PSPA: Nadchodzi autobusowa rewolucja
Dziś, 20 marca odbywa się Polski Kongres PaliwAlternatywnych. Jego uczestnicy dyskutują nad założeniami, zarówno politykikrajowej, jak i ogólnoeuropejskiej, ukierunkowanej na bezwzględne wdrażanieniskoemisyjnej komunikacji zbiorowej. A prognozy są dosyć obiecujące.
Według szacunków 3,5 tys. nowych autobusów na paliwaalternatywne ma wyjechać na ulice polskich miast w perspektywie najbliższych 10lat. Obecnie w kraju eksploatowanych jest ok. 90 autobusów elektrycznych orazok. 350 autobusów na gaz CNG, a kolejne ok. 180 pojazdów z napędemalternatywnym zostało zamówionych – wynika z raportu „Paliwa alternatywne wkomunikacji miejskiej”, przedstawionego na kongresie.
Polska ma być liderem
Założenia, zarówno polityki krajowej, jak i ogólnoeuropejskiej, ukierunkowanesą na bezwzględne wdrażanie niskoemisyjnej komunikacji zbiorowej. Polska ma byćeuropejskim liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego. 1000autobusów elektrycznych rocznie ma być produkowanych w Polsce już w 2023 r.zgodnie z Programem E-bus: Polski Autobus Elektryczny, a wg. Polskiego FunduszuRozwoju, w tym samym roku po polskich miastach ma się poruszać 1500 autobusówelektrycznych (ok. 13% całego taboru w kraju). Na jednostki samorząduterytorialnego obowiązek rozwoju ekologicznego transportu nakłada Ustawa oelektromobilności i paliwach alternatywnych. Nakaz obejmuje ok. 80 gmin ipowiatów o populacji przekraczającej 50 tys. mieszkańców. Wymagany udziałautobusów zeroemisyjnych we flotach ma wynieść 5 proc. do 2021 r. i 30 proc. do2028 r.
Gaz górą
„Najbardziej popularnym paliwem alternatywnym w komunikacji miejskiej wciążpozostaje sprężony gaz ziemny. Około 420 autobusów napędzanych CNG jesteksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączone do eksploatacji wdużych polskich miastach, co stanowi 3,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsceautobusów komunikacji miejskiej. Eksploatowanych lub w najbliższym czasiewłączonych do eksploatacji autobusów elektrycznych jest około 190. To 1,5 proc.wszystkich zarejestrowanych w Polsce miejskich autobusów” – mówi DorotaKacprzyk, Prezes IGKM.
CNG jest tańsze od energii elektrycznej
Choć założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych preferujązakup autobusów elektrycznych, to z uwagi na ich wciąż wysoki koszt można sięspodziewać, że znaczna część gmin będzie preferować zakup autobusów zasilanychCNG. Popyt na tego typu pojazdy od 2018 r. do 2023 r. oszacowano w raporcie na ok. 800-1000autobusów na CNG.
Tymczasem, jak wynika z raportu „Paliwa alternatywne wkomunikacji miejskiej”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie PaliwAlternatywnych (PSPA) oraz Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM), tylkow ok. 40% jednostek samorządu terytorialnego, które podlegają nowymunormowaniom, tabory przedsiębiorstw świadczących usługi komunikacji miejskiejwyposażone są w jakiekolwiek pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. Wniektórych są to pojedyncze egzemplarze.
W związku z małymi wolumenami eksploatowanych pojazdów,branża transportowa stoi przed jednym z największych wyzwań w historii: jakdostosować tabor do nowych wymagań i jakie rodzaje napędów rozwijać w pojazdachsektora komunalnego? Odpowiedzi na to i szereg innych pytań, przedstawicieleadministracji centralnej, polskich samorządów i branży, będą szukać w trakcieodbywającego się dzisiaj w Warszawie Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Potencjalny popyt na autobusy zasilane paliwamialternatywnymi na przestrzeni najbliższych 10 lat szacowany jest nawet napoziomie 3,5 tys. pojazdów” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. – „Największym zainteresowaniem rynku będą cieszyły się autobusy elektryczne,których liczba w okresie od 2018 do 2023 r. może wzrosnąć o ok. 1000-1500sztuk. Popyt na e-busy jest już dziś zresztą na bardzo wysokim poziomie, takżew porównaniu z innymi europejskimi państwami. Polska jest w ścisłym gronieeuropejskich liderów elektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiającw tyle choćby Norwegię czy Niemcy, czyli państwa, które przewodzą w liczbachrejestracji osobowych pojazdów elektrycznych. Zeroemisyjna komunikacja zbiorowastaje się naszą specjalnością także dlatego, że mamy bardzo dobrze rozwiniętysektor produkcyjny, z jednym ze światowych liderów na czele, czyli firmąSolaris. Ogłaszane są także największe przetargi, a rozwój rynku jest dodatkowostymulowany przez instytucje państwowe, choćby w ramach programów NCBiR, cojest szansą dla takich firm jak Autosan.”
„Autobusy napędzane CNG będą najprawdopodobniejtraktowane jako tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznychlub dywersyfikacja taboru. Rynek autobusów CNG największy potencjał rozwoju maw mniejszych gminach i dłuższych trasach, np. podmiejskich. Zasięg autobusu naCNG wynosi 350-400 km, w porównaniu do odpowiedników zasilanych ON 600-900 km.Zasięg e-busów to obecnie 120–230 km” – mówi Dorota Kacprzyk, Prezes IGKM.
W przypadku budowy infrastruktury do tankowania CNG, dlauzyskania efektu synergii, możliwe jest także udostępnienie jej dla pozostałychflot pojazdów komunalnych, np. śmieciarek i klientów zewnętrznych, którzybyliby zainteresowani zakupem paliwa. To też szansa dla CNG.
„Dobrą praktyką w tym zakresie jest warszawskie MPO,które we flocie 90 pojazdów użytkowych posiada 33 śmieciarki na CNG. Wedługprzedsiębiorstwa, koszt zakupu paliwa jest o 40 proc. niższy niż w przypadkupojazdów ON. Tego typu pojazdy wpływają na ograniczenie smogu, a cichsza pracasilnika na CNG jest bardziej przyjazna w zabudowie miejskiej” – uważa MaciejMazur z PSPA.
System wsparcia dla pozostałych paliw alternatywnych, wtym CNG, jest w chwili obecnej mniej promowany niż elektromobilność, jednakzdaniem ekspertów, ze względu na potencjalne koszty oraz zalety eksploatacyjne,rynek ten także będzie wzrastał, choć w mniejszym tempie niż autobusówelektrycznych. Stanie się tak m.in. dzięki zapowiadanej obniżce akcyzy napaliwa gazowe. Celem dla polskich samorządów powinno być zatem promowanierozwiązań niskoemisyjnych – wykorzystujących synergię pomiędzy elektromobilnosciąoraz gazomobilnoscią.
My również uczestniczymy w kongresie. Na naszej stronie facebook'owej możecie oglądać nasze transmisje on-line.
„