Przewoźnicy o gazowych autobusach: MPK Rzeszów [FILM]
MPK Rzeszów eksploatuje autobusy zasilane CNG od 2003 r., czyli za moment będzie świętować 20 lat gazowych doświadczeń.
Pierwszymi dwoma pojazdami we flocie były Jelcze 120, zmodernizowane w latach 2002-2003 z uwagi na ówczesny brak nowych autobusów CNG produkowanych w Polsce.
Gazowy przegląd
W ostatnim czasie sporo pisaliśmy o gazowych pojazdach i ich zaletach. Broniliśmy też autobusy CNG/LNG przed Ministerstwem Klimatu i Ochrony Środowiska, które najchętniej w ogóle by ich zakazało. Największe wyzwanie stojące przed tą kategorią, to zbliżająca się nowelizacja ustawy o elektromobilności, na którą bezpośredni i silny wpływ wywiera „elektryczne” lobby wywodzące się z pojazdów osobowych. Podobnie sytuacja wygląda z Krajowym Programem Odbudowy. Jeżeli zostanie w obu tych przepisach przeforsowany zapis wykluczający z zakupów pojazdy niskoemisyjne, to czekają nas „chude” gazowe lata.
Dlatego postanowiliśmy jeszcze raz przypomnieć ten temat – tym razem z punktu widzenia przewoźników, którzy na co dzień eksploatują autobusy CNG i LNG. Zaczynamy od gazowego weterana i prekursora tej technologii w Polsce – MPK Rzeszów.
Zobaczcie, co o gazowych autobusach mówi Marek Filip, prezes zarządu MPK Rzeszów:
Ekologia i ekonomia
-„Rozpoczęcie eksploatacji autobusów gazowych było podyktowane poszukiwaniem alternatywnego, i jednocześnie niskoemisyjnego napędu, w połączeniu z ekonomiczną opłacalnością zmiany tradycyjnego diesla na napęd gazowy - wspomina Marek Filip, prezes zarządu MPK Rzeszów. – Teraz autobusy zasilane CNG wyprzedziły tradycyjne konstrukcje silników pod względem czystości spalin. Dotyczy to zwłaszcza znacznej redukcji emisji cząstek stałych PM 10 i PM 2,5, która bez potrzeby stosowania drogich i kłopotliwych w eksploatacji filtrów DPF, jest zapewniona nie tylko w nowych autobusach, ale również w trakcie ich długoletniego użytkowania. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ emisja cząstek stałych stanowi istotny czynnik kancerogenny, wpływający szkodliwie na zdrowie mieszkańców, przyczyniający się także do zmniejszenia zapylenia osiadającego na elewacjach budynków.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od 2004 r. spółka dokonywała zakupów kolejnych, już fabrycznie nowych autobusów, w tym marek: Jelcz (2004-2006), Solaris (2006 r.), a następnie Mercedes-Benz (2013 r.) i Autosan (2017, 2020 r.) Aktualnie w posiadaniu MPK są 122 autobusy zasilane CNG, przy całkowitej liczbie taboru autobusowego wynoszącej 225 szt.
Lp. | Marka i typ autobusu | Ilość | Rok produkcji | Norma Euro |
1 | Jelcz M125M/4 | 12 | 2005-2006 | Euro3 |
2 | Jelcz M120m/4 | 10 | 2006 | Euro 3 |
3 | Solaris Urbino 12 CNG | 9 | 2006 | Euro 3 |
4 | Mercedes Citaro 628 CNG | 30 | 2013 | EEV |
5 | Autosan M12LF CNG | 1 | 2016 | Euro 6 |
7 | Autosan M12LF CNG | 40 | 2020 | Euro 6 |
7 | Autosan M12LF CNG | 20 | 2021 | Euro 6 |
Razem | 122 |
Gazowe wnioski
W 2020 r. rzeszowskie autobusy zrealizowały łącznie przebieg 11 507 714 km, w tym autobusy zasilane CNG – 4 843 083 km. Z kolei nakłady inwestycyjne na zakup autobusów CNG w latach 2016-2020 wyniosły łącznie 45 267 tys. zł netto (55 678,4 tys. zł brutto). Z kolei oddana w 2015 r. do użytku hala obsługi autobusów CNG to nakład rzędu ok. 5 000 tys. zł.
Dobre doświadczenia z eksploatacji autobusów zasilanych CNG, od strony technicznej, serwisowania, niezbędnych napraw i obsługi, a także ogólnie niższe koszty eksploatacji – zwłaszcza w początkowym okresie oraz po zawieszeniu naliczania akcyzy na paliwa gazowe, przekonały MK Rzeszów o dalszym wyborze taboru gazowego na kolejne lata.
I tak po początkowym okresie, gdy flota pojazdów gazowych stanowiła ok. 20% całego taboru (lata 2006-2012) podjęto decyzję o zwiększeniu liczby autobusów CNG i obecnie stanowią one już 54% całej floty.
Na lata 2022-2023 przewoźnik przewiduje zakup kolejnych 18 szt. autobusów CNG. Dodatkowo podpisana w 2020 r. umowa na zakupy dużych ilości gazu przez kolejne 10 lat. Jest to powiązane jednocześnie z rozbudową istniejącej stacji tankowania CNG, powiększającej jej wydajność o 150%, z terminem uruchomienia planowanym na kwiecień 2021 r.
-„Zważywszy na to, iż zanieczyszczenie środowiska powstaje nie tylko w miejscu eksploatacji autobusów, ale także w całym łańcuchu, tzw. śladzie węglowym – od pozyskiwania energii do jej ostatecznego wykorzystania do napędu autobusów – zostaliśmy niemile zaskoczeni treścią nowelizowanej ustawy o elektromobilności i wyrażamy dezaprobatę dla „spychania na boczny tor” niskoemisyjnego zasilania gazowego, a forowania tylko zeroemisyjnego napędu elektrycznego, niezależnie od źródeł i sposobu pozyskiwania energii elektrycznej – zauważą szef MPK Rzeszów. - Porównanie kosztów bieżącej eksploatacji (paliwo i energia) pojazdów CNG z autobusami elektrycznymi, które również użytkujemy, wskazuje na przewagę autobusów CNG: CNG – 1,10 zł/km; E – 1,16 zł/km. Po uwzględnieniu dwukrotnie wyższych kosztów amortyzacji autobusów elektrycznych, a także nieznanych dotąd rzeczywistych okresów trwałości baterii i kosztów ich wymiany, eksploatacja autobusu zasilanego CNG przedstawia się obecnie jako ekonomicznie korzystniejsza. Dlatego rezygnacja z rozwoju zasilania CNG, zastępującego zarówno napędy tradycyjne, jak i stanowiącego alternatywę dla pojazdów elektrycznych, w tym wodorowych, jest naszym zdaniem nieuzasadniona” - podkreśla Marek Filip.