Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Radny sprawdza warunki pracy kierowców. MPK Kraków odpowiada

infobus
27.06.2022 09:00

23 czerwca z inicjatywy zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie odbyło się spotkanie z wiceprzewodniczącym Rady Miasta Krakowa, Michałem Drewnickim.

Wzięli w nim udział przedstawiciele zarządu spółki oraz dwóch największych związków zawodowych przedsiębiorstwa.  Doszło do niego w związku z kolejną interpelacją radnego ws. komfortu pracy kierowców i bezpieczeństwa pasażerów w MPK.

Zdaniem radnego

Michał Drewnicki, wiceprzewodniczący Rady Miasta Kraków w swoim podsumowaniu czwartkowego spotkania napisał m.in.

  1. odnośnie jednego kierownika to zarząd podał informację, że nie było sprawy o mobbing w sądzie, osoba ta natomiast została zdegradowana i przeniesiona zupełnie w inne miejsce, zarzut częściowo się potwierdził.
  2. potwierdziło się, że kierowcy mają przyjęty regulamin kar finansowych, a pojedyncza kara to nawet kilkaset złotych. Jest to możliwe, bo pensja, którą otrzymują składa się z pensji zasadniczej i stałej premii. W przypadku, gdy chcą kierowcę ukarać obcinają premię o konkretną kwotę: 200, 300 czy 500 zł.
  3. potwierdziło się, że kierowcy mają tylko 5 minut po przyjściu do pracy na odebranie kluczyków, znalezienie autobusu na parkingu, jego kontrolę i uruchomienie. Dlatego kierowcy przychodzą wcześniej do pracy, by zrobić to porządnie, ale nie mają za to płacone.
  4. 707 kierowców pracuje na etacie, a ponad 620 to ajenci, którym MPK płaci przez spółkę-córkę KrakTransRem, z którą mają podpisane umowy cywilnoprawne.
  5. zasadniczo rozkłady jazdy są tak ustalone, by kierowcy mieli ustawowo zagwarantowane przerwy na odpoczynek, jednakże w przypadku korków i opóźnienia kursu mogą być z tym problemy i kierowcy wyjeżdżają bez odpoczynku, ale zarząd nie był w stanie powiedzieć, ile takich przypadków jest.

-„Sprawa nie zostaje zamknięta. Przygotowuję kolejne pytania, na które będę chciał szczegółowych odpowiedzi. Chciałbym pogratulować odwagi kierowcom, którzy pisali do mnie, zaufali mi, że nie ujawnię ich personaliów i dotrzymam tego słowa. Chcę pomóc, bo zależy mi na Waszym komforcie oraz bezpieczeństwie pasażerów. Niebawem kolejne informacje – deklaruje Michał Drewnicki.

Zdaniem MPK

Na tak sformułowane zarzuty MPK Kraków wyjaśniło, że jest zobowiązane do bezwzględnego stosowania się do przepisów dotyczących przewóz pasażerów, zwłaszcza w zakresie ustawy o czasie pracy kierowców. Krakowski przewoźnik był wielokrotnie kontrolowany przez uprawnione do tego instytucje, takie jak Inspekcja Transportu Drogowego, czy Państwowa Inspekcja Pracy. W odpowiedzi spółka punktuje radnego:

ad 1. w zakresie zarzutu dotyczącego skazania kierownika jednej z zajezdni przez sąd informujemy, że tego typu postępowanie sądowe musiałoby się toczyć przy udziale pracodawcy. Zważywszy, że Spółka nie brała udziału w tego typu postępowaniu sądowym, nie jest prawdą, że jakikolwiek pracownik Spółki, w tym kierownik zajezdni, został uznany za winnego mobbingu.

ad 2. w celu zapewnienia właściwej obsługi pasażerów oraz bezpieczeństwa przewozów w Spółce stosowane są kary zgodnie z zapisami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i obowiązującego taryfikatora o potrąceniu premii w przypadku istotnych naruszeń pracowniczych, np. spowodowanie wypadku, przejazd na czerwonym świetle, rozmowa przez telefon, kolejne spóźnienie do pracy, niewłaściwa obsługa pasażera. Kary może nakładać tylko kierownik, po dogłębnej analizie danego zdarzenia, zwłaszcza z wykorzystaniem monitoringu. Niezależnie od tego każdy pracownik ma prawo odwołać się od nałożonej kary do zarządu MPK S.A. lub zwrócić się o pomoc do działających w MPK S.A. związków zawodowych.

ad 3. kolejną nieprawdziwą informacją jest zarzut, że kierowcy odpowiadają za przygotowanie autobusów do ruchu. Wyjaśniamy, że obowiązkiem prowadzącego przed wyjazdem na trasę jest wyłącznie zweryfikowanie, czy pojazd został poprawnie przygotowany przez stację obsługi autobusów, jest to m.in. sprawdzenie poprawności działania automatu biletowego, kasowników, drzwi czy oświetlenia. Kontrole w tym zakresie były prowadzone w MPK SA przez Państwową Inspekcję Pracy, a obowiązujące obecnie zasady zostały ustalone ze wszystkimi działającymi związkami zawodowymi.

ad 4-5. Jednocześnie informujemy, że zarząd Spółki podjął działania w zakresie zwiększenia liczby prowadzących w celu uniknięcia zdarzających się przypadków braku realizacji kursów. Zdajemy sobie również sprawę z obecnych oczekiwań płacowych naszych pracowników, które przede wszystkim wynikają z rosnących radykalnie stóp procentowych i kilkunastoprocentowej inflacji. Ponadto zmienił się system podatkowy w Polsce, który dodatkowo obciążył finansowo osoby świadczące usługi prowadzenia pojazdów dla MPK S.A. w Krakowie. To właśnie wysokość wynagrodzenia jest obecnie na rynku pracy kluczowa, jeżeli chodzi o pozyskanie nowych pracowników oraz zatrzymanie tych, którzy rozpoczęli już pracę w MPK S.A. w Krakowie. Krakowski przewoźnik już od dłuższego czasu w 100 proc. finansuje kandydatom do pracy kursy oraz wszystkie potrzebne szkolenia, systematycznie rośnie także wynagrodzenie prowadzących. Już w lipcu bieżącego roku wzrośnie wynagrodzenie prowadzących, które będzie wynosić ok. 4000-4300 zł netto, a po pół roku pracy wzrośnie do ok. 4200-4400 zł netto. Planowany jest także kolejny wzrost wynagrodzeń od stycznia 2023 roku.