Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pytania o sto autobusów dla Krakowa

infobus
19.01.2011 20:37
W związku z trwającym postępowaniem przetargowym na dostawę stu fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej dla Krakowa, w tym:
– 27. autobusów przegubowych 
– 73. autobusów standardowych
– plus dostawa pojazdu specjalistycznego do usuwania skutków awarii
do MPK Kraków napływają coraz to nowe zapytania od potencjalnych dostawców (o tym zamówieniu pisaliśy wcześniej tutaj). Poniżej wybór najciekawszych wątpliwości producentów:
Pytanie 1. Dotyczące dopuszczenia do postępowania autobusów miejskich o szerokości 2500 mm: Załącznik nr 1 i nr 2 do SIWZ, Wymagania techniczne autobusu standardowego i przegubowego, Dział B –Wymagania dotyczące autobusów, 1 –Wymagania ogólne, pkt 2 minimalna szerokość autobusu- 2,55 m Rynek nowoczesnych miejskich autobusów niskopodłogowych, w dużej mierze kształtowany jest w Europie i Polsce przez kilku uznanych producentów, dostarczających te autobusy od wielu lat. Nasza firma w ofercie posiada autobusy o szerokości 2,5m, szerokość ta jest uznawana powszechnie w Europie jako standard, tak także określają to przepisy w sprawie warunków technicznych pojazdów, a oferta autobusów o szerokości 2,55m proponowana przez niektórych producentów, traktowana jest uzupełniająco.
W praktyce przetargowej niespotykane jest określenie szerokości autobusu 2,55m, jako minimalnej, przy tym samym, jednoczesnej eliminacji autobusów o standardowej szerokości 2,5m. Ponadnormatywna szerokość autobusu, nie może być określana jako minimalna.
Różnica 5 cm na szerokości autobusu nie może mieć istotnego znaczenia dla standardów przewozu pasażerów, na które mają wpływ liczne inne czynniki, natomiast, wręcz przeciwnie, różnica ta, zwiększająca szerokość autobusu, w istotny sposób może niekorzystnie wpływać na dobrą manewrowość autobusu w nasilającym się ruchu ulicznym.
Mając na uwadze powyższe, jak również uznanie jako priorytetowego, umożliwienie wzięcia udziału w przetargu wszystkim liczącym się na rynku europejskim producentom autobusów niskopodłogowych, prosimy o rozważenie wprowadzenia zapisu minimalnej szerokości autobusu na 2,5m.
Odpowiedź MPK: Zamawiający podtrzymuje wymagania SIWZ, a więc autobus o szerokości 2,5 m nie będzie spełniał wymagań przedmiotu zamówienia.
Pytanie 2. dotyczące czynności obsługowych. Zamawiający w załączniku nr 1 do SIWZ napisał: 11.5 Autobus powinien być takiej konstrukcji, aby poza obsługami technicznymi wykonywanymi nie częściej niż co 30.000 km przebiegu nie trzeba było wykonywać innych czynności obsługowych tzn. wszystkie prace obsługowe powinny być kumulowane do wykonania podczas obsług technicznych (dotyczy to również czynności smarowniczych). Czy Zamawiający potwierdza, że przeglądy okresowe „przed”i „po zimie”nie są zaliczane do „innych czynności obsługowych”?
Odpowiedź MPK: Tak. Zamawiający potwierdza, że przeglądy okresowe „przed”i „po zimie”nie są zaliczane do „innych czynności obsługowych”.
Pytanie 3. dotyczące wydłużenia gwarancji:
Zamawiający w załączniku nr 4 do SIWZ w paragrafie I punkt 7 napisał: Trzykrotna reklamacja tego samego elementu połączona z jego wymianą wydłuża okres gwarancji autobusu w zakresie powtarzającego się uszkodzenia do 6 lat lub 500 000km przebiegu, w zależności co zostanie pierwsze osiągnięte.
Czy Zamawiający potwierdza dopuszczenie zmiany zapisu na następujący: Trzykrotna reklamacja tego samego elementu w dowolnym okresie 12 miesięcy, podczas trwania gwarancji całopojazdowej połączona z jego wymianą wydłuża okres gwarancji autobusu w zakresie powtarzającego się uszkodzenia do 6 lat lub 500 000km przebiegu, w zależności co zostanie pierwsze osiągnięte.
Odpowiedź MPK:  Nie. Zamawiający podtrzymuje wymaganie określone w SIWZ.
