Przewoźnicy prywatni na liniach KZK GOP – PUP Czeladź

infobus
09.12.2008 12:45
Po przedstawieniu taboru PKM Sosnowiec pozostajemy dalej w Zagłębiu gdzie mieści się siedziba jednego z największych prywatnych operatorów na liniach KZK GOP – Przedsiębiorstwa Usług Pasażerskich, Jerzy Sebzda oraz Sed-Baz Sp. z o.o.
Z racji braku oficjalnych źródeł powstanie firmy można datować na 1993 rok – najstarsze autobusy są u przewoźnika właśnie od tego roku. Przedsiębiorstwo posiada jedną zajezdnię przy ulicy Wiosennej 35 w Czeladzi. Logo PUP Czeladź jest wspólne dla dwóch firm – Przedsiębiorstwa Usług Pasażerskich – działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o wpis na nazwisko Jerzy Sebzda oraz Sed-Baz Sp. z o.o. Początkowo tabor przewoźnika stanowiły głównie autobusy używane, sprowadzone z różnych stron Polski , przeważnie Ikarusy oraz Jelcze, wycofywane z przedsiębiorstw państwowych, często po remontach kapitalnych.

Ikarus 260.04 rok produkcji 1985 na linii 814 fot P.Piech

Obecnie PUP Czeladź eksploatuje 77 autobusów na 15 liniach KZK GOP: 22, 25, 140, 154, 600, 634, 637, 663, 664, 665, 672, 809, 813, 814, 900. Sytuacja taborowa, dzięki dużemu importowi używanych autobusów z UE oraz zakupom nowych, jest przyzwoita. Średnia ich wieku nie przekracza 15 lat a udział niskiej podłogi jest na poziomie 47 % co jest raczej dobrym wynikiem wśród śląskich przewoźników.
Man NL222 na linii 665 fot. R.Piech
W roku 1995 przewoźnik nabył pierwsze fabrycznie nowe autobusy – dwa Jelcze 120M, a następne zakupy nastąpiły dwa lata później. Wtedy do przedsiębiorstwa trafił Jelcz 120MM/1 oraz pierwszy w firmie niskopodłogowy autobus Jelcz M121M. Kolejny rok przyniósł zakup trzech nowych Volvo B10BLE. W latach 1999 –2001 tabor powiększył się o trzy Jelcze 120MM/2 oraz MAN-a NL222, w kolejnym roku dostarczono jeszcze MAN-a NL223 oraz po testowy egzemplarz Solarisa Urbino 12. Wygrany w 2006 roku przetarg na autobusową obsługę linii 25 zastępującej tramwaj do Wojkowic, wymusił zakup nowych autobusów. Wybór padł na trzy Jelcze M121I.
Po testowy Solaris Urbino 12 fot. P.Piech Jelcz M121I zakupiony po wygraniu przetargu na obsługę linii 25 fot. P.Piech
Oczywiście cały czas kupowano autobusy używane, do czasu wstąpienia polski do Unii Europejskiej były to wyłącznie Jelcze M11 oraz Ikarusy, zarówno w wersji krótkie, jak i przegubowej – najczęściej z MPK Kraków, MPK Wałbrzych oraz PKS Racibórz. Jednak już w 2004 roku zakupiono MAN-a NL202 oraz pierwszego na liniach KZK GOP niskopodłogowego, przegubowego MAN-a NG272 z CVAG Chemnitz. Rok później dołączył do nich jeszcze jeden przegubowy MAN oraz trzy NL202. Zakupiono także 10 MAN-ów NL262 z BVG Berlin. Rok 2006 to zakup czterech krótkich MAN-ów NM1x2 z PKS Bydgoszcz oraz trzech Ikarusów 280.26 z PPKS Nowy Dwór Mazowiecki. W 2007 roku zakupiono tylko dwa przegubowe Volvo B10LA z nadwoziem Arna z AS Oslo oraz jednego DAB-a 15-1200C mk.I z Connex Danmark. Tegoroczne zakupy to, oprócz jednego przegubowego MAN-a NG312 z DSW Dortmund oraz po testowego BMC Procity 250 SLF, którego można było obserwować w wielu miastach oraz na targach w Kielcach, zakup także dość specyficznych autobusów napędzanych gazem LPG – DAF SB220 LPG z nadwoziem Berkhof sprowadzonych z Dani, a wcześniej jeżdżących w Holandii. Również w tym roku przedsiębiorstwo wzbogaciło się o pięć używanych Ikarusów 280 (cztery 280.70B oraz jednego 280.70E) z MZK Bydgoszcz.
Po testowe BMC 250 BLF znalazło dom w PUP Czeladź fot. P.Piech
Aktualnie przewoźnik posiada 77 autobusów, większa część to pojazdy solo – łącznie 58 egzemplarzy, najwięcej marki MAN Seri NL2x2, NM1x2 oraz jeden NL223, następnie Jelcz z modelami M11, M120 i M121, oraz Ikarus 260. Uzupełniają je również wcześniej wspomniane trzy Volvo, Solaris Urbino 12, Dab, Daf oraz BMC. 
Volvo B10BLE produkcji 1998 na linii 22 fot. P.Piech Ikarus 260.43 produkcji 1988 fot. P.Piech
Autobusów przegubowych jest 19, najwięcej Ikarusów 280 w różnych odmianach oraz wieku po remontach kapitalnych, trzy Many NG i dwa Volvo B10LA Arna.
Lp.
Marka i Model                              
Rocznik      
Ilość
Niska podłoga
Uwagi
1
BMC Procity 250 SLF
2006
1
Tak
Autobus testowy zakupiony w 2008
2
DAF SB220 LPG Berkhof
2000
2
Tak
Napędzamy gazem LPG z Connex Glostrup (Dania), BBA Connex (Holandia) w 2008
3
DAB 15-1200C mk.I
1993
1
Tak
Z Connex Danmark w 2007
4
Ikarus 260.04
1983-1988
11
Nie
Dwa z MPK Wałbrzych w 2004
5
Ikarus 260.43
1988
1
Nie
 
