Przewozy autobusowy cały czas w dół. Zdaniem GUS
0,8 proc. zmniejszyła się w 2015 r. liczba pasażerówzbiorowego transportu publicznego. Z komunikacji miejskiej skorzystało o 1,1proc. mniej pasażerów – poinformował GUS. Szkoda tylko, że raport dt. lat2014/2015. Niestety, opracowanie Transport drogowy w Polsce” przybrało cykldwuletni, także przedstawione w nim dane to już dla nas historia. Nie ma jednaknic innego…
Z opracowania GUS-u wynika, że w 2015 r. wszystkimirodzajami środków zbiorowego transportu publicznego (dotyczy podmiotów o liczbiepracujących powyżej 9 osób i bez przedsiębiorstw komunikacji miejskiej) przewieziono 703,7 mln pasażerów, tj. o 0,8%mniej niż przed rokiem. Największy udział w tych przewozach miał transport samochodowy(59,2%), którym w 2015 r. przewieziono 416,8 mln osób, tj. o 3,4% mniej niż w2014 r.
W 2015 r. transportem drogowym (komunikacją miejską izamiejską) przewieziono łącznie 4089,0 mln pasażerów, tj. o 1,3% mniej niżprzed rokiem. Spadek przewozów zanotowano zarówno w komunikacji miejskiej, jaki międzymiastowej.
W 2015 r. komunikacja miejska realizowana była na liniachkomunikacyjnych o długości 56,8 tys. km, tj. o 3,3% większej niż w rokupoprzednim. Długość linii autobusowych w porównaniu z 2014 r. zwiększyła się o3,3%, tramwajowych – o 3,5%, a trolejbusowych – o 6,6%.
Wielkość taboru komunikacji miejskiej kształtowała się napodobnym poziomie jak przed rokiem; liczba autobusów wyniosła 11,8 tys. (ołącznej liczbie miejsc – 1282,7 tys.), tramwajów – 3,4 tys. (481,4 tys.miejsc), a trolejbusów – 216 (19,9 tys. miejsc). W 2015 r. taborem komunikacjimiejskiej przewieziono łącznie 3672,2 mln pasażerów (o 1,1% mniej niż w 2014r.).
W skali roku zwiększyła się liczba taboru komunikacjimiejskiej przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych: autobusów – o3,4%, tramwajów – o 26,1%. Regularna komunikacja autobusowa międzymiastowaprowadzona była na 14,6 tys. linii krajowych o długości 754,0 tys. km. Wogólnej liczbie linii krajowych dominowały linie podmiejskie, które stanowiły 77,4%.
Liczba autobusów eksploatowanych przez jednostki transportusamochodowego w komunikacji krajowej wyniosła 14,4 tys. (o łącznej liczbiemiejsc – 773,2 tys.) i była o 0,3% większa niż w 2014 r. W komunikacjiautobusowej przedsiębiorstwa należące do sektora publicznego przewiozły 31,3% ogółupasażerów (w 2014 r. – 30,1%), a należące do sektora prywatnego – 68,7% (w 2014r. – 69,9%).
W 2015 r. komunikacją międzymiastową przewieziono 412,9 mlnpasażerów, tj. o 3,6% mniej niż przed rokiem. W porównaniu z 2014 r. liczba pasażerówprzewiezionych w komunikacji regularnej spadła o 2,0%, w komunikacji regularnejspecjalnej – o 9,5%, a w pozostałych przewozach – o 16,3%. W 2015 r. dominującyudział w przewozach pasażerów komunikacją krajową miały przewozy komunikacjąregularną (83,6% przewozów ogółem). W stosunku do roku poprzedniego wkomunikacji regularnej odnotowano spadek przewozów z biletami miesięcznymipracowniczymi (o 8,0%) i z biletami jednorazowymi (o 4,1%), natomiast wzrostprzewozów z biletami miesięcznymi szkolnymi (o 1,1%). W komunikacji regularnejspecjalnej nastąpił spadek w przewozach szkolnych i pracowniczych (odpowiednioo 2,5% i 15,5%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 2015 r. w regularnej komunikacji autobusowej funkcjonowało100 linii międzynarodowych (o 10 więcej niż przed rokiem) o łącznej długości126,1 tys. km (większej o 7,0 tys. km). Liczba autobusów eksploatowanych przezjednostki transportu samochodowego w komunikacji międzynarodowej wyniosła 1809(o łącznej liczbie miejsc – 92,6 tys.) i była o 6,2% większa niż w 2014 r. Przewozypasażerów kształtowały się na poziomie 3,9 mln i zwiększyły się w skali roku o19,8%. Przewozy w ramach komunikacji regularnej i regularnej specjalnej(stanowiące 62,0% ogółu przewozów pasażerów w komunikacji międzynarodowej)wzrosły o 4,6%, a pozostałe przewozy – o 57,2%.
Największą liczbę pasażerów przewiezionych w ramachkomunikacji międzynarodowej odnotowano w województwie mazowieckim – 1733,6 tys.(44,5% ogółu przewozów), a najmniejszą – w województwie świętokrzyskim – 1,5tys. (0,04%).
W 2015 r. przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowejnajczęściej odbywały się w relacji z Niemcami (45,5% wszystkich przewozówmiędzynarodowych), Czechami (11,7%), Włochami (8,7%), Francją (8,2%) orazAustrią (6,1%). Spośród wymienionych krajów wzrost przewozów pasażerów wporównaniu z 2014 r. wystąpił w relacji z Francją (o 72,0%), Włochami (o50,3%), Austrią (o 33,6%), Czechami (o 26,0%) i Niemcami (o 11,1%).
Raport GUS dostępny jest TUTAJ
„