Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Radom wybiera Solarisa

infobus
03.03.2014 13:13

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu rozstrzygnął przetarg na zakup ośmiu przegubowych autobusów zasilanych CNG. O ten kontrakt ubiegały się dwie firmy: Solaris i MAN. Ostatecznie to producent z Bolechowa przedstawił bardziej korzystną ofertę. Konsorcjum MAN Truck &Bus Polska i MAN Bus zaproponowało za autobusy Lion`s City G CNG sumę 13 milionów 146 tysięcy 240 złotych, zaś firma Solaris Bus &Coach za pojazdy Urbino 18 CNG kwotę 12 milionów 782 tysięcy 160 złotych. –„Przy ocenie złożonych ofert braliśmy pod uwagę nie tylko cenę pojazdów, ale także warunki dostawy, szkolenia i serwisu, koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń oraz warunki techniczne –podkreśla Dariusz Dębski, rzecznik prasowy MZDiK. –Oferta firmy Solaris Bus &Coach z Bolechowa uzyskała maksymalną liczbę punktów –równe 100. Przyznaliśmy jej 80 punktów za cenę, 18 punktów za warunki techniczne oraz 2 punkty za koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń.”Decyzja o wyborze polskiego producenta jako dosatwcy najnowszych gazowych autobusów wpisuje się w dotychczasową strukturę zakupową Miejskiego Przedsiębiorstwa w Radomiu. Firma w 2009 r. zakupiła jeden egzemplarz Urbino 18, a trzy lata wcześniej aż 29 szt. Urbino 12 CNG. Łącznie flota spółki liczy 128 autobusów, tym 30 szt. jest zasilanych sprężonym gazem ziemnym. W tym roku ten udział wyraźnie wzrośnie. Dodajmy, że pod koniec ubiegłego roku prywatna firma ITS Michalczewski odebrała osiem pojazdów Solaris Urbino 12 CNG, co pokazuje, że Radiom staje się –obok Rzeszowa –głównym miejscem eksploatacji gazowych autobusów w Polsce. Wszystkie te pojazdy zostały zakupione dzięki unijnym dotacjom.

Autobusy marki Solaris w barwach MPK Radom
Osiem gazowych Urbino 18 pojawi się na ulicach Radomia jeszcze w tym roku. Autobusy będą przegubowe, niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację i monitoring. W ich wnętrzu zostaną zamontowane elektroniczne tablice trasowe, dzięki nim nie tylko będzie można łatwo zlokalizować, gdzie znajduje się dany autobus, ale dowiedzieć się o ewentualnych zmianach trasy przejazdu. –„Zakup nowego taboru był możliwy dzięki wsparciu z UE w ramach projektu 'Poprawa systemu transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup nowego taboru oraz rozbudowę infrastruktury towarzyszącej’ –mówi Dariusz Dębski. –Wartość całego zadania to 14 milionów 670 tysięcy złotych, natomiast kwota dofinansowania unijnego stanowi 85 proc. kosztów, czyli 10 milionów 112 tysięcy złotych. Przewiduje on m.in. także remont część zatok i pętli autobusowych. Planowana jest także wymiana kilkunastu wiat przystankowych. Poprzez montaż kamer monitoringu na newralgicznych przystankach autobusowych, zwiększy się także bezpieczeństwo radomskich pasażerów’ – powiedział rzecznik. O to infrastrukturalne zamówienie starały się cztery firmy. Najkorzystniejsza okazała się oferta radomskiej spółki Drogbud, który za zrealizowanie powyższych robót zaproponowała 1 milion 695 tysięcy złotych.