Przewoźnicy o gazowych autobusach: MZA Warszawa [FILM]
Miejskie Zakłady Autobusowe dysponują dużym doświadczeniem w dziedzinie eksploatacji różnych rodzajów napędu i na tej podstawie może obiektywnie porównywać walory ekologiczne, a także uwarunkowania ekonomiczne i logistyczne używania oleju napędowego, gazu i energii elektrycznej.
Warto pamiętać, że Warszawa jest też jednym z europejskich liderów w dziedzinie eksploatacji autobusów zeroemisyjnych.
6 lat temu
-„Po raz pierwszy autobusy gazowe kupiliśmy w roku 2015. Wybór zasilania LNG był efektem głębokich analiz i testów pojazdów. W tej chwili w naszej flocie jest 145 pojazdów LNG i CNG, a w 2021 i 2022 roku na zajezdnie dojedzie kolejnych 160 – mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. - Nasze działania w zakresie inwestycji we flotę są ukierunkowane dwutorowo – pod względem ekologii, jak i dywersyfikacji źródeł zasilania. W sytuacji, kiedy ze względów środowiskowych zrezygnowaliśmy z napędu dieslowskiego, a pojazdy wodorowe są na razie niezwykle drogie zarówno w produkcji, jak i eksploatacji, najlepszym wyjściem są pojazdy elektryczne, a także gazowe, które dodatkowo można zdywersyfikować na CNG i LNG.”
Jak podkreśla MZA - zalety środowiskowe napędu gazowego są niezaprzeczalne. Zalicza się go do niskoemisyjnych między innymi ze względu na niższą emisję cząstek stałych, które mają zasadniczy wpływ na powstawanie smogu w miastach. Warto przy tym pamiętać, że autobusy elektryczne nie emitują spalin w miejscu kursowania, co jest ich ogromną zaletą, ale przy produkcji prądu elektrownia emituje pewne ilości dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji.
W warszawskich warunkach eksploatacji autobus elektryczny emituje ok. 1,1 kg CO2/km, natomiast autobus gazowy ok. 1,5 kg CO2/km (obliczenia oparte o wskaźniki KOBIZE).
Posłuchajcie co o gazowych autobusach mówi Jan Kuźmiński:
dane ekonomiczne
Poza wskaźnikami środowiskowymi ważne są również szacunkowe dane ekonomiczne obejmujące koszty zakupu taboru (bez dofinansowania), energii, serwisu oraz infrastruktury i logistyki (wyliczenia na rok 2021 dla autobusu przegubowego o przebiegu 800 tysięcy kilometrów). Jeżeli przyjmiemy pełne wydatki na autobus zasilany olejem napędowym za 100%, to stosunek innych źródeł napędu wygląda następująco:
- autobus gazowy – 94%,
- autobus elektryczny – 133%,
- autobus wodorowy – 280%.
-„Przyjęta polityka zakupów taboru pozwala nam na bezpieczeństwo w zakresie dostępności i cen źródeł energii. Jesteśmy Spółką, która musi kierować się rachunkiem ekonomicznym i nie może sobie pozwolić na uzależnienie od tąpnięć cen oleju napędowego, gazu czy prądu. My działamy w sposób przemyślany. Główna zajezdnia autobusów CNG planowana jest przy ulicy Spedycyjnej, ponieważ tuż obok zbudowano magistralę gazową, od której będziemy mogli uruchomić wysokociśnieniowe przyłącze. Z kolei autobusy na skroplony gaz ziemny będą miały zapewnione zasilanie między innymi dzięki terminalowi LNG w Świnoujściu. My musimy być zabezpieczeni, aby w każdej sytuacji zapewnić transport publiczny mieszkańcom stolic – podkreśla Jan Kuźmiński.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dywersyfikacja ekologicznych źródeł zasilania to klucz do naszego bezpieczeństwa i warto o tym pamiętać. Walka z gazem i skupienie się wyłącznie na elektromobilności może okazać się ślepą uliczką oraz poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania gospodarki i usług świadczonych przez polską branżę komunikacji miejskiej.
-„Przy założeniu, że autobusy gazowe byłyby wyłączone z kategorii pojazdów niskoemisyjnych, przewoźników takich jak nasza Spółka czekałby gigantyczny wzrost wydatków na zakupy taboru” – zauważa szef MZA Warszawa.
Poniżej najnowsze kontrakty na gazowe autobusy MZA rozpisane na lata 2021-2022:
Nazwa zadania | 2021 | 2022 | 2021-2022 |
Autobusy niskopodłogowe 12 M CNG Solaris Urbino 12 - 40 szt. | 47 832 000,00 zł | 47 832 000,00 zł | |
Autobusy niskopodłogowe 18 M CNG Solaris Urbino 18 - 30 szt. | 46 794 000,00 zł | 46 794 000,00 zł | |
Autobusy niskopodłogowe 18 M CNG Solaris Urbino 18 - 30 szt. | 46 794 000,00 zł | 46 794 000,00 zł | |
Autobusy niskopodłogowe 18 M LNG AUTOSAN - 90 szt. | 134 730 000,00 zł | 134 730 000,00 zł | |
Autobusy Razem | 94 626 000,00 zł | 181 524 000,00 zł | 276 150 000,00 zł |
Infrastruktura Razem | 0,00 zł | ||
Autobusy + Infrastruktura Razem | 276 150 000,00 zł |
Pierwsze urbino CNG
W czerwcu na warszawskie ulice wyjechały pierwsze autobusy gazowe Solaris wyprodukowane dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Zgodnie z kontraktem Warszawa otrzyma aż 100 niskoemisyjnych pojazdów.
Gazowe Solarisy zadebiutowały w barwach MZA na liniach 116 i 523. Na razie wyjechały trzy autobusy, natomiast już w lipcu, po zakończeniu podstawowej części zamówienia, zajezdnia „Ostrobramska” będzie dysponowała 70 tego typu pojazdami. Na przełomie roku zostanie zrealizowane jeszcze zamówienie uzupełniające na kolejnych 30 gazowców.
Dostarczane do stolicy gazowe Solarisy występują w krótszej wersji 12-metrowej (40 pojazdów) oraz przegubowej (w sumie 60 sztuk). Wszystkie są wyposażone zgodnie z rygorystycznymi wymogami Zarządu Transportu Miejskiego – posiadają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, udogodnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku i ruchu, monitoring bezpieczeństwa, elektroniczną informację zewnętrzną i wewnętrzną, systemy przeciwpożarowe, ładowarki USB, głosowe zapowiedzi przystanków oraz urządzenia do zliczania pasażerów. Po raz pierwszy kierowcy otrzymali też udogodnienie w postaci mikrolodówek do napojów.