6
Ikarus 280.02
1980-1986
3
Nie
  
7
Ikarus 280.26
1982-1989
5
Nie
3 z PPKS Nowy Dwór Mazowiecki w 2006, 2 MPK Kraków w 1995,1996
8
Ikarus 280.53
1987
1
Nie
Z PKS Racibórz w 1994
9
Ikarus 280.70B
1994
4
Nie
Z MZK Bydgoszcz w 2008
10
Ikarus 280.70E
1995
1
Nie
Z MZK Bydgoszcz w 2008
11
Jelcz 120M
1994-1995
3
Nie
Jeden z MPK Włocławek w 2004
12
Jelcz 120MM/1
1997
1
Nie
 
13
Jelcz 120MM/2
1999-2001
3
Nie
 
14
Jelcz M11
1987-1988
7
Nie
3 z MPK Wałbrzych w 2004, 2006, Jeden PKS Racibórz, 3 z MPK Kraków w 1995
15
Jelcz M121M
1997
1
Tak
  
16
Jelcz M121I
2006
3
Tak
  
17
MAN NG272
1992
2
Tak
Z CVAG Chemnitz w 2004 i 2005
18
MAN NG312
1993
1
Tak
Z DSW Dortmund w 2008
19
MAN NL202
1993-1994
4
Tak
Jeden z SNG Suhl/Zella-Mehlis w 2004, 2 Schmetterling Reisen Geschwand oraz jeden z RSAG Rostock w 2005
20
MAN NL222
2001
1
Tak
 
21
MAN NL262
1997
10
Tak
Z BVG Berlin w 2005 i 2006
22
MAN NL223
2002
1
Tak
 
23
MAN NM192
1994
2
Tak
Z PKS Bydgoszcz w 2006
24
MAN NM152
1993-1994
2
Tak
Z PKS Bydgoszcz w 2006
25
Solaris Urbino 12
2002
1
Tak
Autobus testowy  zakupiony w 2006
26
Volvo B10BLE
1998
3
Tak
  
27
Volvo B10LA Arna
1996
2
Tak
Z AS Oslo w 2007
 

Jak na śląskie warunki przewoźnik posiada dosyć dobry tabor o zadowalającym stanie technicznym, choć ostatnimi czasy jego jakość nieznacznie spadła. Dlatego aby polepszyć sytuacje trzeba zaprzestać kupowania Ikarusów i skupić się na sprowadzeniu większej ilości jednorodnych używanych pojazdów w wieku do 10 lat, produkcji zachodniej. Uzupełnieniem tego trendu byłby zakup kilku nowych pojazdów rocznie. Wówczas w przeciągu 10 lat będzie można mówić o diametralnej poprawie jakości świadczonych usług.