Przeżyjmy to jeszcze raz – Nowy Conecto [FILM]
O nowej generacji autobusów miejskich Mercedes-Benz Conecto LF ? podczas ich światowej premiery 5 września w Warszawie – rozmawialiśmy z Antonio Cavotta i Adamem Kempińskim z EvoBus Polska.
Jak podkreślali obaj nasi rozmówcy, Nowy Conecto łączybezkompromisowe dążenie do niskich całkowitych kosztów użytkowania (TCO) orazminimalną emisję zgodną z normą Euro 6. Spotykają się tu najnowocześniejszatechnika układu napędowego i jezdnego z najwyższym bezpieczeństwem i wysokimkomfortem dla pasażerów oraz przyjazną obsługą dla kierowcy. Podsłuchajmy comówią o nowym produkcie:
{https://www.youtube.com/watch?v=kryf03NNogM}
Ponadto po raz pierwszy Conecto występuje z napędem na gazziemny i to zarówno jako pojazd jednoczłonowy, jak i przegubowy. Napęd na gazziemny w żaden sposób nie wpływa na przestrzeń pasażerską Conecto. Przyoptymalnym wyposażeniu jednoczłonowy Conecto NGT przewozi nawet 99 pasażerów. Zkolei przegubowy Conecto G NGT może wziąć na pokład maksymalnie 158 osób.
Zastosowany silnik na gaz ziemny M 936 G Mercedes Benz opojemności skokowej 7,7 l to obecnie najbardziej kompaktowy silnik tego typu wswojej klasie. Wyróżnia się osiągami silnika wysokoprężnego, wyznaczającjednocześnie standardy w zakresie hałasu i emisji spalin. Silnik ten jestniezwykle kompaktowy i lekki: łącznie z katalizatorem wstępnym waży zaledwie747 kg.
Jeżeli chodzi o silnikidiesla to mamy tutaj do wyboru:
-
w wersji solo – OM 936 o pojemności skokowej 7,7 l osiągamoc 220 kW (299 KM) i wysoki moment obrotowy 1200 Nm. W przegubowym Conecto Gmontowany jest silnik OM 470 Mercedes-Benz o pojemności skokowej 10,7 l,osiągający moc 265 kW (360 KM) i moment obrotowy 1700 Nm.
-
w wersji przegubowej – OM 470 Mercedes-Benz o pojemnościskokowej 10,7 l. Nowością są tutaj znacznie podwyższone maksymalne ciśnieniewtrysku, dysze wtryskowe, komora spalania i zwiększony stopień sprężania.Opatentowane rozwiązanie w zakresie regulowanego bezstopniowo układurecyrkulacji spalin, asymetryczny
Na uwagę zasługuje również dostępny opcjonalnie modułrekuperacyjny: darmowo wytworzona energia elektryczna gromadzona jest w faziehamowania silnikiem, a w fazie przyspieszenia autobusu wykorzystywana dozasilania. Odciąża to alternatory, wydłużając ich żywotność i zmniejszajączużycie paliwa.
Energia gromadzona jest w dwuwarstwowych kondensatorach(tzw. superkondensatorach) o mocy 6 kW i pojemności 1 Ah. Już sam ten procesobniża zużycie paliwa i emisję CO2 Conecto o ponad dwa procent, w zależności odsposobu eksploatacji.
Bezpieczeństwo ? tak promowane przez Mercedesa ? dotyczy równieżNowego Conecto. Dzięki nowej osi przedniej z niezależnym zawieszeniem kół tenniskopodłogowy autobus miejski jeździ niezrównanie bezpiecznie i komfortowo, az opcjonalnym dla pojazdu jednoczłonowego systemem ESP radzi sobie nawet wekstremalnych sytuacjach. Unikatowym rozwiązaniem w branży autobusowej jestnowe zabezpieczenie przeciwzgięciowe ATC, oferowane standardowo dla autobusuprzegubowego: wspomaga ono zachowanie pojazdu na zakrętach i stabilizuje go wekstremalnych sytuacjach na drodze, podobnie jak system ESP. Podstawą jesttutaj nowa platforma elektroniczna B2E (Bus Electronic / Electric Architecture)w Conecto. Jest ona obecnie wprowadzana sukcesywnie w autobusach markiMercedes-Benz. W Conecto B2E jest ona dopracowana już od samego początku,ponieważ korzysta z techniki sprawdzonej już między innymi w Citaro.
Nowa platforma elektroniczna i elektryczna wymaga nowychsterowników i innego systemu operacyjnego, jednocześnie oznacza jednak poprawęjakości. Dostępny jest teraz na przykład protokół diagnostyczny CAN, amagistrala CAN umożliwia również diagnozę dodatkowego agregatu grzewczego.
Platforma elektroniczna B2E przenosi dodatkowe sygnały, naprzykład dane dla systemu ATC. Ponadto potrzebnych jest mniej przewodów, cojeszcze bardziej zwiększa wytrzymałość.
„