Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pszczyńska Komunikacja Gminna z autobusami Kłosoka

infobus
03.09.2018 16:21

1 września samorząd 25-tysięcznej Pszczyny (Śląskie) uruchomił Pszczyńską Komunikację Gminną. Inwestycja obejmująca trzy nowe linie autobusowe wiąże się m.in. z trwającą przy pszczyńskim dworcu kolejowym budową centrum przesiadkowego.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji miejscowego magistratu, pierwsze autobusy wyjechały już w sobotę na trzy trasy w kierunku Jankowic, Studzienic, Piasku, Czarkowa, Ćwiklic i Rudołtowic. W przyszłym roku gmina chce uruchomić kolejne linie w kierunku Wisły Małej i Studzionki.

-„Linie miejskie to linie, które są wolniejsze, ale dojeżdżają do bardzo precyzyjnie wybranych punktów. Zdaję sobie sprawę, że początek będzie trudny. Mieszkańcy muszą się przyzwyczaić i zapoznać z harmonogramem” – wskazał, cytowany w informacji miasta, jego burmistrz Dariusz Skrobol.

Autobusy obecnie wykonują – w zależności od linii – od siedmiu do trzynastu kursów w dni robocze. Ceny biletów jednorazowych – w zależności od liczby przejechanych stref – wahają się od 1,50 zł do 3,50 zł. Koszt utrzymania miejskiej komunikacji to 3 779 899, 60 zł. (w ramach trzyletniej umowy).

Szczegółowe informacje dotyczące lokalizacji przystanków, tras przejazdu oraz rozkładu jazdy znajdują się pod adresem www.pkg.pszczyna.pl. Na podstawie obecnego zamówienia trzy pszczyńskie linie mają funkcjonować do końca sierpnia 2021 r.

Przesiadkowe centrum

W drugiej połowie 2019 r. przy pszczyńskim dworcu kolejowym (Śląskie) powinno być natomiast gotowe nowe centrum przesiadkowe. Powstanie ono kosztem 16,9 mln zł wzdłuż pszczyńskich ul. Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki. Zasadnicza część znajdzie się w miejscu dzisiejszego skweru przed dworcem.

Oprócz prostego parterowego obiektu obsługi podróżnych, z ceglaną elewacją, nawiązującą do budynku dworca kolejowego i wiaty dla busów oraz autobusów, wokół powstaną parkingi dla niemal 200 samochodów osobowych, 180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój taksówek.

Przebudowany zostanie też okoliczny układ drogowy – ul. Sokoła i Plac Dworcowy, odcinek ul. Kościuszki oraz skrzyżowanie ul. Sokoła i ul. Dworcowej. Na skrzyżowaniu ulic Sokoła i Kościuszki powstanie minirondo. Przebudowane zostaną również ciągi pieszo-rowerowe, chodniki oraz zjazdy.

Przedsięwzięcie związane z centrum przesiadkowym jest dofinansowane ze środków unijnych. Projekt koordynuje powiat pszczyński, który odpowiada za budowę centrum przesiadkowego oraz dróg dojazdowych. Drugą część projektu, budowę systemu dróg rowerowych, realizuje miasto.

W tej części inwestycji na terenie miasta i powiatu ma powstać ponad 20 km tras rowerowych, łączących węzeł przy dworcu z dzielnicami i dwoma mniejszymi centrami przesiadkowymi, również ujętymi w projekcie – w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Budowa kompleksu przy dworcu kolejowym ma trwać w latach 2018-2019, a budowa tras rowerowych – do 2020 r.

Koszty obu części inwestycji oszacowano w unijnym projekcie na 43,6 mln zł; dotacja z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 to 35,7 mln zł.

W latach 2012-2014 zarządca kolejowych nieruchomości, spółka PKP SA, wyremontował kosztem ok. 2,5 mln zł pszczyński dworzec kolejowy z 1890 r. Z jego elewacji zdjęto wówczas farbę, eksponując cegłę, wymieniono dach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacji doczekała się przydworcowa wiata. Z boku budynku powstał kryty parking rowerowy.

Dworzec kolejowy w Pszczynie znajduje się na linii 139 Katowice – Zwardoń, między Katowicami i Tychami a Czechowicami-Dziedzicami i Bielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowa linia E 65. Kursują tamtędy pociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicach i liczne regionalne. W Pszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przez Żory do Rybnika.(PAP)