Przewoźnicy prywatni na liniach KZK GOP – PUP Czeladź
infobus
09.12.2008 12:45
Przewoźnicy prywatni na liniach KZK GOP – PUP Czeladź
Po przedstawieniu taboru PKM Sosnowiec pozostajemy dalej w Zagłębiu gdzie mieści się siedziba jednego z największych prywatnych operatorów na liniach KZK GOP – Przedsiębiorstwa Usług Pasażerskich, Jerzy Sebzda oraz Sed-Baz Sp. z o.o.
Z racji braku oficjalnych źródeł powstanie firmy można datować na 1993 rok – najstarsze autobusy są u przewoźnika właśnie od tego roku. Przedsiębiorstwo posiada jedną zajezdnię przy ulicy Wiosennej 35 w Czeladzi. Logo PUP Czeladź jest wspólne dla dwóch firm – Przedsiębiorstwa Usług Pasażerskich – działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o wpis na nazwisko Jerzy Sebzda oraz Sed-Baz Sp. z o.o. Początkowo tabor przewoźnika stanowiły głównie autobusy używane, sprowadzone z różnych stron Polski , przeważnie Ikarusy oraz Jelcze, wycofywane z przedsiębiorstw państwowych, często po remontach kapitalnych.
Obecnie PUP Czeladź eksploatuje 77 autobusów na 15 liniach KZK GOP: 22, 25, 140, 154, 600, 634, 637, 663, 664, 665, 672, 809, 813, 814, 900. Sytuacja taborowa, dzięki dużemu importowi używanych autobusów z UE oraz zakupom nowych, jest przyzwoita. Średnia ich wieku nie przekracza 15 lat a udział niskiej podłogi jest na poziomie 47 % co jest raczej dobrym wynikiem wśród śląskich przewoźników.
W roku 1995 przewoźnik nabył pierwsze fabrycznie nowe autobusy – dwa Jelcze 120M, a następne zakupy nastąpiły dwa lata później. Wtedy do przedsiębiorstwa trafił Jelcz 120MM/1 oraz pierwszy w firmie niskopodłogowy autobus Jelcz M121M. Kolejny rok przyniósł zakup trzech nowych Volvo B10BLE. W latach 1999 –2001 tabor powiększył się o trzy Jelcze 120MM/2 oraz MAN-a NL222, w kolejnym roku dostarczono jeszcze MAN-a NL223 oraz po testowy egzemplarz Solarisa Urbino 12. Wygrany w 2006 roku przetarg na autobusową obsługę linii 25 zastępującej tramwaj do Wojkowic, wymusił zakup nowych autobusów. Wybór padł na trzy Jelcze M121I.
Oczywiście cały czas kupowano autobusy używane, do czasu wstąpienia polski do Unii Europejskiej były to wyłącznie Jelcze M11 oraz Ikarusy, zarówno w wersji krótkie, jak i przegubowej – najczęściej z MPK Kraków, MPK Wałbrzych oraz PKS Racibórz. Jednak już w 2004 roku zakupiono MAN-a NL202 oraz pierwszego na liniach KZK GOP niskopodłogowego, przegubowego MAN-a NG272 z CVAG Chemnitz. Rok później dołączył do nich jeszcze jeden przegubowy MAN oraz trzy NL202. Zakupiono także 10 MAN-ów NL262 z BVG Berlin. Rok 2006 to zakup czterech krótkich MAN-ów NM1x2 z PKS Bydgoszcz oraz trzech Ikarusów 280.26 z PPKS Nowy Dwór Mazowiecki. W 2007 roku zakupiono tylko dwa przegubowe Volvo B10LA z nadwoziem Arna z AS Oslo oraz jednego DAB-a 15-1200C mk.I z Connex Danmark. Tegoroczne zakupy to, oprócz jednego przegubowego MAN-a NG312 z DSW Dortmund oraz po testowego BMC Procity 250 SLF, którego można było obserwować w wielu miastach oraz na targach w Kielcach, zakup także dość specyficznych autobusów napędzanych gazem LPG – DAF SB220 LPG z nadwoziem Berkhof sprowadzonych z Dani, a wcześniej jeżdżących w Holandii. Również w tym roku przedsiębiorstwo wzbogaciło się o pięć używanych Ikarusów 280 (cztery 280.70B oraz jednego 280.70E) z MZK Bydgoszcz.
