Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Przygotowania do uruchomienia komunikacji miejskiej w Mławie

infobus
22.03.2014 14:58
Organizacja komunikacji miejskiej to nowe zadanie dla Urzędu Miejskiego w Mławie, dlatego zdecydowano o podjęciu działań przygotowawczych umożliwiających zdobycie wymaganej wiedzy przed przystąpieniem do fazy realizacji. Uruchomienie liniowej komunikacji zostanie poprzedzone zdobyciem wymaganej wiedzy –od innych organizatorów, od wykonujących usługi przewoźników oraz od przyszłych pasażerów. Jako element tej strategii, 11 marca 2014 roku odbył się dialog techniczny z przewoźnikami. Na zaproszenie magistratu w spotkaniu uczestniczyły lokalne firmy przewozowe, a nad rozmową czuwał prawnik. W ramach dialogu poruszono kwestie dotyczące biletów, przystanków, układu tras i związanych z tym kosztów. Urzędnicy przedstawili oczekiwania miasta jako zleceniodawcy (m.in. odpowiednie oznakowanie autobusów, przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej sprawności i matek z dziećmi w wózkach). Przewoźnicy korzystając z własnych doświadczeń udzielili odpowiednich wskazówek, ustosunkowali się też wstępnie do zakładanych kosztów –podkreślono, że podpisanie umowy na świadczenie usługi na krótki czas (pół roku lub rok) będzie skutkowało zwiększeniem kosztów.
Solarisy Urbinetto 10 grupy MobilisVDL ProCity grupy Mobilis
 
Wiedza uzyskana w dialogu technicznym z przewoźnikami zostanie poszerzona o wnioski z wizyty w ośrodkach z wzorcowo funkcjonującą komunikacją miejską i wyniki konsultacji społecznych, umożliwiając przygotowanie specyfikacji zamówienia. Urzędnicy przewidują, że w czerwcu będzie możliwe wyłonienie przewoźnika, a realne uruchomienie komunikacji miejskiej planowane jest na początek września 2014.
 
Mławska komunikacja miejska ma zapewnić dojazd do centrum mieszkańcom ulic Piekiełko, Turystycznej oraz rejonów położonych na zachód od linii kolejowej. Ponadto trasa ma objąć swoim zasięgiem miejscowe placówki edukacyjne, urzędy, dworzec kolejowy i autobusowy, szpital, kościoły i cmentarze, duże obiekty handlowo-usługowe i zakłady pracy w dzielnicy przemysłowej. Godziny kursowania mają obejmować okres dojazdów i powrotów z miejsc pracy i nauki, w dni wolne od pracy przewidywana jest mniejsza ilość kursów.
Komunikacja miejska w Mławie
 
Nie jest to zupełnie nowa inicjatywa w mieście. Dotychczas miejską komunikację zapewniało lokalne PKS Mława, które na zasadach komercyjnych obsługuje linię 1 w dwóch wariantach trasy. Podstawowa łączy dworzec PKS przy ulicy Padlewskiego (centrum miasta) z dworcem PKP w zachodniej części przez ulice Sienkiewicza, Kopernika, Szpitalną, Piłsudskiego, Graniczną. Autobusy wykonują pięć par kursów w dni robocze. Dodatkowe dwie pary kursów (rano i po południu) są wydłużone do dzielnicy przemysłowej i ulicy Turystycznej. Jak widać „jedynka”odpowiada przebiegiem obszarowi zakreślonemu przez magistrat we wstępnym planie, niezbędne byłoby jednak jej wydłużenie do ulicy Piekiełko. Być może właśnie taki przebieg ostatecznie zyska planowana przez miasto komunikacja. Również przewoźnik może pozostać bez zmiany –choć potencjalnie każda firma może wygrać przetarg, to duże szanse ma właśnie PKS Mława. Należące obecnie do grupy Mobilis przedsiębiorstwo to największy przewoźnik w okolicy. Dysponuje odpowiednim zapleczem technicznym, zasobami ludzkimi oraz taborem, w tym czterema wyprodukowanymi w 2010 roku Kapenami Urbanino z niską podłogą w tylnej części, dobrze nadającymi się do obsługi komunikacji w mniejszym mieście. Dodatkowo istnieje możliwość pozyskania innych autobusów miejskich w ramach grupy Mobilis, np. wycofanych w ubiegłym roku z Warszawy Solarisów Urbinetto 10 lub VDL ProCity.