Radom planuje drugą szybką ładowarkę. Pod przegubowe elektrobusy
Radom jest o krok bliżej do zakupu swoich pierwszych przegubowych autobusów elektrycznych oraz kolejnej stacji szybkiego stacji ładowania.
Pod koniec grudnia miasto podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie sześciu nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA wraz z infrastrukturą.
Z Zielonym Transportem Publicznym
Przegubowe elektrobusy dla MPK Radom będą dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny. W mieście powstanie także druga (także na pętli przy ul. Królowej Jadwigi) stacja szybkiego ładowania pantografowego wraz z infrastrukturą, a także kupione zostaną trzy mobilne dwuwyjściowe stacje ładowania zajezdniowego (w sumie sześć punktów ładowania).
-„To element szerszej strategii modernizacji naszej komunikacji miejskiej. W 2020 roku oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców pierwszych dziesięć elektrycznych autobusów, w 2021 roku dziewięć kolejnych, a w planach są zakupy następnych zero pojazdów i to we wersji przegubowej. Zdajemy sobie sprawę, że im bardziej przyjazny dla mieszkańców i dla środowiska jest transport publiczny, tym w naszym mieście będzie żyło się lepiej. Jednocześnie liczę na to, że poprawa standardów w komunikacji miejskiej ułatwi decyzję, by przesiąść się z własnego samochodu do autobusu – powiedział prezydent miasta, Radosław Witkowski.
Teraz przyszedł czas na kolejne działania na drodze do osiągnięcia elektromobilnego celu – a mianowicie opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego (PFU) dla ładowarki.
Dokument ma zostać sporządzony dla zadania pod nazwą: „Rozwój elektromobilności w transporcie zbiorowym Miasta Radomia, poprzez zakup 6 autobusów elektrycznych 18 m wraz z infrastrukturą”, w ramach programu priorytetowego Zielony transport publiczny (Faza I), wdrażanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
PFU ma być podstawą do opracowania koncepcji, a także dokumentacji projektowej oraz ogólnych specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych w zakresie budowy, w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, stacji szybkiego ładowania pantografowego wraz z zasileniem energetycznym na terenie pętli autobusowej, w Radomiu przy ul. Królowej Jadwigi, przy założeniu efektywnej mocy wyjściowej stacji ładowania - 400 kW, wraz z opisem i ustaleniem wartości opracowania dokumentacji projektowej (budowlano-wykonawczej). Dokument ma również określać szacunkowe koszty budowy, rozbudowy i montażu elementów wchodzących w skład inwestycji. Firma, która będzie przygotowywała rzeczony dokument wskaże szczegółowy zakres niezbędnej infrastruktury ładowania możliwy do wdrożenia, mając na uwadze oczekiwania zamawiającego, specyfikę miasta, analizę kosztową proponowanych podsystemów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elementy PFU
Program funkcjonalno-użytkowy powinien składać się z części:
- opisowej - wymagania dotyczące: przygotowania terenu budowy, architektury, konstrukcji, instalacji, wykończenia, zagospodarowania terenu na działkach wskazanych przez zamawiającego (również w formie wizualizacji), wskazanie jakiego typu pozwolenia są wymagane do przeprowadzenia zadania (np. budowlane, środowiskowe, energetyczne),
- rysunkowej - plan sytuacyjny zagospodarowania terenu, cechy obiektu dotyczące rozwiązań architektonicznych i budowlano- konstrukcyjnych, itp.
Firma, która zostanie wybrana do opracowania PFU będzie miała czas do dnia 10 lutego na przygotowanie kompletnej dokumentacji.