Już 21 sierpnia na radomskie ulice wyjedzie osiem pierwszych nowych autobusów, należących do konsorcjum firm Dolnośląskie Linie Autobusowe, Irex-4 i Meteor. Do końca miesiąca wyruszą na trasy w sumie 22 egzemplarze Nowego Urbino 12. Z tej okazji Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji wprowadzi też zmiany nazewnictwa zajezdni autobusowych poszczególnych operatorów.
|
Przypomnijmy,że na realizację zamówienia na dziesięcioletnią obsługę linii urzędnicyzamierzali przeznaczyć 88,56 mln zł brutto. W przetargu startowało
siedmiuoferentów. Zainteresowane firmy chciały wykonywać przewozy za kwoty od 79,6 do 97,3mln zł brutto. Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm
Dolnośląskie LinieAutobusowe z Wrocławia, Meteor z Jaworzna i Irex-4 ze Świętochłowic. I właśnieono wygrało przetarg ze stawką wyjściową 5,67 zł/wzkm netto. Zwycięzcy zaproponowali w swojej ofercie, że będą wozilipasażerów w Radomiu fabrycznie nowymi autobusami Solaris Urbino 12.
Konsorcjum będzie przez najbliższe 10 lat obsługiwało linie miejskie 3, 8 i 13(choć w razie potrzeby może zostać również skierowane na inne trasy w ramachcałej sieci komunikacyjnej MZDiK). W tym czasie autobusy zwycięskich firm pokonająłącznie około 13 mln wzkm.
Zgodniez założeniami w regularnie eksploatacji liniowej będą wykorzystywane maksymalnie22 pojazdy (oczywiście nowy operatorkupił ich więcej, żeby mieć rezerwę – na przykład w przypadku awarii lubkolizji). Nowe Urbino 12 to pojazdy w pełni niskopodłogowe, przystosowane doprzewozu osób niepełnosprawnych. Spełniają one normę emisji spalin Euro 6. Wyposażonesą poza tym w klimatyzację, ogrzewanie, monitoring, głosowe zapowiadanieprzystanków, łączność radiową kierowców z bazą oraz system automatycznegozliczania pasażerów wysiadających i wsiadających.
Tak jak we wszystkich radomskich autobusach,założono w nich urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej iRadomskiej Karty Miejskiej. Wozy zostały oczywiście pomalowane w obecnieobowiązujące barwy miejskie, zgodnie ze strategią marki Radomia.
Konsorcjum musi wprowadzić do ruchu pierwszych osiem pojazdów najpóźniej w 170dniu od podpisania umowy, czyli 21 sierpnia. Pięć dni później będzie jeździłołącznie15 nowych autobusów, a 31 sierpnia ma być już komplet.
Autobusy będą należały do dwóch firm wchodzących w skład konsorcjum: DLAWrocław oraz Irex-4. Pierwsza z nich będzie miała swoją zajezdnię przy ulicyWitosa w dzielnicy Wincentów, a druga w miejscowości Ślepowron (zaraz zagranicą miasta, jadąc w stronę Piotrkowa Trybunalskiego). O tym, który nowySolaris należy do której firmy, będzie można dowiedzieć się z informacjiumieszczonych pod numerami taborowymi (z przodu, obu boków i tyłu autobusu).
Przy okazji ważna informacja dla pasażerów korzystających czasem z kursówzjazdowych w Radomiu. Ze względu na to, iż teraz będą funkcjonowały aż czterybazy, będą one w rozkładach oraz na wyświetlaczach autobusów oznaczane nazwamidzielnic Radomia bądź miejscowości. Poniżej szczegółowe informacje na tematzmienionego nazewnictwa:
- zajezdnia Żakowice (przy ulicy Wjazdowej, operator: MPK Radom)
- zajezdnia Borki (przy ulicy Łukasika, operator: firma Michalczewski)
- zajezdnia Wincentów (przy ulicy Witosa, operator: DLA Wrocław)
- zajezdnia Ślepowron (przy drodze krajowej nr 12, operator: Irex-4)
Takisposób oznaczania baz autobusowych jest z powodzeniem stosowany w wielupolskich miastach, więc także w Radomiu powinno to pomóc pasażerom w określeniulokalizacji takich miejsc. Wynika to z tego, że prawdopodobnie większość osóbnie wiedziałaby, gdzie jedzie autobus na przykład z wyświetlonym kierunkiem”Zajezdnia DLA”. Jeśli natomiast będzie to „ZajezdniaWincentów”, to łatwiej będzie skojarzyć, że zjazdy odbywają się na północRadomia.
Umowa z nowym operatorem obowiązuje przez 120 miesięcy od zawarcia umowy -zakończy się w marcu 2026 roku.
„