Pytanie 4. dotyczące wskaźnika gotowości technicznej: Zamawiający w załączniku nr 4 do SIWZ w paragrafie I punkt 11 napisał: Wykonawca gwarantuje utrzymanie wskaźnika gotowości technicznej każdego z autobusów w okresie gwarancji na poziomie 90%. Wskaźnik gotowości będzie rozliczany dla każdego autobusu oddzielnie w okresie kwartalnym. Za gotowość techniczną uważa się sprawność techniczną autobusu gwarantującą zrealizowanie pełnej zaplanowanej zmiany przewozowej lub nie mniej niż 12 godzin pracy dziennie.
Czy Zamawiający potwierdza, że do obliczenia wskaźnika gotowości technicznej będą brane pod uwagę jedynie przestoje pojazdów wynikające z usterek wyłączające pojazd z eksploatacji ze względów technicznych lub bezpieczeństwa ruchu powstałych z winy Wykonawcy?
Odpowiedź MPK: Tak.
Pytanie 5. dotyczące pojazdu zastępczego: Zamawiający w załączniku nr 7 do SIWZ w paragrafie 11 punkt 5 napisał: 5 Zamawiający może wynająć pojazd zastępczy na koszt Wykonawcy w przypadku niedostarczenia przez Wykonawcę pojazdu zastępczego na okres niesprawności autobusu trwającego powyżej 14 dni roboczych i spowodowanej przedłużającą się naprawą gwarancyjną.
Czy Zamawiający potwierdza możliwość zmiany zapisu na następujący: Zamawiający może wynająć pojazd zastępczy na koszt Wykonawcy w przypadku niedostarczenia przez Wykonawcę pojazdu zastępczego na okres niesprawności autobusu, wyłączającego go z eksploatacji z powodów technicznych lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu trwającej powyżej 14 dni roboczych i spowodowanej przedłużającą się naprawą gwarancyjną.
Odpowiedź MPK: Nie. Zamawiający podtrzymuje wymaganie określone w SIWZ.
Pytanie 6. dotyczące wymiany autobusu: Zamawiający w SIWZ w załączniku nr IV w części pierwszej „Autobusy”punkt 8 napisał: W przypadku trzykrotnie powtarzających się napraw tego samego rodzaju oraz napraw wynikających z wad konstrukcyjnych lub wykonawczych, uniemożliwiających prawidłową eksploatację autobusu, Zamawiający może żądać wymiany autobusu na nowy, wolny od wad. Termin wymiany autobusu nie może przekroczyć 30 dni od daty reklamacji. Czy Zamawiający może potwierdzić, że chodzi o dni robocze?
Odpowiedź MPK: Nie, chodzi o dni kalendarzowe.
Pytanie 7. dotyczące posiadania aktualnej homologacji: W pkt A.1 załączników 1 i 2 napisano, że „Autobus musi posiadać aktualną homologację”. W wykazie załączników do oferty nie zawarto świadectw homologacji. Wobec tego, kiedy ma zostać przedstawiona homologacja: na dzień składania ofert czy przy dostawie autobusów?
Odpowiedź MPK: Wyciąg ze świadectwa homologacji powinien być dostarczony wraz z wymaganymi dokumentami potrzebnymi do zarejestrowania autobusów przy ich dostawie. 
Pytanie 8. dotyczące posiadanego doświadczenia w produkcji autobusów: Jakiego doświadczenia wymaga Zamawiający? W pkt III.1.2 SIWZ wymaga, aby wykonawca wykazał, że dostarczył do jednego odbiorcy min. 10 autobusów przegubowych i min. 20 autobusów standardowych. Natomiast w pkt A.2 załączników 1 i 2 napisano, że autobusy dostarczono w ilości odpowiednio 30 i 20 sztuk. Także w pkt 5 oraz 19.8 formularza ofertowego wymaga się potwierdzenia dostawy 30 i 20 sztuk. Czy Zamawiający wymaga, aby załączyć potwierdzenie należytego wykonania dostaw?
Odpowiedź MPK: Opis warunku udziału w postępowaniu związanego z doświadczeniem Wykonawcy zawiera pkt III.1.2.1 SIWZ. Dokumentem potwierdzającym spełnienie wymaganego warunku jest wykaz dostaw, o których mowa odpowiednio w pkt IV.1.7 SIWZ i pkt 19.8 formularza oferty. Zamawiający nie wymaga załączania do oferty dokumentów potwierdzających należyte wykonanie dostaw. Załączniki nr 1 i 2 zawierają wymagania techniczne dotyczące oferowanych autobusów. W pkt A.2 Zamawiający wymaga aby autobus będący przedmiotem oferty był produkowany seryjnie (jednocześnie Zamawiający zdefiniował pojęcie produkcji seryjnej). Wypełniony przez Wykonawcę pkt 5 formularza oferty jest oświadczeniem potwierdzającym  przez oferowane dostawy spełnianie wymagań określonych w pkt A.2 załączników 1 i 2 do SIWZ.
