Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pytania o transport i środowisko

infobus
10.09.2006 17:03

1 sierpnia Rada Ministrów zaakceptowała kierunkowo projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Głównym celem Programu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia społeczeństwa, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Na realizację Programu zostanie przeznaczonych 26 054,7 mln euro.

Program – zgodnie z projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO) – stanowi jeden z programów operacyjnych, będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w NSRO celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Obecnie trwają prace nad ewaluacją ex-ante projektu Programu – informuje resort. Celem jest dokonanie m.in. oceny, czy w Programie właściwie zidentyfikowano problemy oraz wyzwania stojące przed krajem/ sektorem, a co za tym idzie – czy zaproponowane strategie, priorytety i działania są właściwe oraz uzasadnione ekonomicznie;czy dokument jest spójny z innymi dokumentami strategicznymi zarówno krajowymi jak i unijnymi;czy dokonano właściwej alokacji środków w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb/problemów oraz możliwych do uzyskania efektów?

Program podlega także konsultacjom społecznym, które zakończą się w połowie października. W trakcie konsultacji zostanie poddana ocenie także wstępna wersja prognozy oddziaływania na środowisko Programu, która będzie podana do publicznej wiadomości na początku października. Po zakończeniu konsultacji zostanie przygotowany nowy tekst Programu, który po przyjęciu przez Radę Ministrów będzie przedmiotem negocjacji z Komisją Europejską.
Oprócz celu głównego, PO Infrastruktura i Środowisko zakłada realizację pięciu celów szczegółowych:
1. Budowę infrastruktury zapewniającej, że rozwój gospodarczy Polski będzie dokonywał się przy równoczesnym zachowaniu i poprawie stanu środowiska naturalnego.
2. Zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu.
3. Zapewnienie długookresowego bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez dywersyfikację dostaw, zmniejszenie energochłonności gospodarki i rozwój odnawialnych źródeł energii.
4. Wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa narodowego o znaczeniu światowym i europejskim dla zwiększenia atrakcyjności Polski.
5. Wspieranie utrzymania dobrego poziomu zdrowia siły roboczej.

Jak podkreśla resort, Program ten koncentruje się na działaniach o charakterze strategicznym i ponadregionalnym. Ponad 70 proc. wydatków proponuje się przeznaczyć na realizację celów Strategii Lizbońskiej. Dzięki dostępnym środkom powinny zostać także zrealizowane zobowiązania akcesyjne (w szczególności w zakresie ochrony środowiska), jednak nie są one celem samym w sobie, ale elementem strategii osiągnięcia dużo szerszych celów Programu.

Na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zostanie przeznaczonych 26 054,7 mln euro. Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło 21 275,2 mln euro (w tym ze środków Funduszu Spójności – 18 927,6 mln euro (89%) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 2 347,6 mln euro (11%)), z publicznych środków krajowych – 3 754,5 mln euro, a ze środków prywatnych 1 025 mln euro.

Podział środków dostępnych w ramach projektu PO 'Infrastruktura i Środowisko’ wg sektorów przedstawia się następująco:
– Transport: 15 146 mln euro
– Ochrona środowiska: 4 249,8 mln euro
– Energetyka: 1 002,2 mln euro
– Kultura: 350 mln euro
– Zdrowie: 150 mln euro

Dodajmy, iż w Programie przyjęto, że poziom współfinansowania ze środków wspólnotowych wynosi 85 proc. wszystkich środków publicznych, z wyjątkami gdzie występuje pomoc publiczna dla przedsiębiorców.

Instytucją Zarządzającą Programem jest minister właściwy ds. rozwoju regionalnego. Instytucja Zarządzająca przekaże realizację części swoich zadań Instytucjom Pośredniczącym, tj. ministrom właściwym.

W Priorytetach: Gospodarka wodno-ściekowa, Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, Bezpieczeństwo ekologiczne, Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska, Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Instytucją Pośredniczącą będzie Ministerstwo Środowiska.

Ministerstwo Transportu będzie Instytucją Pośredniczącą w Priorytetach:Transeuropejskie sieci transportowe TEN-T, Transport przyjazny środowisku, Bezpieczeństwo transportu
i krajowe sieci transportowe, Infrastruktura drogowa w Polsce wschodniej.

Natomiast w Priorytetach: Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku, Bezpieczeństwo energetyczne, Instytucją Pośrednicząca będzie Ministerstwo Gospodarki.

Priorytet Kultura i dziedzictwo kulturowe będzie miał jako IP Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a Priorytet Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia – Ministerstwo Zdrowia.

Instytucją Zarządzającą wymienionych Priorytetów będzie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Jak będzie wyglądał system wyboru projektów? Resort informuje, że projekty kluczowe dla programu operacyjnego zostaną zidentyfikowane przez Instytucję Zarządzająca we współpracy z Instytucjami Pośredniczącymi w drodze strategicznego wyboru na podstawie odpowiednich dokumentów strategicznych i programowych. Pozostałe projekty będą wybierane w drodze konkursu. W PO Infrastruktura i Środowisko nie przewiduje się na etapie wyboru projektów powoływania gremiów z udziałem partnerów społecznych. W ocenie technicznej projektów, za którą odpowiedzialne będą instytucje pośredniczące, będą uczestniczyć eksperci zewnętrzni niezależni od instytucji odpowiedzialnej za prowadzenie procedury konkursowej.

Uwagi i propozycje co do istotnych aspektów środowiskowych zawartych w PO IiŚ zgłaszać można m.in. na adres [email protected].