Aktualnie przewoźnik posiada 77 autobusów, większa część to pojazdy solo – łącznie 58 egzemplarzy, najwięcej marki MAN Seri NL2x2, NM1x2 oraz jeden NL223, następnie Jelcz z modelami M11, M120 i M121, oraz Ikarus 260. Uzupełniają je również wcześniej wspomniane trzy Volvo, Solaris Urbino 12, Dab, Daf oraz BMC.
Autobusów przegubowych jest 19, najwięcej Ikarusów 280 w różnych odmianach oraz wieku po remontach kapitalnych, trzy Many NG i dwa Volvo B10LA Arna.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niska podłoga
|
Uwagi
|
1
|
BMC Procity 250 SLF
|
2006
|
1
|
Tak
|
Autobus testowy zakupiony w 2008
|
2
|
DAF SB220 LPG Berkhof
|
2000
|
2
|
Tak
|
Napędzamy gazem LPG z Connex Glostrup (Dania), BBA Connex (Holandia) w 2008
|
3
|
DAB 15-1200C mk.I
|
1993
|
1
|
Tak
|
Z Connex Danmark w 2007
|
4
|
Ikarus 260.04
|
1983-1988
|
11
|
Nie
|
Dwa z MPK Wałbrzych w 2004
|
5
|
Ikarus 260.43
|
1988
|
1
|
Nie
|
|
6
|
Ikarus 280.02
|
1980-1986
|
3
|
Nie
|
|
7
|
Ikarus 280.26
|
1982-1989
|
5
|
Nie
|
3 z PPKS Nowy Dwór Mazowiecki w 2006, 2 MPK Kraków w 1995,1996
|
8
|
Ikarus 280.53
|
1987
|
1
|
Nie
|
Z PKS Racibórz w 1994
|
9
|
Ikarus 280.70B
|
1994
|
4
|
Nie
|
Z MZK Bydgoszcz w 2008
|
10
|
Ikarus 280.70E
|
1995
|
1
|
Nie
|
Z MZK Bydgoszcz w 2008
|
11
|
Jelcz 120M
|
1994-1995
|
3
|
Nie
|
Jeden z MPK Włocławek w 2004
|
12
|
Jelcz 120MM/1
|
1997
|
1
|
Nie
|
|
13
|
Jelcz 120MM/2
|
1999-2001
|
3
|
Nie
|
|
14
|
Jelcz M11
|
1987-1988
|
7
|
Nie
|
3 z MPK Wałbrzych w 2004, 2006, Jeden PKS Racibórz, 3 z MPK Kraków w 1995
|
15
|
Jelcz M121M
|
1997
|
1
|
Tak
|
|
16
|
Jelcz M121I
|
2006
|
3
|
Tak
|
|
17
|
MAN NG272
|
1992
|
2
|
Tak
|
Z CVAG Chemnitz w 2004 i 2005
|
18
|
MAN NG312
|
1993
|
1
|
Tak
|
Z DSW Dortmund w 2008
|
19
|
MAN NL202
|
1993-1994
|
4
|
Tak
|
Jeden z SNG Suhl/Zella-Mehlis w 2004, 2 Schmetterling Reisen Geschwand oraz jeden z RSAG Rostock w 2005
|
20
|
MAN NL222
|
2001
|
1
|
Tak
|
|
21
|
MAN NL262
|
1997
|
10
|
Tak
|
Z BVG Berlin w 2005 i 2006
|
22
|
MAN NL223
|
2002
|
1
|
Tak
|
|
23
|
MAN NM192
|
1994
|
2
|
Tak
|
Z PKS Bydgoszcz w 2006
|
24
|
MAN NM152
|
1993-1994
|
2
|
Tak
|
Z PKS Bydgoszcz w 2006
|
25
|
Solaris Urbino 12
|
2002
|
1
|
Tak
|
Autobus testowy zakupiony w 2006
|
26
|
Volvo B10BLE
|
1998
|
3
|
Tak
|
|
27
|
Volvo B10LA Arna
|
1996
|
2
|
Tak
|
Z AS Oslo w 2007
|
Jak na śląskie warunki przewoźnik posiada dosyć dobry tabor o zadowalającym stanie technicznym, choć ostatnimi czasy jego jakość nieznacznie spadła. Dlatego aby polepszyć sytuacje trzeba zaprzestać kupowania Ikarusów i skupić się na sprowadzeniu większej ilości jednorodnych używanych pojazdów w wieku do 10 lat, produkcji zachodniej. Uzupełnieniem tego trendu byłby zakup kilku nowych pojazdów rocznie. Wówczas w przeciągu 10 lat będzie można mówić o diametralnej poprawie jakości świadczonych usług.