Przez Ciechocinek pojedziemy elektrycznymi autobusami. Od Solarisa

26 maja burmistrz Ciechocinka poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na budowę zeroemisyjnej komunikacji miejskiej.
Tyn samym już w przyszłym roku przez uzdrowisko pojadą dwa autobusy elektryczne Solaris Urbino 9 electric, a firma Bus-West zajmie się częścią infrastrukturalną. Ich wspólne działania mają doprowadzić do powstania bezpłatnej komunikacji miejskiej. Stanie się to za około 13 miesięcy - ze wsparciem z programu Polski Ład.
Dwa zadania
Przetarg na budowę zeroemisyjnej komunikacji miejskiej oraz wybudowanie zaplecza technicznego i przystanku autobusowego dla obsługi pasażerów w Ciechocinku składał się z dwóch zadań:
- Części I - „Zagospodarowanie terenu przy ul. Kolejowej na potrzeby obsługi komunikacji autobusowej” w tym budowa peronów autobusowych, zatok postojowych, dróg manewrowych i chodników wraz z infrastrukturą elektryczną i sanitarną oraz budowa wolnostojącego budynku poczekalni dla pasażerów
- Części II - „Dostawa 2 autobusów elektrycznych wraz z ładowarką” - klasy MIDI, wyprodukowane nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą realizacji dostawy, z przebiegiem nie większym niż 600km oraz ładowarkę dwustanowiskową ze złączami plug-in o łącznej mocy 80kW, z opcją równoczesnego ładowania 2 autobusów z mocą po 40kW.
W zakresie autobusów miasto miało m.in. następujące wymagania:
- długość całkowita – od 8,5 do 9,5m,
- szerokość całkowita – od 2,40 do 2,45m,
- wysokość maksymalna - do 3,40m.
- liczba miejsc pasażerskich - ogółem: co najmniej 50, w tym liczba miejsc siedzących - co najmniej 20,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi wynosi co najmniej 4 plus miejsce dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego
- autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie o mocy min. 160 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem, z funkcją ograniczenia prędkości do 80km/h, zużycie energii elektrycznej przez pojazd w kWh/100km przebiegu bez załączonych urządzeń dodatkowych w tym ogrzewania i klimatyzacji i sytemu informacji pasażerskiej i innych urządzeń pomocniczych- nie więcej niż 1 kWh/1km
- w układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.
- komora silnika wyposażona w automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru oparty na proszku, działający również po odłączeniu głównego źródła prądu w autobusie.
Dwie oferty
Na taki określone wymagania odpowiedziały dwie firmy:
- BUD-WEST z Torunia z ceną 5.624.409,85 zł netto / 6.918.024,11 zł brutto i gwarancją na okres 62 miesięcy;
- Solaris Bus & Coach z ceną 3.738.800,00 zł netto / 4.598.724,00 zł brutto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 electric na poziomie 1.869.400 PLN neto (z ładowarką) i z gwarancją na okres 24 miesięcy.
Razem daje to sumę 11.516.748 PLN brutto. Z kolei budżet jaki Gmina Miejska Ciechocinek przeznaczyła w budżecie na ten cel wynosił 1.600.000,00 zł brutto plus dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych do kwoty 6.400.000,00 zł. Razem 8 mln zł brutto. Mimo przekroczenia budżetu o ponad 3 mln zł, burmistrz Ciechocinka zadecydował o wyborze obu ofert i realizacji komunikacyjnego zadania. To świetna informacja i dla mieszkańców, i dla turystów oraz kuracjuszy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Komunikacyjna idea
O tym, że w Ciechocinku mają pojawić się miejskie autobusy lokalny magistrat informował już pod koniec 2020 roku. Wówczas władze Ciechocinka rozpoczęły poszukiwania firmy przewozowej. Potem przyszła pandemia, projekt zawieszono, a teraz mamy już realny krok w jego realizacji – głównie dzięki dofinansowaniu z rządowego Funduszu Polski Ład za równo do własnego taboru Ciechocinka, jak i infrastruktury .
Przypomnijmy, że komunikacja miejska w Ciechocinku planowana jest na dwóch liniach. Obie będą miały charakter.
Do tego powstanie nowoczesny przystanek. Jego projekt uwzględnia wszelkie rozwiązania gwarantujące obsługę połączeń autobusowych międzymiastowych, a także komunikacji miejskiej, w tym poczekalni dla pasażerów, zaplecza sanitarnego, pomieszczeń socjalnych dla pracowników obsługi i pomieszczeń gospodarczych. Co ciekawe, pewne elementy elewacji przystanku dla komunikacji miejskiej nawiązywać będą fragmentów ciechocińskich tężni.
Polski Ład
Łącznie w ramach I edycji programu Polski Ład dofinansowanych zostanie 12 projektów z zakresu transportu publicznego. To:
- projekt tramwajowy z Poznania pod nazwą „Odnowa infrastruktury publicznego transportu zbiorowego - modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju” z budżetem 25 500 000,00 zł
- zeroemisyjna komunikację miejską w Ciechocinku (Kujawsko-pomorskie)
- uruchamianie wojewódzkich linii autobusowych w Łódzkiem obsługiwanych pojazdami hybrydowymi
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Gminę Malczyce (Dolnośląskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Bochnię (Małopolskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Powiat Myszkowski (Śląskie)
- zakup 5 szt. zeroemisyjnych autobusów przez Świnoujście (Zachodniopomorskie) o wartości 4,25 mln złotych
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Sośno (Kujawsko-pomorskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Jedlińsk (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Krynki (Podlaskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Wijewo (Wielkopolskie)