Pytanie 9. dotyczące zastosowania okien przesuwnych: W załączniku nr 1 i 2 do SIWZ, pkt 2.3 Zamawiający napisał: ”(…) Jako naturalna wentylacja muszą być wykorzystane w górnej części okna otwierane przesuwnie szyby okien bocznych o wysokości min. 50 cm. Otwierane muszą być wszystkie okna o szerokości powyżej 115 cm, oprócz okien będących wyjściami bezpieczeństwa”Zwracamy uwagę, że Zamawiający użytkuje autobusy, w których szyby przesuwne zamontowane są w oknach mających powyżej 110 cm i zapis SIWZ spowoduje, że w autobusie standardowym może być o 5 okien otwieranych mniej a w autobusie przegubowym 8 okien otwieranych mniej. Czy Zamawiający podtrzymuje wymóg szerokości powyżej 115 cm?
Odpowiedź MPK: Zamawiający uwzględnia przedstawioną sugestię i zmienia w załączniku 1 i 2 do SIWZ w pkt B.II.2.3 zdanie „Otwierane muszą być wszystkie okna o szerokości powyżej 115 cm, oprócz okien będących wyjściami bezpieczeństwa”na zdanie „Otwierane muszą być wszystkie okna o szerokości powyżej 110 cm, oprócz okien będących wyjściami bezpieczeństwa”.
Pytanie 10. dotyczące materiałów konstrukcji nadwozia: Dot. kryterium technicznego: ocena konstrukcji nośnej – wykonane z materiałów nierdzewiejących –3 pkt;- wykonane z materiałów trudnordzewiejących zabezpieczonych antykorozyjnie w postaci całopojazdowej kataforezy zanurzeniowej –0 pkt. Prosimy o doprecyzowanie kwalifikacji konstrukcji nośnej wykonanej ze stali 1.4003, która występuje w normie PN-EN-10088, ale po spawaniu oraz w polskich warunkach atmosferycznych i eksploatacyjnych przy intensywnym soleniu w okresie zimowym traci odporność na korozję i wymaga już zabezpieczenia antykorozyjnego, które powinno być sprawdzone, a następnie stwierdzone ubytki powinny być uzupełnione przed i po eksploatacji.
Odpowiedź MPK: Zamawiający w wymaganiach technicznych autobusów postawił wymóg, że „Konstrukcja autobusu oraz wszystkie inne elementy wykonane przez producenta autobusu mają być wykonane z materiałów nierdzewiejących lub trudnordzewiejących. W przypadku zastosowania materiałów trudnordzewiejących autobus musi posiadać zabezpieczenie antykorozyjne w postaci pełnej, całopojazdowej kataforezy zanurzeniowej wykonanej w zamkniętym cyklu technologicznym.”Wymagania nie wskazują konkretnych materiałów konstrukcyjnych ani nie odnoszą się do zmian właściwości fizyko-chemicznych w trakcie procesu produkcyjnego. Do Wykonawcy należy wybór materiałów konstrukcyjnych i zastosowanie odpowiedniej technologii warsztatowej zdolnej zapewnić spełnienie wymagań SIWZ.
Pytanie 11. dotyczące podziału szyby przedniej: Dot. kryterium technicznego: ocena szyby przedniej: – przednia szyba dzielona pionowo w osi autobusu –2 pkt;- przednia szyba nie dzielona –0 pkt. Rozwiązanie przedniej ściany autobusu, a w związku z tym dzielenie przedniej szyby, zależy od konstrukcji oraz od założeń estetycznych autobusu. W przypadku naszych produktów szyby są dzielone pionowo minimum na 3 części, ale nie wzdłuż osi pojazdu. Stawianie takich kryteriów może służyć tylko do ograniczenia konkurencji, co jest sprzeczne z art. 7 ust. 1 prawa zamówień publicznych (ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. z późniejszymi zmianami), i nie ma żadnego uzasadnienia technicznego. W związku z powyższym, wnosimy o modyfikację SIWZ w tym zakresie.
Odpowiedź MPK: Zamawiający skreśla w pkt XII.10 SIWZ w kryterium dotyczącym oceny szyby przedniej słowa: „pionowo w osi autobusu”.