, w tym przynajmniej 25 na miejscach siedzących. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB, tzw. ciepły przycisk, a kasowniki nie będą już miały przycisków, lecz ekrany dotykowe. Nowe elektryczne autobusy będą obsługiwały linię nr 1.

To jednak nie koniec zakupów elektrycznych autobusów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ogłosiło właśnie przetarg na dostawę kolejnych dziewięciu takich pojazdów. Miejska spółka ma na ten cel przyznane unijne dofinansowanie w kwocie 19 mln 160 tys. złotych. Dotacja pokryje do 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.

Oprócz zakupu dziewięciu autobusów elektrycznych klasy maxi, projekt MPK obejmuje także pozyskanie pięciu dwuwyjściowych mobilnych stacji ładowania zajezdniowego, budowę stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz zakup nowego pojazdu technicznego wyposażonego w mobilną stację ładowania autobusów. Dostawa autobusów planowana jest na koniec II kwartału 2021 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane do obsługi linii nr 3 i zastąpią najstarsze autobusy spalinowe.